Skip to Content

<

EC55PM Weird shapes

A cache by PALHOCOSMACHADO/Eclipse Azores Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 08/30/2016
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size: other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


FORMES BIZARRES

~

EARTHCACHE

(cache de terre)

 

FRANÇAIS

 

ÉROSION

"L'érosion est l'acte de corroder, de détruire, de consommer, de passer lentement et continuellement.L'érosion est un processus de vieillissement qui agit transformant et façonner la croûte terrestre.Ce processus naturel peut être déclenché par l'action de l'eau, le vent, Le soleil ou d'autres facteurs qui causent l'érosion marine, fluvial, le vent, la glace, la gravité ou la chimie.


L'érosion est un problème majeur de destruction de l'environnement, puisque le sol ainsi que d'autres éléments de la nature sont à la base de toute vie sur terre».

 

Érosion de la mer

    L'érosion marine est le résultat de la force des eaux des mers qui modifie le relief dans le littoraldétruisant les murs rocheux et formant des sédiments. Les courants océaniques déplacent ces sédiments avec d'autres de différents endroits, sont déposés dans la zone côtière, formant les plages.

 

Érosion fluviale

     L'érosion fluviale est l'action de l'eau de rivière qui rompt les roches qui déposent des sédiments le long du lit dans les endroits où le processus de sédimentation se produit.

À l'embouchure de la rivière peut se produire la formation delta, qui sont des dépôts de sédiments de rivière en forme d'éventail en avançant la mer.

L'érosion du vent

    L'érosion éolienne est causée par le vent, que le chargement des particules de sable et atteindre les roches provoque des actions de transformation. C'est une forme d'érosion la plus courante dans les régions désertiques et semi-arides. L'érosion par le vent donne lieu à diverses formes de roches. Les vents changent aussi de relief en mouvant des dunes et du sable.

Érosion glaciaire

    L'érosion glaciaire se produit dans les régions froides et tempérées. Il est causé par la glace glissante accumulée sur les pentes des hautes montagnes, portant avec elle une grande partie des roches de surface, ce qui provoque l'élargissement et l'approfondissement des vallées.

Erosion par gravité:

Quand est le transport et le dépôt des sédiments de surface en raison de l'action de la gravité, avec la chute des particules et des roches. Il se produit principalement dans les régions montagneuses et les pentes abruptes.

Érosion chimique

    Il implique tous les processus chimiques qui se produisent sur les roches. Il ya des facteurs politiques tels que la chaleur, le froid, l'eau, les composés organiques et les réactions chimiques de l'eau sur les roches. Ce type d'érosion dépend du temps: dans les climats polaires et secs, les roches sont détruites par l'échange de température; Et les climats chauds tempérés et tropicaux, l'humidité, l'eau et les déchets organiques réagissent avec les roches et détruisent».

 

 

DIFFÉRENTS TYPES DE DISJONCTION

 

Il y a deux types de disjonction: le prismatique et le sphéroïdal!

 

Lave après refroidissement à la surface et subit l'action des agents extérieurs géodynamiques, vous pouvez subir un type d'érosion qui provoque une sorte de sphères concentriques avec des couches qui ont moins changé à l'intérieur et un noyau bien préservé. La roche originale entre ces sphères se présente très généralement aussi chimiquement altérée et physiquement décomposée, ou pourrie.

Il existe un autre moyen de disjonction lavage désigné disjonction prismatique souvent développé dans les roches acides, bien qu'il apparaisse également dans la lave de base. Vous pouvez voir des exemples magnifiques de cette autre sorte de disjonction sur l'île de Santa Maria et le monde de cas le plus célèbre est le Causeway Giant ou Giant Causeway en Irlande du Nord, mais ce phénomène existe aussi, juste pour toutes les îles des Açores, et La plus connue: la Rocha dos Bordões sur l'île de Flores, le torrent de Malbusca (sur l'île de Santa Maria) et la baie d'Agualva (sur la Terceira).

 

 

DISJONCTION PRISMATIC

 

La jonction de la disjonction prismatique ou colonnaire (paysage basaltique) est un processus géologique tectonique qui se produit lorsque, pour refroidir le basalte à haute température subit une contraction par la tension et éclaté en prismes en forme de colonne, généralement perpendiculaire au refroidissement de surface et la forme de prismes hexagonaux presque parfaite, Qui sont générés dans le drainé.

