Skip to Content

<

Les Gorges du Loup

A cache by HWH06 Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 03/19/2016
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
2 out of 5

Size: Size: other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Au Crétacé (-145 à -65 Ma) commencent et se succèdent les différentes phases de la surrection de la chaîne Alpine. La collision entre le continent Africain et le continent Européen est à l’origine de cette surrection.

La sédimentation débutée lors du Jurassique se poursuit de manière saccadée, entrecoupée par des périodes d’émersion et des dépôts de sédiments continentaux jusqu’au quaternaire.

Les terrains crétacés forment des dépressions allongées entre les chaînons jurassiques : par exemple la vallée de l'Estéron au Nord du Cheiron, la bande crétacé de Caussols et la vallée du Loup au sud du Cheiron. Ces terrains apparaissent très stratifiés et de couleur beige.


Le Loup est un fleuve côtier, situé dans le département des Alpes-Maritimes, qui se jette dans la mer méditerranée. Son cours d’eau est long de 49,3km, sa source étant située à l’Audibergue (connue pour ses pistes de ski), sur la commune d’Andon, à environ 1200 mètres d’altitude.

La partie supérieure du fleuve fait partie de la succession de synclinaux (plis dont la concavité est tournée vers le haut) et d’anticlinaux (concavité vers le bas) d’axe est-ouest qui constituent l’extrémité orientale de l’arc alpin de Castellane. Ces plis qui se sont formés au cours de la deuxième phase majeure de l’orogénèse alpine (fin du Miocène, Tertiaire) ont affecté une ouverture sédimentaire d’âge secondaire.

Depuis Andon le Loup a creusé son lit en direction de l’est, traversant les communes de Gréolières et Cipières. Il emprunte une partie du synclinal remplie essentiellement par des marnes et marno-calcaires du crétacé supérieur. Du fond du synclinal, jaillissent une série d’écailles formées de calcaire jurassique et surmontées d’une couverture de marno-calcaire du crétacé inférieur.

Puis, il forme un virage vers le sud. De Cipières à Pont-du-Loup, la partie moyenne du Loup passe entre les plateaux de Calern, du Gros Pounch, de Cavillore, de Caussols et de Saint-Barnabé. Ces plateaux formés essentiellement par des calcaires du Jurassique et affectés par de nombreux phénomènes karstiques ont été entaillés des couches du Jurassique (- 200 à - 145Ma) jusqu’au Trias (environ -250 à -200Ma) par la vallée moyenne du Loup qui s’écoule sur des terrains sédimentaires.

Les vertigineuses parois calcaires qui enserrent cette vallée depuis le Saut du Loup jusqu’à Pont-du-Loup sont taillées dans les calcaires massifs des plateaux. Elle traverse des terrains marneux et dolomitiques du Trias et du Jurassique. Puis, la vallée s’engouffre à nouveau entre des massifs de calcaire dur du Jurassique où elle creuse de belles gorges : « les Barres ».

 

La basse vallée du Loup, du Bar-sur-Loup jusqu’à Roquefort-les-Pins d’abord est beaucoup plus ouverte. Depuis la sortie de ces gorges jusqu’à l’embouchure, des alluvions récentes du Quaternaire se sont déposées profitant du faible débit du fleuve.

Il poursuit sa course vers Villeneuve Loubet avant de se jeter dans la Méditerranée entre les cités d’Auguste Escoffier et celle adoptée par Auguste Renoir (Cagnes sur mer) séparant naturellement les 2 communes. Autrefois il faisait office de frontière entre 2 peuplades ligures : les Décéates (situés vers Antibes) et les Néruses (situés entre Nice et Vence).

 

On estime la superficie de son bassin à 264km², constitué à plus de 80% de forêts et de milieux semi-naturels. Son débit est estimé à 4,5m3 / seconde à Villeneuve Loubet. Il présente des fluctuations saisonnières avec des débits assez marqués. Pendant 34 ans d’observation, au niveau du moulin du Loup, les hydrologues se sont aperçus que son débit peut presque doubler lors des pluies d’automnes, notamment en novembre.

Des crues importantes ont été également enregistrées. On parle de 228 m3/s le 12 janvier 1996, tandis que la valeur journalière maximale était de 199m3/s le même jour. Elle est destinée à se reproduire 2 fois par siècle environ, on parle de crue d'ordre cinquantennal.

 

A la frontière de Courmes et Gourdon, un site remarquable s’est formé grâce à l’érosion naturelle engendrée par la rivière. Plusieurs cascades se sont ainsi créées, on peut les classifier de 3 sortes différentes :

  • la Grande Marmite

Formée par l'érosion du Loup durant les ères tertiaires et quaternaires.

