Norrboleden PT#49 Traditional Cache

Hidden : 7/27/2014

Norrboleden är en 13 km lång vandringsled, som passerar både Norra och Södra Dellens stränder.

Du kan starta din vandring vid skolan eller hembygdsgården där bra parkeringsmöjligheter finns. Eftersom leden går runt, slipper du bekymra dig över hur du ska ta dig tillbaka till start. Utsiktsplats med raststuga finns vid Josefsberget.

Du kan välja vart du vill börja och vilket håll du ska gå. Orange markering visar vägen.

Ledbeskrivning från Norrbo Skola, motsols riktning
Gå ner till den stora vägen och följ den orangea markeringen mot Handelsboden ca 300 meter. Strax innan Handelsboden svänger leden av till höger efter en liten skogsväg som du följer ca 250 m. Nu svänger leden in på en mindre stig. Efter ca 500 meter passerar du ett hus och kommer sedan ner till Södra Dellen där stigen fortsätter längs strandkanten. Du passerar stugorna vid Lingerängviken och kommer snart fram till Långharpans strand. Här finns fina möjligheter att rasta och även ta ett bad.
Leden fortsätter efter en liten körväg som snart övergår till en mindre stig och du kan på nytt njuta av utsikten över Södra Dellen och den fina tallmarksskogen tills du når Kråkholmen. Här viker leden av österut, över en skogsbilväg och nu börjar stigningen upp mot Josefsberget. Vid toppen finns en raststuga med fin utsikt över Norrbo Socken och de båda Dellensjöarna.

Nu går leden kraftigt nedför och du passerar Josefs källa strax före Norrbovägen. På andra sidan vägen fortsätter stigen nedåt mot kraftledningen för att plana ut och en lätt vandring väntar dig. Efter ca 500 m viker leden av mot Knåpvallen och Backvallen.
Du följer den lilla körvägen ca 200 meter innan du tar av mot höger för att följa stigen som går genom åkermark och passerar gamla fornlämningar innan du kommer fram till Gammelsträng. Följ vägen västerut över åkermark för att sedan ta av mot höger till Norrbo Hembygdsgård. Passa på att gå in på området och njut av den vackra utsikten under fikapausen. På somrarna anordnas det stämmor och varje onsdag är du inbjuden till musikkvällar. Servering finns i samband med de olika arrangemangen.
Nu fortsätter leden att korsa elljusspåret för att sedan fortsätta ner till Norra Dellen. Stigen följer stranden i ca 600 meter för att sedan komma ut på en vändplan som du korsar innan du kommer till en ny körväg. Ta av till vänster ca 75 meter innan du tar av till höger och kommer in i en riktig gammelskog. Efter ca 600 m kommer du till Pixtorpet där leden ansluter till körvägen mot Homotorpet. Här finns byns fotbollsplan och även ridsektionen har verksamhet här. Följ stigen ytterligare ca 300 meter och du kommer till en enkel grillplats där du kan ta en ytterligare paus.
Stigen fortsätter sedan mot en mindre väg som leder till Hålsjö. Följ vägen till vänster även i nästa korsning och du är nu tillbaka till skolan, där du började din vandring.

Medtag egen penna eller stämpel.