Skip to Content

<

Ulos merelle!

A cache by Suurnesu Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 12/1/2010
Difficulty:
1 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size: regular (regular)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Related Web Page

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

Ulos merelle - Turun Pursiseura 100v 1906 - 2006
Out to the Sea - Yacht Club of Turku 100 yrs 1906 - 2006


Kätkö on ilmiselvässä paikassa pyörätien välittömässä läheisyydessä, joten ei ole mitään tarvetta lähteä haahuilemaan tammilehtoon. Katso ympärillesi, ettei pyöräilevä jästi pääse yllättämään ja laita rasia sellaiseen asentoon, ettei se heti hyppää silmille.

Scroll down for English description

Tämä kätkö on piilotettu hiljattain 100 vuotta täyttäneen Turun Pursiseuran nykyisen tukikohdan lähelle. Kerhomajana toimivassa rakennuksessa on aiemmin toiminut myös Suomen ensimmäinen lentoasema. Näistä tarkemmin jäljempänä.


Pursiseura Maininki
Turun ensimmäinen pursiseura on vuonna 1865 toimintansa aloittanut Airisto Segelsällskap (ASS). Seuran toimintaa pyörittivät Turun varakkaimmat henkilöt, joiden käyttämä kieli oli ruotsi. Purjehdus alkoi kiinnostaa myös "tavallista kansaa" ja vuonna 1896 perustettiin Turun ensimmäinen suomenkielinen pursiseura Turun Työväenyhdistyksen Urheilu- ja Pursiseura (myöh. Turun Työväen Pursiseura TTPS).
Turun Pursiseuran syntyyn vaikutti suuresti 1900-luvun alun ns. routavuosien synnyttämä voimakas kansallisaatteen leviäminen. Tuona aikana syntyi suuri joukko erilaisia suomalaisia ja suomenkielisiä yhteisöjä. Turun Suomalaisen Seuran kokouksissa heräteltiin ajatusta uuden suomalaisen pursiseuran perustamisesta alueelle. Helmikuun 17. päivänä, vuonna 1906, perustettiin toimikunta viemään asiaan eteenpäin.

Uuden pursiseuran perustava kokous pidettiin heinäkuussa 1906. Seuran nimestä äänestettiin ja ylivoimaisesti eniten ääniä sai nimi Pursiseura Maininki. Tällä nimellä pursiseura toimikin vuoteen 1917, jonka jälkeen nimi muutettiin nykyiseen muotoonsa.

Seuran tukikohdat


    Kommon saaren "Mökki"
Pian seuran perustamisen jälkeen oli selvää, että tarvittiin oma, meren rannalla sijaitseva paviljonki. Tällainen saatiinkin hankittua Hirvensalon edustalta. Kommon saari siirtyi Pursiseura Mainingin omistukseen maaliskuussa 1907. Saarella olevasta paviljongista käytettiin nimitystä "Mökki". Saarella järjestettiin erilaisia tilaisuuksia, ja henkilöitä kuljettamaan hankittiin höyryalus.
Ensimmäisinä vuosina seuran toiminta oli innokasta mutta melko pienimuotoista. Vuonna 1910 seuran luettelossa oli 14 purje- ja 11 mottorivenettä. Kaikki eivät olleet tyytyväisiä Kommon saaren tukikohtaan sen hankalien kulkuyhteyksien vuoksi, ja niinpä alettiin etsiä uutta paikkaa.Vuoden 1919 alussa seuran yleisessä kokouksessa päätettiin ostaa Pikku-Pukin eteläinen niemi huviloineen. Näin syntyi seuralle uusi tukikohta, ns. Jänessaaren paviljonki. Alueelle rakennettiin nopeasti upeat tilat ja seuraelämä saarella oli vilkasta. Tämäkin tukikohta oli saarella, mutta matkaa Ruissaloon tai Hirvensaloon ei ollut kuin muutama sata metriä. Kommon saaren aikoina purjehduskilpailut oli luontevaa aloittaa saaren tuntumasta mutta Jänessaaren paviljonki ei sijaintinsa takia soveltunut siihen erityisen hyvin. Niinpä seura pyysi kaupungilta lupaa rakentaa pienen rakennuksen kilpailujärjestäjiä varten Viittakarin saareen Airiston pohjoispäähän. Hankkeelle myönnettiin lupa ja pieni paviljonki valmistui vuonna 1923. Kyseinen paviljonki toimii vielä nykyäänkin TPS:n, TTPS:n ja ASS:n yhteisenä lähtö- ja maalipaviljonkina, erityisesti matkakilpailuissa.



    Jänessaaren paviljonki
Suuri onnettomuus kohtasi upeaa Jänessaaren majaa helmikuun 29. päivä, 1940! Nevostoliittolaisesta lentokoneesta pudotettiin pommi, minkä kohteena oli ehkä satama tai Pikisaaren ilmapuolustus. Pommi osui kuitenkiin muutaman metrin päähän huvilasta, joka tuhoutui korjauskelvottomaksi. Sota-aikana pursiseura oli vähän aikaa ilman tukikohtaa mutta mainittakoon, että jatkosodan aikana Turun Pursiseuralle valmistui kaikkien tuntema Pentti Viherluodon säveltämä Aamu Airistolla -valssi (alkuperäiset nuotit ovat nähtävillä kehystettynä Turun Pursiseuran seinällä).Tammikuussa 1943 seuran johto sai tietää, että Ruissalon Härkälän lahdessa sijaitseva vanha lentoasema-alue paviljonkeineen olisi vuokrattavissa! Vuokrasopimus kirjoitettiin jo helmikuussa.

