[RO] Şeica Mare (Marktschelken, Nagyselyk) – Este o localitate din judetul Sibiu, atestata documentar in 1309.
Biserica Evanghelică-Lutherană a fost construită în jurul anului 1300 ca bazilică ce marchează, din punct de vedere stilistic, tranziția de la romanic la gotic. Din această primă etapă constructivă s-a păstrat doar arcul triumfal și bolta corului. În anul 1414, biserica este atestată pentru prima oară în izvoarele scrise ca purtând hramul Sf. Martin. În secolul XVI biserica suferă ample transformări. Se demolează nava laterală de N și parțial cea de S. Nava principală se boltește în rețea sprijinită pe pilaștrii în S și pe coloane angajate în zidul de N al navei. Colaterala de S se boltește pe nervuri în cruce, iar absida semicirculară a altarului este înlocuită cu una poligonală sprijinită cu contraforți. În aceeași perioadă se ridică deasupra corului un etaj de luptă, scos spre exterior pe arce ce se sprijină pe contraforți. Pe etajul de luptă este inscripționat anul 1563. În secolul XV, în jurul bisericii se construiește o fortificație amplă, de plan aproximativ dreptunghiular, cu turnuri de colț și turn de poartă pe partea de SE. Fortificația este documentată doar în imagini de epocă și în mențiuni documentare, când în cetate sunt pomenite: cămări de provizii, vechea primărie, școala și o închisoare. Fortificațiile sunt demolate în anul 1906 și pe vechiul perimetru se ridică, în anul 1908, actualul gard din fier forjat.
Pentru vizitarea bisericii sunati la 0269-853586.
[EN] Seica Mare - is a city of Sibiu, mentioned in documents in 1309.
Evangelical - Lutheran Church was built around 1300 as a basilica marking , in terms of style , from Romanesque to Gothic transition. From this first stage design was preserved only triumphal arch and vault choir. In 1414 , the church is attested for the first time in written sources as bearing patron St. Martin . In the sixteenth century church undergoes major changes . It demolishes the N aisle and partially the bolteşte S. Main vessel network is supported by pilasters and columns in S N engaged in the wall of the vessel . S vault wall sideline of the cross ribs and semicircular apse the altar is replaced with a polygonal supported by buttresses . . In the same period a choir rises above the floor fighting , pulled outward arches resting on buttresses . On the floor fighting is engraved 1563. In the fifteenth century , the church is built around a fort broad, roughly rectangular plan , with corner towers and gate tower on the SE . The fortification is documented only vintage images and documentation mentions , when the city is mentioned : pantry supplies , old town hall , school and prison . The fortifications were demolished in 1906 and the old perimeter rises in 1908 , the current wrought iron fence .