Studenice
Sirse obmocje Studenic je bilo poseljeno ze v antiki, Rimljani pa so ga poimenovali Fons gratiae. Znamenitost Studenic je Studenec milosti na trgu pred zupniscem samostana. Ta studenec je kraski izvir Toplega potoka, ima konstantno temperaturo tako poleti kakor pozimi, njegova voda pa ze od nekdaj velja za zdravilno.
Mimo samostana vas bo pot pod razvalinami Studeniskega gradu, mimo nunskega pokopalisca in starega kamnoloma vodila do Energetskega parka studenice. Tu so na ostevilcenih bioenergetskih tockah postavljene lesene klopi. Vec informacij o sami energiji parka dobite na www.stojnsek.com.
Nastanek naselja Studenice datira po enih zapisih v leto 1202, po nekaterih nekaj desetletij kasneje. Pred letom 1237 je vdova Zofija Rogaska tu ustanovila hospic/ hospital, sprva namenjen oskrbi popotnikov, romarjev in bolnih domacinov. Do leta 1245 je nato na tem mestu s soglasjem oglejskega patriarha ustanovila samostan. Studeniske redovnice so na lastno zeljo prevzele pravila dominikanskega reda. K prvotno stojeci cerkvi, sezidani okoli leta 1220 so leta 1277 dozidali in posvetili cerkev Marijinega oznanjenja.
Leta 1457 sp bile kraju podeljene trske pravice.
V 15. stoletju so Studenice, podobno kakor vecina drugih slovenskih krajev, trpele zaradi turskih vpadov. Zato je bil v 16. stoletju na gricu nad trgom zgrajen Studeniski grad, ki pa je bil 1788 v pozaru unicen in opuscen. Vpadi Turkov pa so povzrocili tudi gospodarsko stagnacijo samostana, v drugi polovici 15. stoletja pa so samostan pretresali spori in govorice o nemoralnem zivljenju v njem, kar je leta 1495 povzrocilo odstavitev predstojnice / priorice. V 16. stoletju, se zlasti v drugi polovici, pa je kriza redovnega zivljenja kot posledica krize verskega in redovnega zivljenja nasploh pripeljala do te mere, da je bil vprasljiv obstoj studeniskega samostana.
Leta 1634 so s kmeckimi nemiri in upori samostan oropali. Samostan je leta 1782 razpustil cesar Jozef II; v njem je tedaj zivelo 16 redovnic in tri novinke.
Konec 18. stoletja so v studeniskem samostanu uredili dve soli, in sicer t.i. samostansko deklisko solo ter "delovno solo". Prvo je obiskovalo 246 deklet, drugo pa 65 deklet. Nekateri viri porocajo, da je bila v samostanu ustanovljena prva sola ze leta 1556.
Leta 1788 je nekdanji samostan s cerkvijo in zupniscem ter studeniski trg zajel pozar. Razsiril se je tudi nad okoliske hise ter grad. Juzni in vzhodni trakt samostana so nato odstranili, ostale stavbe pa so postopoma popravili.
Decembra 1826 se je Avstro-Ogrska odlocila za odprodajo samostana; po nekaj spremembah lastnistva je bila leta 1885 prodana magdalenkam iz Laubana v Sleziji. Te so samostan naseljevale do 17. julija 1941, ko so jih pregnali Nemci. Med vojno so partizani samostan pozgali. Po vojni so se sicer redovnice vrnile v samostan, toda le do leta 1949, ko je bil le-ta nacionaliziran.
Bivanjski objekti samostanskega kompleksa so casovno najvec sluzili za bivanje brezdomcev in oseb brez drugih stanovanjskih moznosti. Stavbe so zaradi nevzdrzevanja naglo propadale.
Konec leta 2000 je Ministrstvo za kulturo Skofiji Maribor izdalo odlocbo o denacionalizaciji. Skofija trenutno ze izvaja obnovitvena in gradbena dela. Nacrtovana je preureditev dveh osrednjih bivalnih objektov bivsega samostana v dom za starejse, dom naj bi bil odprt ze leta 2008, a je se danes neobnovljen.
ENG
Studenice monastery
The wider area of Studenice has been inhabited since ancient times, Romans named it Fons gratiae. Studenice graces the Spring of Mercy on the market prior to the vicarage of the monastery. This is a karst spring of »Topli potok« and the stream has a same, constant temperature in summer and in winter. It is said that Its waters have healing proprerties.
Passing the monastery you will be on the way below the ruins Studeniskega castle, will past the nuns cemetery and the old quarry to the Energy Park Studenice. Here are on the numbered bioenergetic points placed wooden benches. More information about energy of this park is available on www.stojnsek.com.
The formation of the village dates in the year 1202, after other records some decades later But it is certain that before 1237, the widow »Zofija from Rogaska« grounded hospice / hospital here, originally intended to provide help to travelers, pilgrims and the sick locals. By the year 1245 and with the consent of Patriarch of Oglej, she founded at that point a monastery. Nuns from Studenice at their own request took over the rules of Dominican Order. The original church, built around 1220 was rebuild in 1277 and dedicatet to the Mary's Annunciation. In 1457 Studenice was granted with market rights.
In 15th Studenice century, like most other Slovenian towns, suffered under the Turks. Therefore, at the 16th century on a hill above the market they built castle of Studenice, later destroyed by fire in 1788 and abandoned. Turkish raids also led to economic stagnation of the monastery and in the second half of the 15th century the monastery was shaken by disputes and rumors of immoral life in it, which in 1495 resulted in the resignationl of the head priorice. In 16th century, especially in the second half, the crisis of religious life, as a result of the crisis of religion and religious life in general, took such an extent that the sole existence of Studenice monastery was questionable. In 1634 the monastery was robbed as a result of peasant rebellion.
The monastery was dissolved in 1782 by Emperor Joseph II. At that time there lived 16 nuns and three newcomers.
In late 18 century in Studenice monastery two schools were founded, monastery girl school and the girls »working school«. The first was attended by 246 girls, the other by 65 girls. Some sources report that in the monastery the first school was already founded in 1556.
In 1788, a former monastery with a church and rectory was catch in a fire that also expanded over the surrounding houses and the castle. Southern and eastern wing of the monastery were therefore abandoned, the remaining buildings later rebuilt and they still stands today.
In December 1826, the Austro-Hungarian Empire decided to divest the monastery, and after several changes of ownership it was donated in 1885 to nuns of Magdalene order from Laubana in Silesia. They inhabited monastery until 17 July 1941, when were expelled by german soldiers. During the war the partisans burned down the monastery.
After the war the nuns returned to the monastery, but only until 1949 when it was nationalized. Residential buildings of the monastery complex was used to serve as a home to the homeless and persons with no other housing options. The buildings were collapsed rapidly due to lack of maintenance. At the end of year 2000, the Ministry of Culture issued a decision on restitution/ denationalization of monastery, granted to the Maribor Diocese. The diocese currently has carried out renovation and reconstruction work. They planned the conversion of the two main residential buildings of a former convent into a home for the elderly. The home should be open as early as 2008, but today it is still unfinished.