Skip to Content

EarthCache

The Tamed Paillon River

A cache by Cedar & Co. Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 3/10/2016
In Provence-Alpes-Côte d'Azur, France
Difficulty:
1 out of 5
Terrain:
1 out of 5

Size: Size: other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:



Memorial for the victims of the Bastille Day Massacre Thursday, July 14th, 2016
terrorist attack on the Promenade des Anglais ~ Photo used with permission by NCad.
(Out of respect this earthcache was temporarily disabled for three months in 2016)


French / English


FRENCH TRANSLATION

Merci Jingsheng pour traduire cette page. Il est si gentil de votre part.

Aux coordonnées affichées ci-dessus, vous êtes sur une section de la Promenade des Anglais (accessible à pied, à vélo, en fauteuil roulant) où vous pouvez observer l'Earthcache sans descendre les escaliers vers la plage. Amusez-vous! ~ S'il vous plaît surveillez bien les enfants près de l'eau en tout temps.

Questions à répondre aux coordonnées affichées:

1. Observer une bulle ou goutte d'eau et estimer à quelle vitesse la rivière Paillon coule à cet endroit au moment de l'année où vous le visitez en calculant combien de secondes prend la bulle pour se déplacer de 10 mètres ~ mètres / heure = X mètres par seconde. À quelle vitesse l'eau du fleuve se jette-t-elle dans la mer en mètres par seconde?

2. En supposant que la rivière est de 1 mètre de profondeur en moyenne à cet endroit; estimer le taux d'écoulement de la rivière lors de votre visite ~ estimation de vitesse largeur de X que vous avez calculé X 1 = mètres cubes par seconde. Quel est le taux du débit de la rivière en mètres cubes par seconde?

3. À votre avis, le courant de la rivière Paillon coule-t-il torrentiellement ou lentement lorsqu'il rencontre la mer?

4. À votre avis, quelle est la qualité de l'eau de la rivière en se versant dans la mer? Pourquoi ou pourquoi pas?

Ceux qui envoient des réponses sera envoyé un bonus. S'il vous plaît envoyer des réponses au CO via email (ne pas utiliser le centre de message, sauf si nécessaire, car tous les messages viennent à travers). Je vous contacterai s'il y a des problèmes avec vos réponses.

Photos: Une ou des photos de vous dans la zone sont toujours agréable à voir et ajouteront à l'intérêt de la page de la géocache. S'il vous plaît penser à ajouter de vos photos.

Favori Si vous aimez cette Earthcache, s'il vous plaît pensez à donner un point favori pour que les autres sachent que vous avez apprécié l'expérience. Merci beaucoup pour votre visite ~ nous espérons que vous avez eu du plaisir.


Le Waypoint 1 (Stage nommé 2) est donné pour ceux qui seraient intéressés à visiter la rivière Paillon dans une autre section de la ville derrière le monastère (environ 40 minutes à pied de la plage), qui surplombe la rivière. Le monastère et les ruines romaines sont à proximité ~ un endroit agréable à visiter. Les coordonnées sont : N43 43.149 E007 16.759 Vous n'avez pas besoin de visiter le Waypoint 1 pour compléter cette earthcache.

La rivière Paillon

Le Paillon est un fleuve côtier des Alpes Méditerranée à Nice , en France, qui se jette dans la mer Méditerranée sous la Promenade des Anglais dans la baie de Anges aux coordonnées affichées. La rivière Paillon mesure 36,3 km de long et est le bassin versant principal à Nice. Il prend sa source à 1300 m d'altitude sur les pentes du Mont Auri. Le Paillon est alimenté par la fonte des neiges de la montagne et par les fortes pluies recueillies dans quatre ruisseaux de montagne qui s'y jettent. L'écoulement le long de ce canal peut devenir très violent en raison de la descente abrupte du fleuve vers l'océan.

L'histoire intéressante du fleuve Paillon

Au 19ème siècle, le Paillon («la rivière imaginaire ») avait la réputation d'être la partie la plus sèche de Nice. Mieux connu pour les peintures de blanchisseuses qui lavaient et séchaient leur linge dans les petits cours d'eau dans le lit de la rivière, des touristes disaient que le Paillon n'était bon que pour le séchage des vêtements. Cependant, la rivière, quand elle est alimentée par la fonte des neiges de la montagne et par les fortes pluies provenant des ruisseaux de montagne situés derrière la ville peut devenir violente en raison de la descente abrupte de la rivière vers l'océan. Dans les années 1800 veilleurs à cheval étaient à l'affût des inondations pour protéger les personnes et les animaux dans le lit de la rivière. Ils galopaient le long des rives en criant " Paioun ven ! Paioun ven ! " Qui signifie " le Paillon arrive ... le Paillon vient " pour avertir du danger à venir.

Après 1868 à la suite de nombreuses inondations, le fleuve Paillon a été progressivement recouvert et oublié.

