Skip to Content

Write note AnnChristin86 posted a note for Villingstadåsen. S-E#53

Tuesday, 16 April 2013Buskerud, Norway

Pga en tur til Danmark i mai bestemte jeg meg for å hente tilbake elgen min, enkelt og greit. Han hadde jo liggi der oppe siden desember stakkars og tiden for å dra videre var kommet ettersom cachen ikke var besøkt siden i desember. 4 mnd i en boks stakkars.

Turen ble planlagt, bikkja var i bilen og vi dro avgårde for å hente vennine og hund til. Godt opplagt la vi turen til gullaug først, handle inn litt snacks for turen. Engangsgrill, pølser, lomper, kvikk lunsj og masse vann hadde allerede funnet plass i sekken og vi var godt forberedte.

Ut til Røyken gikk turen og vi parkerte ved videregående skolen! Opp bakken og inn i skogen. Eller byggefeltet kanskje. Vi rotet oss gjennom det, gikk totalt feil i starten og når vi først fant veien kavet vi oss gjennom en haug med snø for å nå fram. Gleden var stor når vi fant en preparert traktor vei. Dog noget gammel og smeltet, men godt nok for oss. Vi la avgårde med godt mot, ned i dalen og opp igjen og inn i skogen.
På vei inn var gleden stor, prate gikk, vi la merke til alle de artige skiltene som sto her og der. Ekornheia, sopplia, reve faret o.s.v. Stien var lett og finne og veien gikk greit. Men, snøen var myk, veldig myk. Flere ganger gikk både mennesker og hunder igjennom snøen og snø kom seg både her og der. På vei inn mens det ble byttet litt hunder (sånn er det med husky på tur) ble vi passert av en kar, hilste fint og tuslet videre. Etter et par skritt oppdaget vi at mannen som nå var for lengst borte fulgte et ganske så rart gåmønster på veien, litt fram og tilbake o.s.v. Etterhvert skjønte vi såpass at han faktisk gikk der det var hardt og man ikke gikk igjennom og etter å ha oppdaget dette gikk turen mye lettere.

Opp bakker, masse bakker, forbi en hytte og flere bakker kom det. Alle veier som første andre steder enn rett fram ble sjekket ut på kart i usikkerhet om hvor det var vi skulle. Ved en rød hytte stoppe vi lenge brått usikker på om det var her vi skulle opp eller ikke. Norgeskart ble sjekket, geocaching app'en ble sjekket. Men vi konkluderte med at stien lengre bort kanskje var litt mer snøfri enn den vi hadde sett på!

Turen videre gikk også lett helt til vi fant myr på veien våres. Her var ikke sporene like artig å følge og det ble både vått og kaldt på vår ferd over. Etter en liten pause hvor sko ble tømt ble derimot ikke gleden så stor når vi fant enda mer vann. Denne kom vi dog over litt mer tørrskodd (i den grad man kan i allerede våte sko). Lapphunden trasket langs kanten og ville ikke bli våt mens huskydyret beinfløy alle veier og deiset gjennom både vann og snø flere ganger. For de som bare hadde så mye energi!

Til tross for våte sko, våte bukser fortsatte vi turen med et håp om at det ikke var langt igjen. Håp var tydeligvis ikke det som skulle hjelpe oss. Etter langt om lenge ;) kom vi til det andre punktet vi kunne gå opp. Alt ble sjekket igjen og det ble konkludert med at her måtte vi opp. Stien var totalt snødd igjen, men langt (et par meter kanskje) der oppe kunne jeg skimte bar bakke, noget våt, men uten snø. Så her tok vi bikkjer og bein fatt og satte i gang. Mye banning, mye roping og noe kjefting på huskyen så var vi på "toppen" av den først bakken. Og det var ikke bart innover, bare der! Litt trasent fortsatt vi. Hadde vi kava oss så langt innover kunne vi trossalt kave oss resten av veien også.

Meg først med lapphund i hælene, han ville nemlig ikke gå i den dype snøen og valgte heller å kave seg bak meg istedenfor å kave alene. Etter en god 5 minutters tur ble det bestemt at vi byttet hund. Meg foran for å tråkke opp spor og med en draende husky foran, bortsett fra at da bestemte dyret seg for å ikke dra, noe!

infoThis is the original cache type consisting, at a bare minimum, a container and a log book. Normally you'll find a tupperware container, ammo box, or bucket filled with goodies, or smaller container ("micro cache") too small to contain items except for a log book. The coordinates listed on the traditional cache page is the exact location for the cache.