Meriportin vartiorakennus on toisella puolella tietä oleva keltainen rakennus.
Meriportin vartiorakennus Maariankadulla on yksi kolmesta Fredrikshamniin ennen johtaneista kaupungin porteista. Muut kaksi kaupungin sisäänkäyntiä olivat Lappeenrannan ja Viipurin porttien vartiorakennukset. Meriportin vartiorakennus on rakennettu vuonna 1776. Rakennus on saneerattu Museoviraston valvonnassa. Yksityisomistuksessa oleva Meriportti on nykyisin asuintalo.
Myös kätkön vieressä oleva tiilirakennus on vanha 1780 rakennettu varuskunnan muonavarasto.
Meriportti quard building is yellow building other side of the road.
Meriportti guard building in Maariankatu is located at one of the gates which used to lead to the old town of Fredrikshamn. The other two entrances into the town were the Lappeenranta and Vyborg gates. The Meriportti guard building was built in 1776, and it has been renovated under the supervision of the National Board of Antiquities. The privately-owned Meriportti is currently a residential house.