Nykyinen paviljonki


    Nykyinen kerhorakennus alkuperäisessä muodossaan
Kätkön lähellä oleva seuran nykyinen paviljonki on rakennettu vuonna 1918. Rakennuttaja ja ensimmäinen asukas oli pankinjohtaja Tor Grotenfelt. Hän sai asua talossaan vuoteen 1926 asti, jolloin Turku pakkolunasti sen lentoasemakäyttöön. Todellakin, täällä toimi Suomen ensimmäinen matkustajalentoasema! Lentokoneet olivat vesitasoja, ja huvilassa toimi odotushuone ja toimisto. Ensimmäinen virallinen reittilento saapui 2. päivä toukokuuta 1927.
Suomen ensimmäinen siviilikäyttöön tarkoitettu lentokenttä valmistui vuonna 1936 Turun Artukaisiin, mutta Ruissalon lentosatamakin toimi vielä syksyyn 1938 asti. Sen jälkeen tilat olivat tyhjillään, kunnes ne siirtyivät Turun Pursiseuralle 1943. Nykyään rakennuksessa pitää majaansa seuran toimisto, mutta kesäaikaan siellä toimii myös ravintola, jonka terassilla nääntynyt kätköilijä voi nauttia vaikka jäätelön.

Suomen toiseksi suurin pursiseura


    Hai-veneitä Airistolla
Sodan jälkeen ja olojen vakiintuessa seuran jäsenmäärä alkoi kasvaa. Satama-alueelle rakennettiin laitureita ja poijupaikkoja veneitä varten. Lisäksi rakennettiin halleja veneiden ja mastojen talvisäilytystä varten. Seuramajaan rakennettiin nykyään ravintolatilana toimiva lisäosa vuonna 1948. Poijut poistettiin vähitellen vuoteen 1990 mennessä mutta laitureita on vastaavasti lisätty. Tällä hetkellä TPS:ssa on n. 1600 jäsentä ja 670 venettä.

Vuonna 2006 100 vuotta täyttävä TPS valittiin Vuoden kilpailujärjestäjäksi. Samana vuonna seura järjesti ensimmäistä kertaa Suomessa kansainvälisen Swan Anniversary Regatan. Junioriluokkien PM kisoihin osallistui 400 venettä eri maista. Perinteiseen Pyytinkarin kilpapurjehdukseen osallistui lähes sata venettä. Kansainvälisissä kilpailuissa seuran veneet ovat menestyneet mainiosti.

Kilpailujen lisäksi satavuotias seura järjestää purjehduskoulutusta, junioritoimintaa ja matkapurjehduksia. Seuralla on lisäksi neljä saaritukikohtaa eri puolilla Saaristomerta.


Kätköstä
Kiitos, kun olet jaksanut lukea tänne asti! :)
Kätkön nimi Ulos merelle! liittyy juhlavuoteen. Vuonna 2006 julkaistiin samanniminen historiikki, mistä myös suurin osa tämän kuvauksen tiedoista on peräisin. Alun perin Ulos merelle oli kevään 1924 lipunnostoon sävelletty ja sanoitettu marssi.
Jos portti on auki, voit mennä tutustumaan alueelle ja ravintolaan. Iltaisin, öisin ja joskus talviaikana portti on kiinni ja silloin alueelle ei luonnollisestikaan kannata mennä. Vartijan lisäksi siellä on kameravalvonta.


Lähde, kuvat: Ulos merelle! Turun Pursiseura ry.


Briefly in English
The Yacht Club of Turku was established in July 1906. One of the first investments the Club had to do, was to find and buy a pavilion close to the sea. In 1097, they found a suitable place on an island of Kommo. By that time, there was only 14 sailing boats and 11 motor boats registered to the club.
This pavilion had some limitations, the most importat being the locationn which was not very easily reached. So, in 1919 the club bought another place which was again an island, but it was only few hundered meters from the islands of Ruissalo and Hirvensalo. This pavilion was called Jänessaari. It was a beautiful pavilion and a lot of social activities took place.
Unfortunately, on Feb. 29th, 1940, a bomb from russian bomber exploded just a couple of meters from the building. Destruction was total and as a result, the yacht club was without a club-house for three years.

The next club-house was this current building. It was built by bank manager Tor Grotenfelt in 1918. He was able to live in his house until 1926 when the City of Turku expropriated the premises. The area was then used as an airport for seaplanes. In fact, this was the first civil airport in Finland. There was a lounge and an office in the building. The first flight to Ruissalo took place on 2nd May 1927.
Another airport was built to Artukainen on 1936, this time on a solid ground. After that, there was less and less flights to Ruissalo, and the airport was closed in 1938. After that, the building was empty until the Yacht Club of Turku rented it in 1943.

The building went through some renewal. For example, a new wing which acts as a restaurant, was built. The restaurant is open during the summertime.

After the war, the number of members begun to grow. Currently, the Yacht Club of Turku is the second largest yacht club in Finland with its 565 boats and 1500 members. The club arranges various events, competitions and trainings.

If the gate is open, it is OK to take a look at the club-house. During the night, the gate is closed, there is a guard in the area and a camera surveillance. The cache is inside an obvious place one meter from a cyckleway. Do not go to the woods!!

Additional Hints (Decrypt)

Gnzzvinauhxfra fvfhxfvffn
Vafvqr na byq bnx

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)



 

Find...

1,861 Logged Visits

Found it 1,813     Didn't find it 1     Write note 34     Publish Listing 1     Needs Maintenance 5     Owner Maintenance 7     

View Logbook | View the Image Gallery of 19 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated:
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.