Gent : Oud
Justitiepaleis
English text
below
HET
JUSTITIEPALEIS TE GENT -
BEKNOPTE GESCHIEDENIS.

Voorgeschiedenis
In Gent, de
historische hoofdplaats van het graafschap Vlaanderen, werd sedert
de middeleeuwen door zeer verscheidene instanties en op vele
plaatsen rechtgesproken. Vanaf 1407 was Gent ook de zetel van de
"Raad van Vlaanderen", het hoogste gerechtshof van het graafschap,
met bevoegdheid voor bijzondere materies en personen. Het zetelde
in het Gravensteen tot 1778 en van dan af in eenn gedeelte van het
opgeheven Jezuïetenklooster in de Volderstraat. In 1795 schaften de
Franse bezetters al de oude rechtsinstellingen af en richtten
meteen het "Tribunal civil du département de l'Escaut" op (voor
Oost-Vlaanderen) dat zetelde op de plaats van de afgeschafte Raad
van Vlaanderen. De daarna in 1800 ingestelde rechtbank van eerste
aanleg (voor het arrondissement) had ook haar zetel in de
Volderstraat, tot in 1846 het Justitiepaleis aan het
Koophandelsplein werd in gebruik genomen.
Recollettenplein
Tot de
oprichting van dit gebouw werd beslist doordat de Belgische
Grondwet van 1831 bepaalde dat er o.m. te Gent een Hof van beroep
voor Oost- en West-Vlaanderen zou komen. Dit zetelde aanvankelijk
in een deel van het stadhuis. Daar de zittingen regelmatig gestoord
werden door te veel drukte en lawaai van binnen en, buiten het
gebouw, besliste het stadsbestuur tot de oprichting van een nieuw
gerechtsgebouw op het Recollettenplein. Dit plein was ontstaan door
de afbraak in 1797 van het sedert de 13° eeuw bestaande klooster
van de Minderbroeders (Recolletten), dat door de Franse Revolutie
was afgeschaft en als nationaal goed was verkocht.
Pedro de
Gante
Uit dat
klooster vertrok in 1522 de minderbroeder Pieter van Gent naar
Mexico waar hij als missionaris en opvoeder de hardnekkige
verdediger van de inboorlingen tegen de Spaanse overheersers was en
waar hij als nationale held wordt erkend. In 1948 werd een
gedenkplaat ter ere van "Pedro de Gante" op een zijgevel van het
gerechtsgebouw aangebracht.
Architect
Roelandt
Aan de
stadsarchitect Lodewijk Roelandt (1786-1864) werd opdracht gegeven
het ontwerp te maken voor een "Paleis van Justitie". Roelandt had
zijn studies te Parijs vervolledigd en was leraar aan de Gentse
Koninklijke Academie. Hij is ook de ontwerper o.m. van de Aula van
de Universiteit (1826), de Opera (1840) en de Sint-Annakerk
(1854).
Koophandelsplein
In 1836 werd
de eerste steen van het nieuwe gerechtsgebouw gelegd. De bouw heeft
geduurd tot 1846. De kostprijs liep tot ruim 2.000.000 frank. Omdat
de stad eiste dat ook de Handelsbeurs er zou ondergebracht worden
(wat tot 1900 duurde) werd het Recollettenplein voortaan
Koophandelsplein genoemd.
Tempel
van
Themis
Het is een
gebouw van 55 op 66 meter. Het bakstenen metselwerk is bekleed met
franse kalkzandsteen en doornikse arduin. De stijl is
neoclassicistisch, geïnspireerd op de Florentijnse renaissance. Er
is een spel van rondboogvensters op de benedenverdieping en de
bovenvensters zijn geaccentueerd door zuilen en frontons. Voor- en
achtergevel hebben een vooruitstekend groot fronton, gedragen door
zware zuilen met Corinthische kapitelen, die het gebouw de allure
van een Griekse tempel geven. In het timpaan aan de voorkant werd
(slechts in 1961) een bronzen beeld "De Gerechtigheid" van Geo
Verbanck (1881-1961) geplaatst. Themis, Griekse godin van recht en
orde, troont er in het midden met een zwaard en een balans,
geflankeerd door de beschuldigden met vrouw en kinderen en de
verdediging. De majestueuze dubbele buitentrap leidde vroeger naar
de thans verdwenen "salle des pas perdus" op de eerste verdieping
waarop de zittingszalen uitgaven en die ook gebruikt werd voor
allerlei feestelijkheden (concerten, tentoonstellingen).
