Skip to content

Slag aan de Yser : Caeskerke Multi-Cache

This cache has been archived.

HartenDame:
Deze geocache wordt gearchiveerd wegens te lang op inactief staan.

Geocaches die door een reviewer gearchiveerd werden nadat je een waarschuwing kreeg kunnen niet uit het archief gehaald worden.

More
Hidden : 8/31/2013
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   micro (micro)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Related Web Page

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

Cache placed as teaser for the Mega Event The Great War 2014 in Belgium. This event takes place on may 29th till May, 31st 2014. Location : De Dreve, Zonnebeke (near Ypres, Belgium). Follow the preparations on the Facebook group TGW14.





8. Den Grooten Oorlog : Slag aan de Yser :
Caeskerke



In 2014 wordt het begin van WO I herdacht. Bij deze gelegenheid zullen wij een nieuwe reeks caches uitbrengen, dit langs de volledige frontlijn, van Nieuwpoort tot Mesen.
Ze worden onderverdeeld in verschillende 'veldslagen'. Elke veldslag bestaat uit 8 gebeurtenissen, met aan het eind een bonus. Iedere reeks bestaat uit korte multi's of tradi's.
Het is de bedoeling dat met een tussenperiode van 1 à 2 maanden een volgende veldslag 'uitgevochten' wordt.
Denk er aan : ook al ligt een gedenkteken of begraafplaats schijnbaar midden de velden, er steeds een zeer goed onderhouden pad naartoe loopt.
De caches liggen nergens verborgen op de begraafplaatsen.. De antwoorden op de vragen moeten wel regelmatig op de begraafplaatsen gezocht worden. Respecteer de stilte, aub. Maak je ook het napluizen van de aanwezige registers eigen. Je zal ze hier en daar nodig hebben.
Gelieve GEEN gebruik te maken van stickers in de logboekjes. Breng aub eigen schijfgerief mee en noteer vooral de aanwezige codes. Je zal ze nog nodig hebben !
Indien je over een smartphone beschikt kan je volgende apps erop zetten: GCBuddy en GCC(Pro). Het zal je zeker en vast het nodige rekenwerk uitsparen ...
Bezoek zeker en vast ook de bijgevoegde internetwebsite ! Daar kan je heel wat bijkomende informatie vinden : de historiek van deze reeks caches, handige hulpprogramma's, statistieken ...

[English] - [NEDERLANDS]

