Dwa Koscioly
Farne
PL
Przy wschodniej stronie Rynku stoi najstarszy
zachowany zabytek w miescie - kosciól (ukonczony w 1621 r.)
ufundowany przez Piotra Wiesiolowskiego - mlodszego. W czasach Jana
Klemensa Branickiego dokonano przebudowy obiektu, dzieki której
wnetrze uzyskalo wystrój rokokowy. Szczególna uwage zwracaja
osiemnastowieczne organy, a takze pomnik Jana Klemensa Branickiego
wystawiony w 1775 r. przez Izabele Branicka; jest to jeden z
najpiekniejszych przykladów rzezby nagrobkowej II polowy XVIII
wieku.
Nad starym kosciolem Wiesiolowskiego dominuje
neogotycki kosciól dobudowany na poczatku XX wieku wedlug projektu
Józefa Piusa Dziekonskiego. Oryginalna, pierwotna czesc tej budowli
wyglada przy pózniejszej o dwiescie lat przybudówce jak skromny
kosciólek. W roku 1899 po 39 latach oczekiwan, mieszkancy
Bialegostoku doczekali sie pomyslnej decyzji ówczesnych wladz
guberni carskiej: wyrazono zgode na postawienie przybudówki do
istniejacego budynku, chociaz mieszkancy starali sie o nowy
kosciól. Jednak dzieki umiejetnie skrywanym pracom budowlanym udalo
sie wzniesc trzynawowy neogotycki kosciól z charakterystycznej
czerwonej cegly. W ten sposób ominieto carski zakaz budowy nowej
swiatyni katolickiej. Tak powstala jedyna w Polsce calosc -
"murowany komentarz" do dziejów przesladowan polskosci przez
zaborców rosyjskich w XIX w.
Zabierz z soba cos do pisania.
EN
On the east side of Market is the oldest
preserved building in the city - the church (completed in 1621)
founded by Peter Wiesiolowski - younger. In the days of John
Clement Branicki the reconstruction of the object took place, and
the interior received a rococo decor. Especially noteworthy is the
eighteenth-century pipe organ as well as a monument of John Clement
Branicki issued in 1775 by Izabela Branicka, it is one of the
finest examples of the sepulchral sculpture of the second half of
the eighteenth century.
Next to the old Wiesiolowski’s church the
neo-Gothic church dominates which was built in the early twentieth
century by Joseph Pius Dziekonski. In 1899, after 39 years of
waiting, residents of Bialystok, recived the successful decision
from the Tsarist authorities: they agreed to place extensions to
the existing building, although the residents wanted a new church.
However, thanks to the spy work a new three nave neo-Gothic church
was built. In this way, they over came the Tsar prohibition and a
new Catholic church was a fact. That was the only one in Poland
– „brick comment“ to the history of persecution
of Polish identity by the Russian invaders in the nineteenth
century
Take your writing stick
Powodzenia - Good luck