Metdepenningen
In 1886 werd
op het voorplein het standbeeld onthuld van Hippolyte
Metdepenningen (1799-1881), oud-stafhouder, leider van de Gentse
Orangisten en eerste doctor in de rechten van de Gentse
Universiteit; het beeld dat bekostigd werd door zijn vrienden van
de loge "Le Septentrion" is van de hand van Juliaan Dillens
(1849-1904).
Oorlog
1914-1918
Tijdens de
eerste wereldoorlog 1914-18 werd het Justitiepaleis bezet door het
Duitse leger en gebruikt als arsenaal en werkplaats; ook werd het
de zetel van de inspectie van het Etappegebied Oost- en
West-Vlaanderen. Als spoor van de bezetting is op de zijgevel ter
hoogte van de Schouwburgstraat nog altijd boven het groot venster
(waar vroeger ook een ingang was) met moeite het overschilderd
opschrift "Etappeninspektion" te lezen. Het Hof van beroep werd
overgebracht naar de Vlaamse Academie in de Koningstraat en de
Rechtbank van eerste aanleg kwam in de Kleine Sikkel aan de
Nederpolder terecht.
Brand van
1926
Het
Justitiepaleis werd op 19 maart 1926 zwaar geteisterd door een
felle twee dagen durende brand. De buitenmuren werden gespaard maar
praktisch heel het interieur, de inboedel en de meeste dossiers
gingen in de vlammen op. Wel werden in de rechtbank van eerste
aanleg het geschilderd portret van Keizerin Maria-Theresia van 1749
alsook de oude bibliotheek van de Raad van Vlaanderen gered. De
Rechtbank en het Hof van beroep werden overgebracht naar het gebouw
waar thans de school van Klein Sint-Bavo is naast de Kathedraal
maar waar toen het Bisschoppelijk Seminarie was dat inderhaast
verhuisde naar zijn nieuw gebouw aan de Reep.
Wederopbouw
Na de brand
gebeurde de wederopbouw onder leiding van architect M. De Vaere en
duurde tot 1930. De binneninrichting werd volledig gewijzigd. In
plaats van de grote "Salle des pas perdus" op de eerste verdieping,
werd gekozen voor een binnenkoer met ruime goed verlichte gangen
rondom. Het aantal bruikbare lokalen werd van 58 op 100 gebracht.
Binnenin is het gebouw sober gehouden. Er werden enkele grote
schilderijen opgehangen.
Toekomstvisioen
Ondanks de
modernisering van het Justitiepaleis in 1930, is het gebouw te
klein geworden om aan de groeiende noden te voldoen. Na decennia
lang geopperde en tegengesproken geruchten allerhande, zijn er
sinds 1997 duidelijke plannen om al de gerechtelijke diensten van
het arrondissement samen te voegen in een nieuw gerechtsgebouw aan
de Opgeëistenlaan bij het Rabot. Het oude Justitiepaleis zou dan na
restauratie voorbehouden worden voor het Hof van beroep en het
Arbeidshof. Inmiddels wordt reeds de buitengevel aan een grondige
herstelling en reiniging onderworpen. Het donkere gebouw heeft zijn
oorspronkelijke lichte kleur herkregen.
*
* *
Deze tekst
werd geschreven door ere-voorzitter A.D.S. (voorzitter van de
rechtbank van eerste aanleg te Gent van 23 juni 1982 tot 31
december 1999)
Zoek niet in de struiken maar op het lagere gedeelte. Plaats alles
terug zoals je het gevonden hebt aub.
THE PALACE OF JUSTICE GHENT - SHORT HISTORY.
History
In Ghent, the historic capital of the
County of Flanders, was very different since the Middle Ages by
authorities and administered justice in many places. From 1407
Ghent was also the seat of the Council of Flanders ", the supreme
court of the county, with responsibility for special matters and
people. The seat of the Counts to 1778 and from then on in a part
of the suppressed Jesuit monastery in the Volderstraat. The French
invaders in 1795 abolished all the old legal institutions, and
immediately founded the Tribunal civil du département de l'Escaut
"(East-Flanders) that sat on the place of the abolished Board of
Flanders. Then in 1800 established the Court of First Instance (the
district) had its seat in the Volderstraat to the Palace of Justice
in 1846 at the Commerce Square was inaugurated.
