Skip to Content

<

Stadhuis / Town Hall

A cache by Dani+Iris Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 08/25/2017
Difficulty:
1 out of 5
Terrain:
1 out of 5

Size: Size: virtual (virtual)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

Enjoy the beauty of Brabantine Gothic
Geniet van de pracht en praal van de Flamboyante Gotiek


The Town Hall is Leuven’s most iconic sight. A lot can be said of this stunning example of 15th-century architecture. But... as this is a new Virtual, we want to Reward you with an honorable mention on this listing.

Your tasks to claim this find:

  1. Post a picture of your favorite Town Hall's detail together with a proof that you visited it at the day of your log.
    The proof can be something that can not be easily faked like today's newspaper, a train ticket, your watch showing the date, .... Be creative and/or original!
  2. Post your best picture showing the glory of the complete Town Hall on the day of your log.
    We like it when the town hall fits completely on this picture, not just details or a small part of the building...
  3. (optional) Include in your log a bit of information or little know fact on this remarkable building. A verified fact that is not already mentioned on the listing will then be added to it with your name! We will thus gradually build a page full of interesting information produced by the geocaching community.
Rules of this Virtual: go ahead and post your log with the pictures. We will only contact you when we think something is not OK with it. We want to see at least one pictures in which we can in some way recognize you completed the two compulsory tasks. We will be very broad-minded in judging the correct execution of the tasks but lacking any proof will result in the removal of your log.

Facts and trivia about the Leuven Town Hall:

