ENGLISH AT THE BOTTOM OF THIS PAGE
Geschiedenis
Parochiekerk van de H. Gerardus Majella, gebouwd voor de katholieke bevolking in de Indische Buurt, jaren 1920. De oprichting van de parochie was destijds noodzakelijk, wegens de oostelijke stadsuitbreiding van Amsterdam en de bouw van deze buurt. De parochie werd afgesplitst van de St. Bonifatius in de Oosterparkbuurt.
De kerk werd door Jan Stuyt (1868-1934) ontworpen als centraalbouw met koepel, refererend aan de Aya Sofia in Istanbul, en met een hoge vrijstaande klokkentoren links naast de voorgevel, welke door de San Marco in Venetië zou zijn beïnvloed. Deze toren is wegens geldgebrek niet uitgevoerd. De Gerardus Majellaparochie is altijd een sobere middenstandersparochie geweest; mede daarom werd de kerk pas later voorzien van inwendige muurschilderingen en meubilair (atelier gebroeders Brom, Utrecht). Wegens de grote koepel is de kerk tot op heden dominant in het stadsbeeld aanwezig.
Door teruglopend kerkbezoek en toenemende financiële lasten is de kerk in 1992 buiten gebruik gesteld als R.K.kerk en kort daarna verbouwd tot archief- en kantoorruimte. Daarbij is de centrale koepelruimte gehandhaafd. Hetvoormalige schip en koor zijn volgebouwd met etages t.b.v. genoemde herbestemming. Elders in Amsterdam- Oost is nu een kleinere R.K. Kerk St. Gerardus Majella in gebruik. Daar bevinden zich ook onderdelen van het meubilair uit de vroegere kerk.
Voormalig interieur;

Sinds 2011 dient de kerk na een grote verbouwing als thuisbasis voor het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Nederlands Kamerorkest. Beide orkesten gebruiken de NedPho-koepel als repetitie- en orkestzaal.
Huidig interieur;
De cache is dichtbij de kerk te vinden. Ga hierbij voorzichtig te werk, het is een levendige buurt, discretie is dus benodigd. Berg na de vondst de cache weer goed op!
Neem zelf een potlood/pen mee om te kunnen loggen. De cache biedt ruimte voor geocoins en kleine TB's
Let op; Vanwege het buiten gebruik stellen van de kerk is deze NIET vrij toegankelijk. Ga de kerk dus niet in en beperk jezelf tot de buitenkant.
ENGLISH, automatically translated by Google Translate
Parish Church of St. Gerardus Majella, built for the Catholic population in the Indian Quarter, 1920. The establishment of the parish was then necessary, because the eastern expansion of Amsterdam and the construction of this neighborhood. The parish was split off from the St. Boniface in Oosterparkbuurt.
The church was designed by Jan Stuyt (1868-1934) as a central building with dome, referring to the Aya Sofia in Istanbul, and with high freestanding bell tower to the left of the façade, which would be affected. By the San Marco in Venice This tower is not implemented due to lack of money. The Gerard Majella Parish has always been a sober middle class parish, partly because the church was later fitted with interior murals and furniture (workshop brothers Brom, Utrecht). Because of the large dome is the church so far dominant in the cityscape.
By declining church attendance and increasing financial burden the church in 1992 decommissioned as RKKerk and shortly afterwards converted into archive and office space. It is the central dome space maintained. Hetvoormalige nave and chancel are filled with shelves above serving rezoning. Elsewhere in East Amsterdam is now a smaller RK St. Gerard Majella Church in use. There are also parts of the furniture stored from the former church.
Since 2011, after a major renovation, the church serves as a home base for the Dutch Philharmonic Orchestra and the Chamber Orchestra. Both orchestras use the NedPho-dome as a rehearsal and orchestral hall.
The cache is close by the church. Proceed with caution, it is a lively area so discretion is needed. Hide the cache properly!
Get yourself a pencil / pen to log your visit. The cache has room for geocoins and small TB's
Please note that due to the decommissioning of the church it is NOT free. Do not enter the church without permission.