Zlata vyhlidka Traditional Cache

Hidden : 9/5/2010

Related Web Page

CZ
Keš umístená na tzv. Zlaté vyhlídce s krásným výhledem do vltavského údolí – od Davle až po Vrané.
EN
Cache located at the famous scenic overlook called Golden view which offers a wide perspective of the Vltava valley – from Davle to Vrané.

O míste

Vyhlídkovému místu na hrane ostre spadajícího vltavského údolí se tradicne ríká Zlatá vyhlídka. Vysvetlení jsou pro to dve. První tvrdí, že teplé tóny odpoledního slunce vytvárí na hladine Vltavy i okolních bridlicových skalách zlatavé odlesky. Druhé? Prijdte se sem podívat v pulce ríjna. To okolní lesy plné dubu, habru,lísek a akátu skutecne doslova zezlátnou. A vlastne by tu mohlo být i vyvetlení tretí: Kousek odsud, vzdušnou carou ani ne dva kilometry, tece kdysi skutecne zlatonosný Zlatý potok, Štorchuv Hrdina Nik by mohl vyprávet. Ale já tu žádné zlato nikdy nenašel...

Výhled zahrnuje dlouhý úsek údolí Vltavy, prakticky už od Davle, pres Mechenice, kde se do Vltavy vlévá romantický Bojovský potok, až k Vranému. O neco výš vidíme napríklad obce Klínec, Sloup, Líšnice, Ritka - a na obzoru výhled uzavírá brdský hreben. Obcas klidné rozjímání na vyhlídce ovšem ruší provoz na Štechovické silnici, po níž projíždí vetšina návštevníku rekreacní oblasti kolem prehrady Slapy.

Vpravo dole, mezi stromy, mužeme zahlédnout koleje slavného Posázavského pacifiku vybudované v r. 1905, zásadní dopravní tepny mnoha generací ceských trampu. Ti trat nazývali také jako "Praha - Dobríš - Paríž" - a ona skutecne v nekterých ohledech svetová je. Zejména její tzv. Cercanská vetev, vedoucí clenitým terénem mezi Petrovem a Jílovým, je dukazem umu stavitelu prelomu 19. a 20. století - a rozhodne nic pro lidi trpící závratí. Casto máte pocit, že se i s vlakem nad hlubokým údolím doslova vznášíte...

Príjezd

Autem:
Máte nekolik možností, napríklad z Vraného nad Vltavou. Tam se dáte hned za železnicním prejezdem doprava, pokracujete porád nahoru, na vidlicce doleva mezi chaty a stále rovne, po 2 km vlevo restaurace U Vocka.

Další možnost: pres Brežany, Ohrobec, Zvoli a Cerníky do Brezové, na 1.križovatce doprava - a jste znovu u hospody U Vocka.

Odsud pokracujte ulicí Olešská nejakých 250 - 300 m na rozcestí s odpadkovými kontejnery a dále - stále Olešská - šikmo doleva dolu, po chvíli cesta velmi kamenitá a rozbitá, ale stále s bežným osobákem v pohode sjízdná, za cca 300 m se z lesa pripojí cervená turistická znacka a vpravo vidíme shluk chat, jednu s vysokými stožáry amatérské radiostanice.Pro kontrolu: vlevo cedule naucné stezky s místním názvem: Vajzovka. Pokracujeme ješte nekolik set metru na horizont, vlevo les, vpravo louka, na horizontu vpravo mužeme nechat auto a vracíme se proti smeru jízdy po louce z kopce dolu. Na levém dolním okraji
lesa vidíme posed, necháme po levé ruce a jdeme po hrane lesa dolu. Cca za 70 m vlevo nenápadná pesinka do lesa, pokracujeme po ní asi 120 m a jsme na Zlaté vyhlídce. Puvodne mela být keška tady, jenž by byla v kolizi s jinou chache, a tak dostala nový a možná ješte lepší úkryt. Tesne pred vyhlídkou tedy po nenápadné pešince zahneme vpravo - a klesáme stále dolu. Asi sto metru je to ješte jednoduché, pak se ale pešinka ztrácí a my padáme dolu po bridlicovém hrbítku, se srázem vltavského údolí pár metru vlevo od nás. Posledních sto metru ke kamennému výbežku, kde je ukryta keš, je tak docela nárocných, uklouznutí by mohlo mít velmi nepríjemné následky.
NEDOPORUCUJI po tme ani na snehu, po zralé úvaze jsem škrtl i cyklisty: i pro velmi zkušeného MTB jezdce je ten sjezd kvuli prílišnému spádu opravdu na hrane. Když ale necháte kolo cca 100m nad keší, dá se to. Cíl naší cesty tvorí kamenný výbežek nad údolím - a výhled nás odmení za všechny prodelané strasti.
Peší a cyklisté mohou též po cervené z Vraného ci Davle a u radioamatéra pokracovat k posedu prímo po louce.