  • Liesvlas says: "In the cellars you can find an exhibition on the 'Jaartallen' [this means the "Men of the Year" and is a friends' association unique to Leuven, based around men who share the same birth year]" and duckwing5 adds that "these cellars date from the 13th and 14th century and were completely restored in 1970. The have a separate entrance from the square. They are now used by the Koninklijk Verbond der Jaartallen. They are very important for the visibility of that association. A big part of their collection of photos, flags and costumes are exhibited. There is also an electronic information kiosk about the 'Jaartallen' in 5 languages. Citizens from Leuven can lookup their name in the collection of photos and the Men of the Year give an explanation on the operations of the organization. Every third Saturday of the month you can visit these cellars for free. A delegation of the 'Jaartallen' will guide you and explain the history of this curious Leuven institution."
  • Rednax2004 still knows that "during the 1980s these cellars were the home of a fan club of one the famous Belgian football teams: Club Brugge" and The Bat adds that "the cellars also used to house a café."
  • Dostio teaches us that "during the first four centuries the niches in the facade were empty."
  • patje56 read that "Victor Hugo himself suggested in a letter "Meublez les niches" to write history by adding statues."
  • Dostio continues with "The initiative to fill them with statues of Belgian heroes and saints, was ordered in 1847 by the minister of internal affairs backed by king Leopold I. They wanted to show that the young Belgian state had a rich history and created in different places of the country pantheons, memorials of notable persons. This also happened in Leuven. The Leuven citizens at first had their doubts about such an expensive project because they were used to a town hall without statues. One group was very delighted with it though: the sculptors. After the restauration of the building there was a risk of being out of work. With this project they again had a lot on their hands" and Jorsha13 adds that "they worked for 50 years on it."
  • Matthias999 knows that "its facade is adorned with 236 statues" and cindywoef adds that "every statue is unique." igwa&thor references "the book Who's Who? by Gilbert Huybens (ISBN 978-90-429-2889-3) that has a photo of every statue with a lot of information on the prominent personality depicted in it."
  • CaracalShan also adds to this that "of the 236 statues, 220 are of men and 16 of women."
  • zjeetroevee learned from a guided tour that "all the original molds for the statues are still kept on the attic of the town hall."
  • Kristavanderheijden points out "Mercator", igwa&thor likes Sint-Arnoldus , bishop of Metz and patron of beer brewers and inn keepers and lr6aa has a personal liking for Hertog Jan II van Brabant: the town of Brussels also has his statue of the same size and the town of Nuenen in the Netherlands has also honored him with a statue. Ann-Hein saw king Leopold II and kardinaal79 knows that "also Napoleon has his place on the facade but you can only spot him when you are inside near the wedding room."
  • 3zi found the statue of "Sulpitius van Vorst (on the side facing the police station): he was the architect of the town hall (and also of the Sint-Pieterskerk on the other side of the square)."
  • joesandra points at "the third row of statues depict the counts and dukes of the county of Leuven and the Duchy of Brabant."
  • Jorsha13 knows that "there are 2 statues of popes, one of which you can find at the right and above the door: Martinus V who founded the university of Leuven in 1425."
  • LuintoST tells us that "the original Town Hall of Leuven was not located on the Grote Markt (Main Market) square but on the Oude Markt (Old Market) square!" and kokske added that "it is already the third location, the second closer to the St. Peter's Church."
  • Ben6jan9 elaborates on this with "In the fifteenth century it was decided to build the new town hall on the Plaetse, the current Grote Markt. To have a good loaction for this town hall or Voirste huys, the square had to be changed fundamentally since 1433. The town hall was then built in two phases. Between 1439 and 1445 the part along the Boekhandelstraat was built: the new house behind the Rosenhout. The Rosenhout was the name of one of the houses on the Grote Markt that had to be demolished for the new town hall. Also, the Clercken cameren were built around the Vrijthof (this is the still existing inner square). The plans were drawn in 1439 by Sulpitius van Vorst. The first stone was laid on March 31. On September 1439 van Vorst died. Jan II Keldermans continued his task. He completed the new house and the Clercken cameren. When he died Matthijs de Layens continued the task. The same trio was also responsible for the opposite Sint-Pieterskerk."
  • Hôvel adds that "Mathijs de Layens was allowed to finish the Town Hall after he had worked for 2 years restoring the towers of the city walls. During that time he also worked on the Town Hall but was not officially named as the master builder. The Town Hall was built in 30 years and this was very fast at that time." He also mentions that "in the first room downstairs there is a gass chandelier. Today this is converted to work with electricity."
  • Savello was happy to mention that "the Town Hall was spared when in August 1914 large parts of the Leuven city center were burnt by the German occupying forces."
