Skip to Content

This cache is temporarily unavailable.

Miiru98: Huollossa

SantaMaria

A cache by Miiru98 Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 06/19/2012

Size: Size: small (small)

Related Web Page

Pamprinniemi on kaunis luonnon ympäröivä, Natura 2000 luontokohde. Alue on mäkinen, kallioinen, metsäisä ja hieman myös suopohjainen. Erikoisempia eläin -ja kasvilajistoakin pääset täällä seuraamaan. Itse olen bongaillut: suopursuja, rantavehnää, mustikoita, ahvenia ja merilintuja. Joskus saattaa nähdä hylkeenkin, kuka tietää. Pyhämaalaiset ovat tehneet tämän luontopolun ja rakentaneet sillan. Alueen rauhasta on myös taisteltu, ettei sinne rakennettaisi tuulivoimaloita. Nykyään se on osa luonnonsuojelualuetta, joten pidä huolta luonnosta ja siivoa jälkesi! Luontotolpat ilmestyvät sinne varmaan tulevaisuudessa (ovat jo teetetyt).

Lyhimmän tien kätkölle valitset rantaa kohti menemällä ns. "väärään suuntaan" reittiä. Parkkipaikalta kävelet ensin pienen pätkän metsikköä pitkin. Sen jälkeen kuljet sillan yli ja eteenpäin metsän ja kallioalueen läpi, joka alkaa kaartaa kallion päällä oikealle. Jos kierrät koko luontopolun saat matkan pituudeksi hieman alle 4km. Voit myös halutessasi mennä pidemmän kaavan mukaan kätkölle, jolloin käännyt sillan jälkeen oikealle. Se reitti vie nopeammin Pamprinniemen päätyyn ja ristille.

Ensimmäiseltä kalliorannalta, jonka kohtaat luontopolkua pitkin "väärään suuntaan" mentäessä, löydät kätkön. Rannalta pääsee uimaan pieneltä karikiveltä käsin (oikeasta reunasta ennen puokamaa). Siitä pääsee hiekan päälle :), vähän on kiviäkin. Voit uida toiselle karille hieman oikealle ja merelle päin, jonka päälle pääsee seisomaan ja katselemaan pikkukaloja tai vaikka hyppimään kiveltä alas. Polkuasi jatkaessa eteenpäin, hetken päästä tulee *isompi kari, jonka luota pääsee helpommin uimaan (kuvassa). Kävelet siinä heti hiekkaa pitkin. Vasemmalle mentäessä pääsee helpommin syvemmälle. Tämän karin toiselta puolen pääsee suoraan syvään veteen, kun kurottaa jalat kiellekkeelle ja tekee mahalaskun veteen. :D

Toivottavasti koordinaatit vievät sinut perille ja saat nauttia mukavasta retkestä. :) Kannattaa ehdottomasti ottaa evästä mukaan. Muistathan, että avotulen eli nuotion ja kertakäyttögrillin käyttäminen on kiellettyä!

Tässä vielä lisää tietoa paikasta:
Uudenkaupungin sivut
Pyhämaan sivut

31.3.2018

*isompi kari

yvcna nyyn

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.