CATALÀ
RUTA MONTSONÍS-SANTUARI DE SALGAR
Aquesta ruta circular que us proposem, us portarà des de Montsonís fins al Santuari de la Mare de Dèu de Salgar, on es pot visitar el mateix, si abans heu demanat la clau al lloc d’informació de Montsonís.
És una ruta fácil, ideal per fer en familia i poder gaudir d’aquests paissatges propers al riu Segre. Cal tenir cura en el tram asfaltat compartit amb els cotxes, i circular correctament. La resta és camí de terra i pedra.
Porteu aigua, alguna cosa de menjar i calçat adequat. No es pot fer en cotxe, donat que hi ha trams que són senders.
El Santuari de Santa Maria de Salgar es troba a prop de Montsonís. Bastit sota la balma d’un paratge engorjat sobre el riu Segre, es troba just damunt del camí que passa pel mig de dues muntanyes i que el mateix riu ha transformat en un indret meravellós.
El camí fou pas obligat pels pelegrins per comunicar les terres de Lleida amb les terres del Nord, doncs era l’únic punt on el riu podia ser travessat amb una barca, la qual estava a disposició de viatgers i pelegrins –previ tribut- i que es guardava just sota el santuari i on encara podem veure l’anella que servia per lligar-hi la barca.
L’origen del nom de Salgar ve del mot àrab “algar”, que vol dir cova, balma o concavitat. Es té noticia de que aquests paratges estaven habitats en temps prehistòrics, doncs en el cim de la muntanya del davant hi ha el poblat ibèric d’Antona.
El net de Guerau-Ferrer, Arnau de Ribelles, cavaller templari i senyor del Castell de Montsonís, ordena la construcció d’aquesta Església al costat del riu i prop del poble. Tenint l’origen en un ermitatge, es convertí en convent carmelita al principi del segle XV. L’any 1404, Ponç de Ribelles, senyor de Montsonís, a causa de l’abandó del lloc, cedí l’indret als carmelites, que hi fundaren un convent i ampliaren l’església romànica. Els carmelites foren exclaustrats l’any 1835 i des de llavors resta com a santuari.
Esperem que la disfruteu tant o més que nosaltres!!
CASTELLANO
RUTA MONTSONÍS-SANTUARI DE SALGAR
Esta ruta circular que os proponemos, os llevará desde Montsonís hasta el “Santuari de la Mare de Dèu de Salgar”, donde se puede visitar el mismo, si previamente habéis pedido la llave en la oficina de información de Montsonís.
Es una ruta fácil, ideal para hacer en familia i poder disfrutar de estos paisajes cercanos al río Segre. Cabe tener cuidado en el tramo asfaltado compartido con los coches, y circular correctamente. El resto es camino de tierra y piedra.
Aconsejamos llevar agua, alguna cosa de comida y calzado adecuado. No se puede hacer en coche, dado que hay tramos que son senderos.
El “Santuari de Santa Maria de Salgar” se encuentra cerca de Montsonís. Construido bajo la gruta de un desfiladero sobre el río Segre, se encuentra justamente encima del camino que pasa por en medio de dos montañas y que el propio río ha transformado en un lugar maravilloso.
El camino fue paso obligado de peregrinos para comunicar las tierras de Lleida con las tierras del Norte, pues era el único punto donde el río podía ser atravesado con una barca, la cual estaba a disposición de viajeros y peregrinos –previo tributo- y que se guardaba justo bajo el santuario y donde todavía podemos ver la anilla que servia para atar la barca.
El origen del nombre de Salgar proviene de la palabra árabe “algar”, que quiere decir cueva, gruta o concavidad. Se tiene noticia de que estos parajes estaban habitados en tiempos prehistóricos, pues en la cima de la montaña de en frente encontramos el poblado ibérico de Antona.
El nieto de Guerau-Ferrer, Arnau de Ribelles, caballero templario y señor del Castell de Montsonís, ordenó la construcción de esta Iglésia al lado del río y cerca del pueblo. Teniendo su origen en un eremitorio, se convirtió en convento carmelita al principio del siglo XV. El año 1404, Ponç de Ribelles, señor de Montsonís, a causa del abandono del lugar, cedió el mismo a los carmelitas, que fundaron un convento y ampliaron la iglesia románica. Los carmelitas fueron exclaustrados el año 1835 y desde entonces resta como santuario.
Esperamos que la disfrutéis tanto o más que nosotros!!