Cependant , après la restauration et le projet d'embellissement de la ville de Nice qui s'est terminé en Octobre 2013, la rivière Paillon redevient plus qu'un souvenir de Nice comme il coule maintenant sous "un long parc-corridor vert" nommé La Promenade du Paillon en l'honneur de la rivière. La promenade suit l'ancien lit séparant le vieux village de Nice de la ville et va de la Méditerranée à Garibaldi. Les chemins du parc sont décorés de pierres de couleur aquatique, un miroir d'eau de seulement 2cm de profondeur forme un bassin avec des fontaines dansantes. 1000 beaux arbres bordent le parc, des terrains de jeux avec des énormes animaux et des barques qui servent de soutien aux balançoires et à l'appareil d'escalade en bois suivent la route vers la Méditerranée en passant par le "plateau de brume"où des brumisateurs permettent l'aspersion de très fines goutelettes donnant naissance a un nuage dans lequel on peut se promener.

Aujourd'hui , il n'y a aucun souci d'inondation et de danger en surface. Il y a un système de tunnels de débordement souterrains pour diriger l'excès d'eau et contrôlé par un système de surveillance électronique.

Qu'est-ce qu'un bassin versant?

Un bassin versant, aussi connu comme un bassin de drainage, est une zone de terre qui jette ses eaux dans les rivières et les lacs. L'eau de surface provenant de la pluie, de la fonte des neiges, des petits cours d'eau, des réservoirs et des zones humides pénètre dans le sol et le trop-plein, une fois que le sol est saturé, coule par ruissellement dans les cours d'eau et des ruisseaux puis se verse dans des rivières plus grandes et dans des lacs ou éventuellement des mers. L'eau des sous-sol est filtrée à travers le sable et les roches et alimente ces cours d'eau. De là, l'eau des rivières alimente les lacs et les lacs alimentent les océans.

Un grand bassin versant est naturellement formé dans une zone contenant des crêtes et des collines, qui dirigent l'eau de surface et souterraine vers les ruisseaux et les rivières. Une petite zone de ruissellement (un petit bassin versant) qui se jette dans un système fluvial plus grand (un bassin versant plus grand) est appelé un sous-bassin hydrographique.

Types de bassins versants de partage du drainage

1) une division continentale - se produit lorsque l'eau de chaque côté de l'écoulement coule vers différents océans

2) un important fossé de drainage - se produit lorsque l'eau de chaque côté du partage provient de différentes sources pour se joindre et finir par se retrouver dans le même océan

3) une division de drainage mineur - se produit lorsque l'eau de chaque côté du partage se sépare pour se rencontrer plus tard

L'importance des bassins versants

La forme des bassins versants non seulement dirige l'eau, mais aussi filtre l'eau qui coule et qui est absorbée à travers le sable et les roches souterraine. Dans un bassin versant en santé, les puits, les rivières et les lacs ont de l'eau propre. Les animaux, les arbres, les plantes peuvent utiliser l'eau des rivières et des lacs. Les humains obtiennent la plupart du temps leur eau potable dans les lacs. La faune a besoin de bassins versants propres pour la nourriture et s'abriter.

Les sources d'eau et les communautés en aval d'une zone de bassin versant sont affectés par la santé des eaux et des terres au-dessus. Si la terre est contaminée par des produits chimiques ou des déchets animaux, par exemple, l'eau ne sera pas aussi propre alors qu'elle se rend vers le fond du bassin dans la plus grande masse d'eau.


ENGLISH TRANSLATION


The posted co-ordinates, above, bring you to a section on the Promenade des Anglais (reachable by foot, bike, wheelchair) where you can observe the earthcache without going down the stairs onto the beach. Enjoy! ~ Please watch children near the water at all times.

Questions:

1. Observe a bubble or drop of water and estimate how fast the Paillon River is flowing at this spot at the time of year you are visiting by calculating how many seconds it takes the bubble to travel 10 meters ~ meters / time = X meters per second. What is the speed of the river water entering the sea in meters per second?

2. Assuming the river is 1 meter deep on average at this spot; estimate the flow rate of the river during your visit ~ estimate width X speed you have calculated X 1 = cubic meters per second. What is the flow rate of the river in cubic meters per second?

3. In your opinion, is the Paillon River’s current torrentially flowing or flowing slowly where it meets the sea’s tide?

4. In your opinion, does the watershed river water look health? Why or why not?

Those who send answers will be sent a bonus. Please send answers to CO via email (do not use the message centre unless necessary because not all messages come through). I will contact you if there are problems with your answers.

Photos of you in the area are always nice to see and add to the interest of the geocache page. Please consider adding some of your own.
Favourite If you like this Earthcache, please consider giving it a favourite point so others will know you enjoyed the experience. Thanks a bunch for visiting ~ hope you had fun.


