|
Jedným z niekoľkých miest, ktorým sa nie veľmi často vyráža na pešiu turistiku v Nízkych Tatrách sú opustené usadlosti na Kolesárkach. Vedie tadiaľto zelená turistická značka z Liptovskej Tepličky smerom na Čierny Váh.
Dnes už sú tieto drevenice opustené, ale v minulosti to tu žilo čulým ruchom. Dokonca tadiaľto viedla úzkokoľajná železnica.
Do 18. storočia boli lesy Liptova využívané len pre lov zveri a primitívne sa v nich vyrábalo palivové drevo, stavebné drevo pre potreby panstva, zemanov a poddaných. Lesy boli považované za plochy neužitočné, ktoré sa ešte okrem spomenutých záujmov využívali pre pestovanie a chov dobytka. Rozvoj dobytkárstva prinášal sebou nedostatok pastevných plôch a tým prispieval k ničeniu lesov.
O prvej organizácii lesníctva všeobecne sa prvé stopy nachádzajú v 13. storočí. Vtedy sa spomínajú hájnici a išpán, ktorí boli určení pre ochranu hraníc a pre ochranu poľovnej zveri. Personálna organizácia s charakterom lesohospodárskych zamestnancov sa začala tvoriť neskoršie a to vtedy, keď nastal úbytok lesov a nedostatok dreva pre rozvíjajúci sa priemysel.
 Nariadením kráľa Žigmunda z roku 1426 boli ustanovení hájnici, ktorí mali za povinnosť starať sa o lesy a ochraňovať ich proti pastevným priestupkom. Nakoľko exploatácia lesov naďalej pokračovala v roku 1565 kráľ Maximilián vydal lesný poriadok pre lesy komorné. Uhorská kancelária vydala v roku 1754 nariadenie pre vypracovanie lesného poriadku pre celé Uhorsko. Keďže ani toto opatrenie neurobilo očakávanú nápravu v starostlivosti o lesy bol vydaný v roku 1769 Lesný štatút Márie Terézie, ktorý platil pre všetky lesy. Upozorňuje obyvateľstvo, že si lesy - krásny poklad krajiny dostatočné neváži, nerozmyslene ich ničí a to pasením dobytka, alebo nemiernym vyrubovaním a často aj klčovaním a premieňaním na nevhodné plochy pre poľnohospodárske kultúry. Preto sa vydáva lesný poriadok, ktorého poslaním na jednej strane je odborné využitie lesných porastov, na druhej strane zas ich zachovanie v plnej produkčnej sile pre budúce pokolenie. Vydaniu Lesného štatútu Márie Terézie z roku 1769 upravujúceho lesné hospodárstvo v celej krajine predchádzali na Liptove v roku 1739 lesný štatút pre mesto Ružomberok a lesný štatút pre Partizánsku (Nemeckú) Ľupču a pozoruhodná inštrukcia baróna Geussau-a z roku 1767 pre likavské komorné lesy. Cisársko-kráľovská komora poverila vypracovaním prvého lesného hospodárskeho plánu pre liptovské lesy baróna Gussea - vtedajšieho vynikajúceho odborníka v lesníctve. Jeho práce vo forme inštrukcie pre spravovanie a obhospodarovanie komorných lesov v Liptove prevzali aj ostatné komorné panstvá v Uhorsku a táto bola predlohou pre vydanie tereziánskeho lesného štatútu.
Kráľovská komora odkúpila v roku 1731 Hrádocké a v roku 1762 Likavské panstvo a ďalšie územia Vysokých Tatier. Pre spravovanie tohto majetku vznikol v Liptovskom Hrádku komorský úrad. Hrádocké komorné panstvo trvalo až do roku 1850. V roku 1811 vzniká v Liptovskom Hrádku Forstamt Hradek, ktorý prevzal správu komorských majetkov. Od roku 1869 ho nazývali Lesný úrad - neskôr ako Hlavný lesný úrad . Miesto tohto v rokoch 1920-1921 vzniklo Lesné riaditeľstvo v Liptovskom Hrádku, z ktorého v roku 1922 vzišlo Riaditeľstvo štátnych lesov a majetkov, ktoré pôsobilo nepretržite až do roku 1948. Riaditeľstvu ŠL podliehali lesné správy, ktorých počet sa menil.
V každom výrobnom odvetví je doprava veľmi dôležitá, no neobyčajne významnú úlohu má v lesnom hospodárstve. Veľké vzdialenosti z miest výroby na miesta spotreby, mnohé ťažko prístupné pracoviská, veľká hmotnosť a rozmery dreva, ako aj jeho ťažkopádne a namáhavé premiestňovanie stavajú lesné hospodárstvo pred úlohy, ktoré sa v inom odvetví výroby v takom rozsahu nevyskytuje. Vplyv dopravy v lesnom hospodárstve sa postupne menil.