 Après une éruption, la lave coule et se refroidit rapidement sur les lèvres. L'intérieur est encore très chaud. Les différences de température cause, le basalte, est cassé en prismes hexagonaux parfait. Ce phénomène a à voir avec la viscosité des matériaux avec des variations de température élevées et soudaines, auxquelles ils sont soumis.

Par généralement se produire sur la surface, le motif géométrique régulier dans a un aspect particulier de la chaussée. Se produit habituellement dans les matériaux ignés, les seuils, les dykes basiques ou intermédiaires de roches.

 

DISJONCTION SPHÉRIDALE

 

Division des roches de corps géométriques plus ou moins sphéroïdaux à la suite de phénomènes de consolidation magmatique, d'altération, etc.

   La disjonction sphéroïdale, également appelée disjonction dans les balles, est commune dans les roches magmatiques de base comme la dolérite et le gabbro, mais est également en diorite, granodiorite et granite.


 

SCRUB ET DISJONCTION SPHÉRIDALE

 

Deux formes de fragmentation des roches qui ne sont pas directement liées à des fractures préexistantes sont la disjonction exfoliante et sphéroïdale. L'exfoliation est le processus par lequel l'altération physique et les grandes plaques plates ou les roches incurvées sont fracturées et détachées d'un affleurement. La disjonction sphéroïdale est aussi la fragmentation et la séparation des courbes de couches d'un bloc généralement sphérique, mais généralement sur une échelle beaucoup plus petite. Son mécanisme reste inconnu, mais peut conduire à des fissures parallèles à la surface des affleurements provoqués par le changement chimique ou par l'altération chimique de la distribution des différences et les changements de température.

 

 POUR RÉALISER ET LOGER CE CACHE DE TERRE:

 

LES QUESTIONS:

 

Pour "trouver / enregistrer" ce cache doit: prouver qu'il a visité le site et répondre aux questions suivantes en envoyant un email / message Geocaching, avec des réponses (en portugais ou en anglais, seulement) à notre profil.

Ce n'est que plus tard, l'envoi des réponses, et que les «lignes directrices» pour Earthcaches devrait faire votre inscription!

Ils seront supprimés de tous les dossiers qui ne répondent pas à ces exigences. 

 

 

1. À partir de la description de ce cache et de vos connaissances, répondez aux questions suivantes: 

a) Expliquez, selon vous, ce qu'est l'érosion.

b) Expliquez, selon vos propres mots, quels types de disjonction il ya.

 

2. À partir de vos observations, sur le site GZ, répondez aux questions suivantes:

a) Il classe le type de disjonction que l'on peut observer dans le GZ.

b) Dans GZ, quels sont les types de roches que vous pouvez observer?

c) Différents types d'érosion se produisent sur le site. Listez deux de ces types.

d) Estimer la hauteur du «phénomène» en place.

e) Quelle est la couleur prédominante des roches que vous voyez dans cet endroit?

 

 

Aussi et en dépit d'être facultatif, nous vous invitons à prendre et à partager une photo dans votre inscription avec GPS sur le site ou le GZ, et pourquoi pas, envoyez une photo de vous près des roches existantes.

 

Nous ne répondons pas à votre contact, à moins qu'il y ait un «problème» avec leurs réponses ou s'inscrire.

  

texto

WEIRD SHAPES

EARTHCACHE

ENGLISH

EROSION

"Erosion is the act of corrode, to destroy, to consume, to spend slowly and continuously. Erosion is a weathering process that acts transforming and shaping the earth's crust. This natural process can be triggered by the action of the water, the wind, the sun or other factors that cause sea erosion, fluvial, wind, ice, gravity or chemistry.

     Erosion is a major problem of environmental destruction, since the soil along with other elements of nature is the basis of all life on earth”.

 

 

Sea ​​erosion

    The sea erosion is the result of the force of the waters of the seas that modifies the relief in the coastal destroying the rocky walls and forming sediment. Ocean currents move these sediments along with others from different places, are deposited in the coastal zone, forming the beaches.

Fluvial erosion

     Fluvial erosion is the action taken by river water that breaks rocks depositing sediments along the bed in places where the process of sedimentation occurs.

At the mouth of the river may occur delta formation, which are deposits of river sediment fan-shaped advancing the sea.

 

Wind erosion

    Wind erosion is caused by the wind, that loading sand particles and reach the rocks causes transformative actions. It is a most common form of erosion in desert and semi-arid regions. Erosion by wind gives rise to various forms of rocks. The winds also change relief moving dunes and sand.