  • spockske states that "it is general knowledge that the Town Hall of Brussels was the model for this one. Written proof of this is given by a 15th century accountant of the city of Leuven."
  • SAILtm recommends to "also visit the inner garden that you can enter via the Tourist Information around the corner. Also, the cellars where quiet only until 1972. At the year work was started on a new museum of beer, to be ready for the Festival of Beer in 1973."
  • maximekgkmuis found out that "the corbels supporting the statues are carved with biblical scenes. The returning theme is guilt and punishment. They aimed to instruct and warn."
  • On a guided visit MC* learned that "those scenes always show both sides of the story. On the left there is sin and on the right the consequences of it. There is for example the image of Mozes showing his three children who lift his skirt and a bit "too much" is shown... On the right side of this there is the result of this: Mozes condemns one of the children. The guide told that this scene used to be neglected during the tours with schoolchildren ;-)"
  • On that same tour MC* heard that "the chairs in the wedding hall are designed especially for the city of Leuven. Red/white/red are the colors. The vertical stripes represent red in heraldry; a horizontal stripe is for white."
  • beerfan_ saw that "the plaque at the front of the town hall commemorates (one the many) repair works (1904). The plaque was placed by Albert who became King Albert I later."
  • RAMBO-REX remembers that "this wasn't always a jewel because it used to be a very busy road in front and the facade of the town hall was very dark because of the exhaust. Also, a lot of the statues were damaged and a lot of them even didn't have their heads because a V1 bomb passed in front of the facade. Only in 1972 the restauration works started and they lasted until 1983, with the resulting jewel you see now." and de smiley adds that "in 1890 one of the towers was beheaded by lightning."
  • kinaid remarks that "most of the civil services of the city of Leuven are moved to the new City Hall near the railway station. Wedding ceremonies are still held here though, given the iconic view" and k3f completes this with the fact that "after the move of the city services, Radio2 Vlaams-Brabant started using the back part of the town hall. In the beginning they referred to it as "the old town hall". This was not such a great name for starting the new episode in the history of the radio station. They renamed it "RADIOHUIS" [House of the Radio], a name that points to "stadhuis" [House of the City]. Thinking further they came up with R. In Leuven there is also a museum called M. Why not just add R, the house of the Radio. R is part of radio and also the station's name Radio 2 Vlaams-Brabant. So it became just that: R, house of the Radio."
  • bvstaeye says that "it was originally designed as a house on the front with two floors and a high belfort tower at the corner with the Naamsestraat. The planned L-form with the house at the back and the one on the front with a belfort tower, replicates the design of the town hall of Brussels. But in Brussels they started building a third wing on the west side of the belfort in 1444, thus downgrading the Leuven design. As it was here in Leuven impossible to add an extra wing without blocking the Naamsestraat, and maybe also doubting the stability of the soil, they probably dismissed the plans of building the belfort." He also points out that "the original plan of building a belfort tower on the corner with the Naamsestraat can be hardly noticed from the outside but you can still see evidence of it on the inside: notice there that the right side has a more robust foundation and you can still see the increase in the hall!"
  • Gentse Haviken dived into the archives of the University of Ghent and found in it "a coin of 5cm made by J. Wiener in 1848. On the front a fabulous representation of the town hall and on the back a floor plan of the town hall guarded by two legendary animals. Between the arches you can read CONSTRUIT /PAR/MATHEUS DE LAYENS/MAÎTRE MAÇON/LA 1RE./PIERRE/POSÉE 1448/LES TRAVAUX/ACHEVÉS 1459."
  • seherazade mentions that "the Town Hall is currently number 1 in Trip Advisors' list of 53 Leuven attractions!"
  • Samalalilu knows that "the town hall is a protected monument since 1937" and Edelstenen specifies it as "the first of February 1937. Also since October 5, 2009 it belongs to the architectural heritage of Leuven."
  • jimmeke79 saw "the movie "Ad Fundum" (1993) by Erik van Looy. In this movie students climbed the town hall to steal a flag..."
  • kanidist knows that "the town hall is the only original building on this square, but only nearly survived intact. It survived the burning of the complete city by the German army during the first world war. And in preparation of the Normandy landing the British army bombed the city heavily on may 11 and 12, 1944. The town hall was also hit by a bomb of 250kg that did not explode but scratched the facade and damaged some of the statues."
  • vewi14 found a note of Guido TOLLET stating that "the town hall was spared from the fire of August 1914 because the German occupiers had there headquarters in it and that because of that they installed sprinklers on the side of the Naamsestraat to prevent fire damage to the side facade."
  • NB1977 remembers that "in Leuven in 2006 there was a project ‘1831 – 175 years away of Oranje’. For this project on februari 2, 2006 two new statues were placed in the facade. The statues of Jan Van Rillaer (city painter of Leuven in the sixteenth century) and Guy Morillon (secretary of Karel V) were replaced for a year by statues of the kings Willem I and Leopold I."