Sústavnejšie sa začalo lesné bohatstvo využívať až koncom 15. storočia a to v rudonosných krajoch Slovenska, kde veľké množstvo dreva spotrebovalo baníctvo a hutníctvo. Boli tiež vybudované vodné systémy na Slovensku, hlavne na povodí Čierneho Váhu. Povodie Čierneho Váhu bolo upravené na vodný šmyk a končil sa na hrádockej píle. Tu sa drevo viazalo do pltí a splavovalo do uhorských krajov chudobných na drevo.
Obrat vo vývoji lesného hospodárstva v 80. rokoch spravili železnice prenikajúce z juhu na horné Slovensko. Liptovský Hrádok s okolitým svetom spojila Košicko-Bohumínska železnica v roku 1872. Zvýšený zisk viedli začiatkom 20. storočia niektoré štátne lesné hospodárstva k stavbe lesných železníc, ktoré zabezpečovali hospodárnejšiu a výkonnejšiu dopravu ako cesty a vodné splavovanie.
Uhorský štátny lesný úrad v Liptovskom Hrádku na základe povolenia v roku 1913 zadal staviteľskej firme Magyar Belga stavbu trate, ktorá prebiehala v troch etapách a bola dokončená v roku 1940. Hlavná trať viedla z Liptovského Hrádku-píly cez Kráľovú Lehotu – Svarín – Nižný a Vyšný Chmelienec – Čierny Váh – Benkovo – Biely Potok – Kolesárky – Liptovská Teplička – Staníkovo. Jej dížka predstavovala 42 km. Mala nasledovné odbočky:
- Malužiansku, z ktorej odbočovala ešte vetva do Svidova, Svarínsku, N.a V. Chmelienec,
- Ipoltická, z ktorej odbočovala vetva sledujúca Dikulský Potok,
- Benkovská, malá odbočka do Liptovskej Tepličky
- odbočka na Rovienky.
Spolu aj so staničnými koľajami predstavovala dížku 107 km, a tak sa zaradila v dížke na druhé miesto za Čiernohronskou lesnou železnicou, ktorá mala 130 km. Počas prevádzky sa zrušili dve odbočky, a to Malužianska v roku 1964, dlhá 13 km a Svarínska 3 km, v roku 1965.
Najväčší výkon železničky v zvoze bol 120 000 plm. Okrem nákladnej sa prevádzkovala aj osobná doprava, úradne povolená od roku 1932. Tomu zodpovedalo aj zloženie rušňového a vozňového parku. V roku 1916 evidovala PLD parné rušne č. 1 a 2, dnes U 45902 a U 45903, ďalej 1 osobný vozeň Ca/u 1, 2 služobné vozne Da/u 1 a Da/u 2, z ktorých jeden je na Kysuciach a jeden v depe PLŽ, a okolo 60 párov oplenových vozňov, plus niekoľko Pa/u vozňov. Zväčšovanie koľajovej dížky a rast prepravy vynútilo rozšírenie parku. V roku 1927 prišli na PLD dva parné rušne zo zrušenej lesnej železnice v Spišskej Belej.
Dňa 31.12.1971 bola lesná železnica Lipt. Hrádok – Lipt. Teplička zrušená. Napriek nátlaku záchranárov, bývalé okresné a krajské orgány nemali žiadne pochopenie k záchrane PLŽ v jej prirodzenej podobe. Zachoval sa len úsek z Liptovského Hrádku do Svarína dlhý 11,6 km , z ktorého 30% zvršku chýba a naďalej ho ubúda. Od roku 1989 na záchrane PLŽ pracuje Klub PLŽ.
Od apríla 2002 boli všetky exponáty – celý rušňový park spolu s vagónami presťahované do priestorov múzea liptovskej dediny v Pribyline, kde sa počíta s ďalším využitím týchto exponátov v areáli skanzenu.
Zdroj: lesy.sk, lhradok.sk
|
One of the few places that is not very often spurs on hiking in the Low Tatras are abandoned homestead on Kolesárky. This way leads green trail from Liptovská Teplička towards the Black Váh.
Today are these wooden houses abandoned, but in the past there lived a lively bustle. Even this way led narrow gauge railway.
Till 18th century the forests in Liptov was used only for hunting and firewood production, timber for the needs of the estate, nobility and serfs. Forests were considered useless area that has interests other than those mentioned are used for cultivation and animal husbandry. Development of cattle breeding brought them lack of grazing areas and thus contribute to the destruction of forests.
The first organization of forestry in general , the first traces found in 13 century. Then mention hunters who have been designated for border protection and for the protection of wild animals. Personnel organization with nature forestry workers began to form later and when there was a loss of forests and wood shortage for emerging industries.