Historiek

Het Vlaams gedenkteken in Kaaskerke werd opgericht in 1928-1929 als hulde aan de Vlaamse soldaten die sneuvelden aan het IJzerfront tijdens WOI. De geschiedenis van de IJzertoren is nauw verbonden met de woelige geschiedenis van de Vlaamse Beweging.
Tijdens WO1 was door leden van de Frontbeweging (dat zich bekommerde om het lot van de Vlaamse soldaten in de loopgraven) het “Heldenhulde-comité” opgericht, met als eerste voorzitter Cyriel Verschaeve. Op de graven van gesneuvelde Vlamingen werden identieke zerkjes opgericht, naar het ontwerp van de Vlaamse kunstenaar Joe English. In 1923 besliste de regering echter dat de grafzerken van alle Belgische gesneuvelden uniform moest zijn en werden de Vlaamse heldenhuldezerkjes in hun bestaan bedreigd. Het Heldenhuldecomité besloot in 1924 om de Vlaamse zerkjes te recuperen en ze bijeen te brengen op een zinnebeeldige begraafplaats, op een daartoe aangekochte grond te Kaaskerke. Jaarlijks zou op deze plaats een “Bedevaart naar de Graven aan de IJzer” georganiseerd kunnen worden. De traditie van een jaarlijkse Vlaamse herdenkingsplechtigheid bestond al sedert 1920 met plechtigheden bij de graven van Joe English (1920), de gebroeders van Raemdonck te Steenstraete (1921) en Renaat de Rudder te West-Vleteren (1922).
Toen eind mei 1925, op bevel van de militaire overheid, honderden Heldenhuldezerkjes werden verbrijzeld om er betonwegen mee aan te leggen, was de verontwaardiging aan Vlaamse zijde groot en werden de plannen voor een zinnebeeldige begraafplaats gedeeltelijk doorkruist. Vanaf nu werd gedacht aan de oprichting van een IJzergedenkteken. Op 7 juli 1928 legde Verschaeve de eerste steen. 120 Heldenhuldezerkjes werden ingemetseld. Op 12 oktober 1929 was de 52m hoge toren voltooid. Tijdens de 11de IJzerbedevaart van 24 augustus 1930 werd de IJzertoren plechtig ingehuldigd.
In 1936 werd de leuze 'Nooit meer Oorlog' aangebracht en werd de crypte toegankelijk gemaakt als grafkamer, de 'IJzersymbolen' waren bijgezet. In 1938 werden de eerste 10.000 namen ingehuldigd en werd een speciale gedenksteen voor de 'Vredeswil' aangebracht. Toen reeds maakte men plannen voor een museum.
De IJzerbedevaarten evolueerden tijdens de jaren '30 tot massamanifestaties met een specifieke politieke agenda. Het IJzerbedevaartcomité werd een strijdperk voor verschillende Vlaams-nationale fracties en de bedevaart kreeg een anti-Belgisch en fascistisch karakter. De radicalisering van de Vlaamse Beweging zou het lot van de IJzertoren bepalen. Na de WOII ontketende zich een blinde haat tegen alles wat Vlaamsgezind was. Vlaamsgezindheid werd immers geassocieerd met collaboratie. Na een eerste, mislukte aanslag op 16 juni 1945, werd de IJzertoren tijdens de nacht van 15 op 16 maart 1946 gedynamiteerd en voledig vernield.
In de zomer van 1948 was een betonnen platform boven de resten van de IJzertoren (de crypte), een wit kruis met de letters “AVV-VVK” en de tekst van Cyriel Verschaeve “Hier liggen hun lijken als zaden in 't zand / Hoop op den oogst, o Vlaanderen-land”, aangebracht. De Paxpoort werd uit brokstukken opgebouwd vanaf 22 mei 1949 en voltooid op 1 oktober 1949.
In 1952 besliste het IJzerbedevaartscomité dat de nieuwe toren in dezelfde vorm als de oude moest worden opgebouwd, maar wel veel hoger. De toren zou een 150m ten ZW van de puinen van de oude toren worden ingeplant. De nieuwe IJzertoren werd tijdens de IJzerbedevaart van 1965 ingewijd.
Op 14 februari 1987 werd de site van de IJzertoren bij decreet uitgeroepen tot 'Memoriaal van de Vlaamse ontvoogding'. Op 10 november 1992 werden de IJzertoren, de crypte en Paxpoort bij MB beschermd als monument en de bedevaartsweide als dorpsgezicht.
Vanaf 1998 werd het monument opgenomen in de lijst van de VN als 'Internationaal Vredescentrum'. Met een Vlaamse subsidie kon op 13 maart 1999 het museum "Oorlog-Vrede-Vlaamse Ontvoogding" geopend worden.

(vrij naar ‘Inventaris van het Wereldoorlogerfgoed’)

Uw missie

Deze korte Multi begint op bovenstaande coördinaten.

We staan hier recht voor de ingang van het IJzertorendomein.
In welk jaar begon men met de bouw van de nieuwe IJzertoren ? Tel alle cijfers bij ekaar op. Dit is A
In welk jaar was de bouw van de nieuwe IJzertoren voltooid ? Dit is B
Hoe hoog is deze nieuwe IJzertoren ? Dit is C


De cache kan men vinden op         N51 51 01.B/2-C*3+A      E002 51.C*3-9

[ENGLISH] - [Nederlands]

2014 is the year we commemorate the start of World War I. At this occasion we publish a series of new caches, alongside the Belgian frontline, from Nieuwpoort to Mesen.
They are subdivided in different “battles”. Each battle consists of 8 events, with at the end a bonus. Each series consists of short multi’s or tradi’s.
Remember: although a memorial or cemetery may be located in the middle of the fields, a well maintained walking path leads always to the site.
The caches are never hidden at the cemeteries. The answers to the questions are mostly found at the cemeteries. Please keep your silence. Also accustom yourself to explore the registers.
Please DO NOT USE stickers in the logbooks. Bring along your own pen and note the present codes. You’ll need them.
If you are the owner of a smartphone install the following apps: GCBuddy and GCC(Pro) it will help you with calculations.
Visit certainly our attached website. There you’ll find some extra information, the history of the caches, useful tools, statistics……