  • les Cascades des Demoiselles

Leurs eaux saturées en carbonate de chaux calcifient les végétaux environnants

  • les Pétrifiantes

Les fougères et les mousses se transforment en tuf, une roche poreuse ornée de concrétions

Parmi les pétrifiantes, un affluent du Loup, le vallon du Bès, forme la célèbre cascade de Courmes.

Le site classé historique est un haut lieu de la descente de canyon avec sa chute de 40 mètres de haut. Il est suivi de plusieurs petites vasques dans lesquelles l’eau s’engouffre avant de rejoindre le lit du Loup. Reconnue comme l’une des plus belles cascades de France, le lieu est très prisé des touristes !

 

Le stationnement et l’accès à la cascade de Courmes étant très dangereux (route étroite et sinueuse) il est fortement déconseillé de vous garer à proximité et de vous rendre à pieds à la cascade !

Il existe plusieurs moyens de profiter des lieux :

  1. En haute saison, vous pouvez vous rendre sur le site du Saut du Loup et de profiter de la visite, accessible seulement du 1er juillet au 31 octobre (1€) *

Un sentier pédestre a été aménagé sur lequel un belvédère vous permettra de profiter de ce magnifique spectacle.

La baignade est également possible, en amont, si toute fois l’eau fraiche ne vous fait pas peur !

Attention, la visite est seulement optionnelle, elle ne vous permettra pas de valider la earthcache !

 

  1. Autre possibilité, un chemin est praticable depuis la confiserie Florian située à Pont du Loup, vous pourrez ainsi remonter le cours de la rivière au travers d’une végétation verdoyante bercée par le bruit de la rivière. Accessible tout au long de l’année sauf en cas de crues importantes.

En empruntant ce chemin vous pourrez apercevoir le canal du Foulon, permettant l’alimentation en eau de plusieurs communes. L’eau est captée près de sa source avant d’être acheminée par un système d’aqueducs et de tunnels.

 

  1. Enfin il est possible de vous garer juste à la sortie du premier pont, sur la gauche (dans le sens de la montée), le parking est indiqué sur le détail de la cache. Hors saison estivale il s’agît du meilleur moyen pour profiter des gorges (le parking étant utilisé notamment par les canyoneurs en haute saison).

L’ancienne route contourne le tunnel et permet de rejoindre, après une centaine de mètres, le chemin vous menant à la confiserie de Pont du Loup. N’oubliez pas de récupérer les informations pour la question 4 ! Le panneau se situe des 2 côtés du parking et au bord de chaque chemin.

 

*NB : L’ancien chemin reliant le site au village de Courmes est désormais fermé, un restaurant était installé à peu près à mi-hauteur de la cascade.

 

 

Pour valider cette géocache, merci de m’envoyer vos réponses par message ou par mail, des photos seraient appréciées :

  1. Quelle est la longueur totale du fleuve ? Sur quelle commune est située sa source ?
  2. A l’aide du schéma des gorges du Loup, pouvez-vous m’indiquer de quelles périodes datent les plateaux situés à l’ouest à l’est du fleuve ?
  3. Pouvez-vous me citer 3 sortes de cascades différentes présentes sur le site du Saut du Loup ?
  4. Au Waypoint numéro 1 ou 2 pouvez-vous me donner les 2 mots écrits en rouge sur le panneau à fond jaune ?


At Cretaceous (-145 to -65 Ma) begin and succeed the different uplift phases of the Alpine chain. The collision between the African continent and the European continent is causing this uplift.

Sedimentation started during the Jurassic continued jerkily, interspersed by periods of emersion and continental sediments of Quaternary deposits up.
The cretaceous form elongated depressions between the Jurassic links: eg Estéron valley north of Cheiron, the Caussols’ Cretaceous band and Le Loup valley at south of Cheiron. These lands appear very stratified and beige.



Le Loup is a river, located in the Alpes-Maritimes department, which flows into the Mediterranean Sea. Its river is long 49,3km, its source being located Audibergue (known for its ski slopes), at the town of Andon, about 1200 meters above sea level.

The upper part of the river is part of the estate of synclinal (folds with the concavity facing upwards) and anticlines (concave down) east-west axis that form the eastern Castellane’s edge of the Alps. These folds are formed in the second major phase of the Alpine orogeny (late Miocene, Tertiary) sedimentary affected secondary age opening.

From Andon, Le Loup dug its bed towards the east, passing through the towns of Gréolières and Cipières. It uses part of the syncline filled mainly by calcareous marl and marl of the Upper Cretaceous. From the bottom of the syncline, gush a series of scales formed of Jurassic limestone and topped with a limestone-marl cover Lower Cretaceous.