Regulation of King Sigismund in 1426 were provisions foresters who had a duty of care to protect their forests and grazing against offenses. As it continued exploitation of forests in 1565 King Maximilian issued a forest order for forests chamber. Hungarian agency issued a regulation in 1754 for the development of forest policy for the whole of Hungary. Since even this did not do the expected correction in the care of forests was issued in 1769, Maria Theresa silvan statute, which applies to all forests. Population highlights that a forest - beautiful treasure of the country does not weigh enough, lightly their kills and grazing cattle, or unsoftly charging and often grubbing and transformed the area unsuitable for agricultural culture. Therefore, the issue forest policy, the mission of which on the one hand, the professional use of forests, on the other hand, again keeping them at full output power for future generations. Release of the Forest Statute of Maria Theresa from 1769 governing forestry in the country to prevent Liptov in 1739 on the status of forest and forest Ružomberok status for Partizánska (Nemecká) Lupča a remarkable command of Baron Geussau and from 1767 to Likava chamber forests. Imperial and Royal Chamber authorized the development of the first management plan for forests liptov Baron Gusset - the then outstanding expert in forestry. His work in the form of instructions for the administration and management of forests in the chamber Liptov take the other chamber counties in Hungary and this was a learning edition Teresian forest status.
Royal Chamber bought in 1731 in Hrádok and in 1762 in Likava estate and other territories of the High Tatras. To manage these assets originated in Liptovsky Hradok Comorian authorities. Hrádok chamber dominion lasted until 1850. In 1811 arises in Liptovsky Hrádok Forstamt Hradek, who took over management of Comorian possessions . From 1869 it was called Forest Office - later as Chief Forest Service . Place this in the years 1920-1921 was established forest management in Liptovsky Hradok from which sprang up in 1922 by the Directorate of State Forests and Estates , who worked continuously until 1948. Directorate State Woods subject to forest management, the number of which varied.
In any industry, transport is very important, but extremely important role in the forest. Large distances from places of production to places of consumption, many difficult to access workplaces , large weight and size of timber, as well as its cumbersome and strenuous movements build forestry before tasks in a manufacturing industry to the extent not occur . Transport impact of forestry is gradually changed.
Systematically began to exploit the forest wealth of the late 15th century and in the metalliferous regions of Slovakia, where large number wood consumed in mining and metallurgy. There were also built water systems in Slovakia, especially the Black Váh basin. Black Váh river basin was adjusted to water skid and ended the sawmill in Hrádok. Here the timber was connected to the raft and floated down to the Hungarian counties poor wood.
Turnover in the development of forestry in the 80th years did railroads penetrating from the south to the upper Slovakia. Liptovsky Hradok with the world joined the Košice- Bohumín railway in 1872. Increased profits led early 20th century, some state forest management to build a forest railways to provide leaner and more efficient than road transport and water rafting.
Hungarian national forest office in Liptovsky Hrádok under license in 1913 commissioned architectural firm Magyar Belga construction route, which took place in three stages and was completed in 1940. Main line led from Liptovský Hrádok - saws through Kralova Lehota - Svarín - Nizy and Vyšný Chmelienec - Black Váh - Benková - Biely Potok - Kolesárky - Liptovská Teplička - Staníková. Its length was 42 km. Had the following branches :
* Malužianska from which branched off even branch to Svidova , Svarinská , the Vysny Chmelienec,
* Ipoltická which branched off from the branch pursuing Dikulský Potok,
* Benkovská - a branch to Liptovska Teplička
* Turn on Rovienka.
Along with the siding was a length of 107 km, and thus became one of at the second place after Čiernohronska forest railway, which was 130 km long. During operation, the lift two branches , namely Malužianska in 1964 , 13 km long and 3 km Svarinská in 1965.
The greatest power in the sea from the collection is 120 000 plm . In addition to freight, it was the passenger, officially permitted since 1932. This corresponds to the composition of the locomotive and rolling stock. In 1916 recorded PLD steam locomotive no. 1 and 2 , today U 45902 and U 45903, hereinafter coach Ca 1 / u 1, 2 professional coaches Da / Da and at 1 / 2 in, one of which is in Kysuce and one depot plz, and about 60 pairs slung wagons plus a few Pa / u wagons. Enlarging a length of rail transport and growth necessitated the expansion of the park. In 1927 came the PLD two steam locomotives withdrawn from forest railway in Spišska Bela.
On 31.12.1971 the forest railway Liptovsky Hradok - Liptovska Teplička was canceled. Despite pressure from rescuers a former district and county authorities had no understanding to the rescue railway in its natural form. It has been preserved only stretch from Liptovsky Hrádok to Svarín 11.6 km long, of which 30 % of the upper missing and continue to be waning. Since 1989 works on railway saving PLZ Club .
Since April 2002 all the exhibits - a locomotive with wagons park moved to the premises of the Liptov museum in Pribylina, where foresees the further use of these exhibits in the museum complex .
Source: lesy.sk, lhradok.sk
Translated with Google Translator, sorry for mistakes
|