Recollettenplein
The creation of this building was approved by the Belgian
Constitution of 1831 specified that in order to Ghent Court of
Appeal for East and West Flanders would come. It originally resided
in a part of City Hall. Since the sessions were frequently
disturbed by excessive noise and noise from inside and outside the
building, the city council decided to establish a new court
building on the Recollettenplein. This square was created in 1797
by the degradation of the existing since the 13 th century
monastery of the Friars Minor (Récollets), which the French
Revolution was abolished and as a national asset was sold.
Pedro de Gant
Departed from the monastery in 1522 the Franciscan Peter of
Ghent, where he worked as a missionary to Mexico and the educator
stubborn defender of the natives against the Spanish rulers and
where he was recognized as a national hero. In 1948 a memorial
plaque in honor of "Pedro de Gant" was made on a side wall of the
courthouse.
Architect
Roelandt
City architect Louis Roelandt (1786-1864) was commissioned to
design the "Palace of Justice". Roelandt had completed his studies
in Paris, and was a teacher at the Ghent Royal Academy. He is also
the designer of the Auditorium of the University (1826), Opera
(1840) and St. Anne's Church 1854).
Koophandelsplein
In 1836 the first stone of the new courthouse was laid. The
construction lasted until 1846. The cost ran to more than 2,000,000
francs. Because the city demanded that the Fair also would be
housed there(which lasted until 1900) was Recollettenplein now
called Koophandelsplein.
Temple of Themis
It is a building of 55 to 66 meters. The brick masonry is
covered with French limestone and bluestone from Tournai. The
Neoclassical style is inspired by the Florentine Renaissance. There
is a game of round arched windows on the ground floor and the upper
windows are accented by columns and pediments. Front and rear have
a prominent large pediment, supported by heavy columns with
Corinthian capitals which gives the building the air of a Greek
temple . In the tympanum of the front, (only in 1961) a bronze
sculpture of Justice, "Geo Verbanck (1881-1961) was placed. Themis,
Greek goddess of law and order, enthroned in the middle with a
sword and a balance sheet, flanked by the accused with his wife and
children and the defense. The majestic double exterior staircase
once led to the now disappeared "salle des pas perdus" on the first
floor where the courtrooms, and expenditures that are also used for
all types of celebrations (concerts, exhibitions).
Metdepenningen
In 1886, on the forecourt the statue unveiled Hippolyte
Metdepenningen (1799-1881), former chairman, leader of the Ghent
Orangists and the first doctorate in law from the University of
Ghent, the image funded by his friends of the lodge " Le
Septentrion "was written by Julian Dillen (1849-1904).
War
1914-1918
During World War 1914-18, the courthouse was occupied by
the German Army and used as an arsenal and workplace, it also
became the seat of the inspection of the Stage Area East and West
Flanders. Traces of the occupation is on the street near the
theater above the large window (which used to be an entrance)
painted inscription "Etappeninspektion". The Court of Appeal was
transferred to the Flemish Academy in the Rue Royale and the Court
of First Instance gave the Little Dutch Polder Crescent to the
right.
Fire of
1926
The Palace of Justice was on 19 March 1926 severely ravaged by a
fierce two-day fire. The outer walls were spared, but practically
the whole interior, furniture and most cases went up in flames. The
court of first instance, painted portrait of Empress Maria Theresa
of 1749 and the old library of the Council of Flanders were saved.
The District Court and the Court of Appeal were transferred to the
building where the school now of Little St. Bavo Cathedral is, but
that is beside the Episcopal Seminary when it was hastily moved to
its new building at the Bar.
Reconstruction
After the fire the reconstruction was led by architect M.
The Vaere and lasted until 1930. The interior was completely
changed. Instead of the big "Salle des pas perdus" on the first
floor, was chosen for a courtyard with spacious well-lit hallways
around. The number of usable classrooms were from 58 to 100. Inside
the building is restrained. There were several large paintings
hung.
Future Vision
Despite the modernization of the Justice Palace in 1930,the
building is too small to meet the growing needs. After decades
raised and refuted all kinds of rumors, since 1997 there are plans
to clear all the judicial departments of the district together into
a new courthouse on the Opgeëistenlaan Rabot. The old courthouse
would be reserved for restoration after the Court of Appeal and
Travail. Meanwhile, the existing facade to a thorough cleaning and
repair subject. The dark building has regained its original
light
color.
* * *
This text was written by ADS honorary chairman (Chairman of the
Court of FirstInstance in Ghent from 23 June 1982-31 December
1999)
Do NOT look in the bushes but at the lower area. Put everything
back as you found it please.