Then it forms a turn to the south. From Cipières to Pont-du-Loup, the middle part of le Loup passes between the plates Calern, Gros Pounch to Cavillore, Caussols and St. Barnabé. These trays essentially formed by Jurassic limestone’s and affected by many karst phenomena were notched the Jurassic layers (- 200 - 145mA) to the Triassic (about -250 to -200Ma) by the average Loup valley that flows over sedimentary terrain.

Vertiginous limestone walls that surround this valley from the Saut du Loup to Pont-du-Loup are cut into the massive limestone plateaus. It crosses and dolomitic marl land Triassic and Jurassic. Then the valley rushes again between hard limestones massive Jurassic she hollow beautiful gorges "les Barres".



The lower valley of le Loup, from Bar-sur-Loup to Roquefort-les-Pins is much more open. Since the release of these grooves to the mouth, recent alluvial Quaternary was deposited advantage of low river flow.


It continued to Villeneuve Loubet before emptying into the Mediterranean between the cities of Auguste Escoffier and that adopted by Auguste Renoir (Cagnes sur mer) naturally separating the two municipalities.
Formerly it was the border between two Ligurian tribes: the Décéates (located to Antibes) and the Néruses (located between Nice and Vence).



It is estimated the size of its basin 264km², constituted over 80% of forests and semi-natural environments. Its flow is estimated to 4,5m3/s at Villeneuve Loubet. It presents seasonal fluctuations with fairly marked rates. During 34 years of observation, at the mill of le Loup, hydrologists have found that its speed can almost double during rainy autumns, especially in November.

Major floods were also recorded. There is talk of 228 m3/s on 1996 January 12, while the maximum daily value was 199m3/s on the same day. It is intended to reproduce approximately 2 times a century; we speak of flood cinquantennal order.

At the border of Courmes and Gourdon, a remarkable site was formed by the natural erosion caused by the river. Several waterfalls are been created, they can be classified in three different types:


-  The Big Marmite

Formed by Loup erosion during the Tertiary and Quaternary eras.


- Damselflies’ Waterfall

Their saturated waters of carbonate of lime calcify surrounding plants


- The petrifying

Ferns and mosses are transformed into tufa, a porous rock adorned with concretions

Among the petrifying, a tributary of le Loup, the valley of “Bes”, form the famous waterfall of Courmes.
The listed historic site is a hotbed of canyoning with its fall of 40 meters. It is followed by several small basins where the water rushes before joining the bed of le Loup. Recognized as one of the most beautiful waterfalls in France, the place is very popular for tourists!

 

Parking and access to the waterfall of Courmes is very dangerous (narrow and winding road) it is not advisable to park your car and go on foot to the waterfall!

There are several ways to enjoy the premises:

  1.  In high season, you can visit the “Saut du Loup” site and enjoy the visit, accessible only from July 1st to October 31 (€ 1) *

A footpath has been built on a belvedere which will allow you to enjoy this magnificent spectacle.

                  Swimming is also possible, upstream, if any time fresh water does not scare you!

Please note that the visit is only optional, it will not allow you to validate the earthcache !

 

  1. Alternatively, a path is feasible since the Confiserie Florian (candy shop) Pont du Loup located, so you can go back in the river through lush vegetation rocked by the sound of the river. Accessible throughout the year except in cases of major floods.

By taking this path you will see the “canal du Foullon”, allowing towns water supply. Water is captured near its source before being transported by a system of aqueducts and tunnels.

 

  1. Finally you can park right at the exit of the first bridge on the left (in the direction of the rise), parking is indicated on the details of the cache. Off season it's the best way to enjoy the gorges (parking being used especially by canyoners in high season).

The old road bypasses the tunnel and can reach, after a hundred meters, the path leading to the candy shop of Pont du Loup. Remember to retrieve the information for question 4! The panel is located at each side of parking and each path.

 

* NB: The old road linking the site to the town of Courmes is now closed; a restaurant was located about halfway up the waterfall.

 

 

To validate this geocache, thank you send me your answers by post or email, photos would be appreciated:

  1. What is the total length of the river? On what town is located its source?
  2. Using the Gorges du Loup diagram, can you tell me what periods dating the plateaus at west and east of the river?
  3. Can you name three different types of waterfalls present on “Saut du Loup” site?<</li>
  4. At Waypoint number 1 or number 2 can you give me the two words written in red on the yellow panel?

Additional Hints (No hints available.)



 

Find...

32 Logged Visits

Found it 31     Publish Listing 1     

View Logbook | View the Image Gallery of 39 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated:
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.