Waypoint 1 (named Stage 2) is given for those interested in visiting the Paillon River in another section of the city behind the Monastery (approximately a 40 minute walk from beach), which overlooks the river. The Monastery and Roman Ruins are nearby ~ a nice place to visit. Coordinates are: N43 43.149 E007 16.759 You do not need to visit this waypoint to complete this earthcache.

The Paillon River

The Paillon is a coastal river of the Alps Mediterranean in Nice, France, which flows into the Mediterranean Sea underneath the Promenade des Anglais (Promenade of Angles) into the Bay of Angles at the posted coordinates. The Paillon River is 36.3km long and is the main watershed in Nice. It begins 1300 m above sea level on the slopes of Mount Auri. The Paillon is fed by the hill’s snowmelts and heavy rain collected in four mountain streams, which meet. The flow along this one channel can turn violent because of the river’s steep descent toward the ocean.

Paillon River’s Interesting History

In the 19th century the Paillon (‘the imaginary river’) was said to be the driest part of Nice. Best known for the paintings of laundresses washing and drying their laundry in the tiny streams in the riverbed, tourists would say that the Paillon was only good for drying clothes. However the river, when fed by the hill’s snow melts and heavy rain into the mountain streams behind the city could and did turn violent because of the river’s steep descent toward the ocean. In the 1800s watchmen on horses kept a lookout for floods to protect the people and animals in the riverbed. They would gallop along the riverbanks crying "Paioun Fri! Paioun Fri! " meaning “the Paillon is coming…the Paillon is coming” to warn of the coming danger.

After 1868 and many floods, the Paillon River was gradually covered over and forgotten about.

However, after the restoration and beautification of Nice’s city project ending in October 2013, the Paillon River once again became more than a memory of Nice as it now flows under ‘a long green corridor park’ named The Promenade du Paillon built in honour of the river. The promenade follows the old riverbed separating Old Village Nice from the modern city and runs from the Mediterranean to the Garibaldi area. The pathways in the park are decorated in aquatic coloured stone, water mirrors line the basin under dancing fountains only 2cm deep (1 inch), 1,000 beautiful trees line the ‘river banks’, playgrounds are abundant with oversized wooden marina animals (support for swings and climbing apparatus) all following their route to sea and there is a “plateau of mist” made by air pumps that blow tiny drops of water into the air. 

Today, there is no concern of flooding and danger above ground. There is a system of overflow tunnels underneath to direct the excess water and an electronic monitoring system.

What is a Watershed?

A watershed, also known as a drainage basin, is an area of land that sheds its water into rivers and lakes. Surface water from rainfall, melting snow, smaller streams, reservoirs, and wetlands soaks into the ground and the overflow, once the ground is saturated, needs to runoff into streams and creeks reaching larger rivers and eventually lakes or seas. The water underground filtered through sandy soil and rocks also runs off to these steams and rivers. From there the water in rivers feeds the lakes and lakes feed the oceans.

A large watershed area is naturally formed containing ridges and hills, which direct the water above and below the surface to streams and rivers. A smaller runoff area (a small watershed) that drains into a larger river system (a larger watershed) is called a sub-watershed.

Types of Watersheds Drainage Divides

1) a continental divide – occurs when water on each side of the boundary flow to different oceans

2) a major drainage divide – occurs when water on each side of the boundary come from different sources to meet and will eventually end up in the same ocean

3) a minor drainage divide – occurs when water on each side of the boundary separate but meet up later

The Importance of Watersheds

The drainage shape of watersheds not only direct water but also filter and clean water as the water runs off and soaks through sand and rocks underground. In a healthy watershed the wells, rivers and lakes have cleaner water. Animals, trees, and plants drink from rivers and lakes. Humans mostly get their drinking water from the lakes. Wildlife need clean watersheds for food and shelter.

Water sources and communities downstream from the top of a watershed area are affected by the health of the waters and land above it. If the land is contaminated with chemicals or animal waste, for example, the water will not be as clean as it makes it way to the bottom of the watershed into the larger body of water.

 

Congratulations to jingshen and tontonlou for FTF
Félicitations à jingshen and tontonlou pour FTF


”Cedar & Co.” have earned (GSA) Geological Society of America's
highest earthcache level:

Platimum Earthcache Level is awarded by Geo Society .org for visiting and logging 20 or more EarthCaches in 5 or more states/provinces/countries and have created 3 or more EarthCaches.

”Mica Discovery Award is awarded by
Geo Society .org for visiting and logging
100 or more EarthCaches.

space space space space space space space space
Please Keep the Earth Clean
CITO Logo, 150



Additional Hints (Decrypt)

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)



 

Find...

147 Logged Visits

Found it 144     Temporarily Disable Listing 1     Enable Listing 1     Publish Listing 1     

View Logbook | View the Image Gallery of 90 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated: on 10/13/2017 6:35:10 AM Pacific Daylight Time (1:35 PM GMT)
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page