Glacial erosion

    The glacial erosion is occurring in cold and temperate regions. It is caused by sliding ice accumulated on the slopes of high mountains, carrying with it much of the surface rocks, which causes enlargement and deepening of the valleys.

Erosion by gravity:

    When is the transport and deposition of surface sediments because of the gravity action, with the fall of particles and rocks. It happens mainly in mountainous areas and steep slopes.

Chemical erosion

    It involves all the chemical processes that occur on the rocks. There are policy factors such as heat, cold, water, organic compounds and chemical reactions of water on the rocks. This type of erosion depends on the weather: in polar and dry climates, the rocks are destroyed by the exchange of temperature; and warm temperate and tropical climates, moisture, water and organic wastes react with rocks and destroy ".

 

VARIOUS TYPES OF DISJUNCTION

There are two types "of disjunction: the prismatic and spheroidal!

Washes after cooling to the surface and undergo the action of external agents geodynamic, you can undergo a type of erosion that causes a sort of concentric spheres with layers that have fewer changed to the interior and a well preserved nuclei. The original rock between these spheres presents very generally also chemically altered and physically broken down, or rotten.

There is another way of disjunction washing designated disjunction prismatic often developed in acidic rocks, although it also appears in basic lava. You can see magnificent examples of this other kind of disjunction on the island of Santa Maria and the most famous case world is the Causeway Giant or Giant Causeway in Northern Ireland, but this phenomenon also exists, just for all the islands of the Azores, and the best known: the “Rocha dos  Bordões” (the usual and underwater ...) on the island of Flores, the stream of Malbusca (on the island of Santa Maria) and Bay of Agualva (on Terceira).

 

DISJUNCTION PRISMATIC

         Disjunction prismatic or columnar jointing (basaltic landscape) is a tectonic geological process that occurs when, to cool high temperature basalt undergoes contraction by tension and splintered into column-shaped prisms, generally perpendicular to the surface cooling and the shape of hexagonal prisms almost perfect, which are generated within the drained.

    After an eruption, lava flows and cools quickly on the lips. The interior is still very hot. temperature differences cause, basalt, is broken into hexagonal prisms perfect. This phenomenon has to do with the viscosity of materials with high and sudden temperature variations, which they are subject.

    By generally occur on the surface, the regular geometric pattern in has peculiar aspect of pavement. usually occurs in igneous materials, sills, basic or intermediate rocks dykes.

 

DISJUNCTION SPHEROIDAL

 

Division of rocks more or less spheroidal geometrical bodies as a result of magmatic consolidation phenomena, weathering, etc.

  The spheroidal disjunction, also called disjunction in balls, is common in basic magmatic rocks like dolerite and gabbro, but is also in diorite, granodiorite and granite.

 
 

SCRUB AND DISJUNCTION SPHEROIDAL

       Two forms of rock fragmentation not directly related to pre-existing fractures are exfoliating and spheroidal disjunction. Exfoliation is the process by which physical weathering and large flat plates or curved rock is fractured and detached from an outcrop. The spheroidal disjunction is also the fragmentation and separation of layers curves of a generally spherical block but usually on a much smaller scale. Its mechanism remains unknown but may result in cracks parallel to the surface of the outcropping caused by chemical change or difference distribution chemical weathering and temperature changes.

 

      TO PERFORM AND LOG THIS EarthCache:

QUESTIONS:

       To "find / register" this cache must: prove that visited the site and answer the following questions by sending an email / message Geocaching, with answers (in Portuguese or in English, only) to our profile.

Only later, sending the answers, and as the "guidelines" for Earthcaches should make your registration!

They will be removed from all records that do not meet these requirements.

 

1. From the description of this cache and your knowledge, answer the following questions:

 

a)       Explain, in your words, what erosion is.

b)       Explain, in your own words, what kinds of disjunction there are.

2. From your observations, at the GZ site, answer the following questions:

 

a)       It classifies the type of disjunction that can observe in the GZ.

b)      In GZ, which (or which) are the types of rock that you can observe?

c)      Different types of erosion occur at the site. List two of these types.

d)       Estimate the height of the "phenomenon" in place.

e)      What is the predominant color of the rocks that you see in this place?

 

   Also and despite being optional, we invite you to take and share a photo in your registration with GPS on site or the GZ, and why not, send a picture from you near the the existente rocks.

We do not respond to your touch, unless there is a "problem" with their answers or register.

   

texto
 

 

 

Additional Hints (No hints available.)



 

Find...

47 Logged Visits

Found it 46     Publish Listing 1     

View Logbook | View the Image Gallery of 81 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated:
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.