History

The Flemish memorial in Kaaskerke was founded in 1928-1929 as a tribute to the Flemish soldiers who died on the Yser front during WWI. The history of the Iron Tower is closely linked to the turbulent history of the Flemish Movement.
During WW1 the members of the Front Movement (they cared about the fate of the Flemish soldiers in the trenches) established the Hero Tribute Committee. The first president was Cyriel Verschaeve. On the graves of fallen Flemings were identical tombstones designed by the Flemish artist Joe English. In 1923 however, the government decided that the gravestones of all Belgian casualties should be uniform and the Flemish tombstones were threatened in their existence. The Heroes Tribute committee decided in 1924 to recuperate the tombstones and install a symbolic cemetery, on land purchased for that purpose in Kaaskerke. Annually a “Pilgrimage to the tombs of the Yser” was organised on this site. The tradition of an annual Flemish commemoration exists since 1920 with ceremonies at the graves of Joe Engels (1920), the brothers Van Raemdonck at Steenstrate (1921) and Renaat De Rudder at Westvleteren (1922).
At the end of May 1925 the military government ordered to crush hundreds of the tombstones to construct concrete roads. The outrage on the Flemish side was enormous and the plans for a symbolic cemetery were partially crossed. At that stage the plans to create an Yser Memorial were launched. On July 7, 1928 Cyriel Verschaeve laid the foundation stone. 120 tombstones were walled in. On October 12, 1929 the 52m high tower was completed. During the 11th Yser Pilgrimage on August 24, 1930 the Yser Tower was inaugurated.
In 1936 the slogan “No more War” was applied, the crypt was made accessible as a burial chamber and the Yser symbols were added. In 1938, the first 10.000 names were inaugurated and a special memorial stone for peace was applied. At that time plans were made to start a museum.
The Yser Pilgrimage evolved during the 30s to mass demonstrations with a specific political agenda. The Yser Pilgrimage Committee became a battleground for different Flemish nationalist groups and the Yser Pilgrimage had an anti-Belgian and anti-fascist character. The radicalization of the Flemish nationalist movement would determine the fate of the Yser Tower. After WWII a blind hatred is unleashed against everything that was Flemish nationalist. The Flemish movement was indeed associated with collaboration. After a first failed attempt on June 16, 1945 the Yser tower was dynamited and fully destroyed in the night of the 15th of March 1946.
In the summer of 1948 a concrete platform above the remains of the Yser Tower (crypt) and a white cross with the letters “AVV-VVK” was constructed and the text of Cyriel Verschaeve: “Here lie their bodies as seeds in the sand/Hope for the harvest, O Flanders Country” was applied. The Pax Port was built with the accumulated debris starting on May 22, 1949 and completed on October 1, 1949.
In 1952 the Yser Pilgrimage Committee decided that a new tower was to be built in the same form as the old one but much higher. The tower was implanted 150 m to the SW of the ruins of the old one. The new Yser Tower was inaugurated during the Yser Pilgrimage of 1965
On February 14, 1987 the site of the Yser Tower was proclaimed by governmental decree “Memorial of the Flemish Emancipation”. On November 10, 1992 the Yser Tower, the crypt and the Pax Port were protected as monument and the pilgrimage meadow as townscape.
From 1998, the monument was included in the list of the UN as an “International Peace Centre”. With a Flemish subsidy the museum “War-Peace- Flemish Emancipation” was opened on March 13, 1999.

Your mission

This short multi starts on the above-mentioned coordinates.

Here we are right at the entrance of the Yser Tower Domain.
In what year they began the construction of the new Yser Tower ? Add up all the figures. This is A
In what year was the construction of the new Yser Tower completed ? This is B
What is the height of this new Yser Tower? This is C

The cache can be found at         N51 51 01.B/2-C*3+A      E002 51.C*3-9

Additional Hints (Decrypt)

vasb nyyrra gre cynngfr gr ivaqra ! / vasb gb svaq bayl ba gur fcbg ! obbz / gerr

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)