  • k3f notices that "you can also visit the town hall virtually on http://townhall.visitleuven.be/#."
  • k3f also links to "this gothic building got in the 1930s a new part on the back: “The New Town Hall”, or “Hall of the Counters”. To realize this , the old houses "het Lam" [The Lamb] and "de Olifant" [The Elephant] in the Muntstraat were demolished, and also the staircase tower of the deanery of the Linen Weavers' Guild dekenij at the Vrijthof. This new wing was designed in neo-traditional syle with 3 floors and a cellar. The facade in the Munststraat has six bays and the third floor recedes with a terrace. The transversal facades on the Naamsestraat and the Boekhandelstraat are slanted. On the roof you can see dormer windows with stone stepped gables. The entrance at the Naamsestraat is a portal of neo-baroque style. At the Boekhandelstraat an open gallery connects the wing of 1938 with the police station. Four arches are supported by Tuscan pillars. The facade of the Vrijthof repeats the volume of the demolished staircase tower from 1680."
  • brabantia learned from the guide that "on the first floor in the Magistrates’ court there are two copied paintings. In one of them a man is beheaded. Where there was originally blood, a bundle of twigs is painted on top of it. On the original painting (in Brussels) this addition has been removed again."
  • Miss IngLink is interested in "The Leuven Night Run because the track ran through the town hall!"
  • searchjaunt knows that "Nicolaes Cleynaerts was a Belgian catholic priest, theologian, humanist and arabist who pleaded for more humanity and is die pleitte voor meer menselijkheid en compassion within Christianity and tried to get more rapprochement between Christianity and Islam. There is a bronze statue of him on the Grote Markt of Diest. The city of Leuven honoured him with a statue on a side facade of its town hall. He was the subject of the 3rd episode of the heroes of Arnout."
  • CaracalShan found out that "it took 30 years to build the town hall and three architects worked on it."
  • pkke still remembers that "around 1970 Stella Artois issued plastic ashtrays depicting the town hall."
  • PeterAnnemiek points to "the Dutch television series De van Rossum's that was recorded here on October 5, 2017 and were they found that this looked like a sand castle."
  • GoshTosh noticed on the heritage inventory that "the town hall has a whopping number of 3 addresses and a total of 5 street numbers: Grote Markt 8, 8A, 9, Boekhandelstraat 2 and Naamsestraat 3."
  • andoour knows that "in Louvain-la-Neuve there is a big wall painting that features the City Hall."
  • chitza read "in the art book of Leuven that the authors Leopold Geysen and Mark Derez compared this town hall with filligree and lacework."
  • poolvos adds that "in the lesser known inner square of the town hall you have to keep on pumping with you foot to listen to the mayor of Leuven."
  • Skylord67 knows that at "the front door of the Town Hall a carved figure of St.Peter is holding the two keys of heaven. The keys represent two separate functions: The first, the power to bind and to loose on earth (represented by a silver key); and the second, the power to bind and to loose in heaven (a gold key)."
  • Redcorner learned from a guided tour that "the statues in the facade don't have the same size, although it looks like that we you see them from the square and the statues of the saints on the towers were misplaced at one of the restorations because the restorers forgot to take notes of the original order. They also learned that on the inside there are paintings portraying all the mayors of Leuven, one of which was Vander Kelen. His children donated his house to the city after he died. It is the white house behind the M-museum."
  • Syrahq says that "on June 17, 2016 the biggest chess tournament ever held in Belgium, started in this Town Hall of Leuven."
  • EveRan2013 were married here and they still remember that "a wedding ceremony only takes 15 minutes inside but you have to wait longer on the outside (on the left side behind the police station) because of the other weddings taking place before you..."
  • volleymike remembers the beautiful light and sound show at the Town Hall during "Leuven in Scene" in 2006: "On June 2, 3 and 4th of June the city center of Leuven was the place to be for the second edition of the open air festival Leuven in Scène. The highlight was the Town Hall. The french light artist Patrice Warrener wrapped the most famous building of the city in a multi color laser show. ,,Every arch, every detail and every alcove gets another color'', said Ingrid Nackaerts, the coordinator of Leuven in Scène. ,,We are already started working on it on May 13th. Every week we add another part and this will end with a big final on Friday.''
  • k+gw+a says in April 2018 "the Town Hall is currently scaffolded and according the VRT news "the façade is currently being cleaned, for the first time in over 30 years. In doing this they want to proceed carefully in order not to damage the details of the statues: first, the dirt is blown away with high pressure, then the stone is cleaned with water. The works are scheduled to be finished by the end of July. The city of Leuven invests € 250,000 for this"
  • myriamvanham learned from a guide that "2 years ago, during the Pokemon craze, a lot of people visitied the Town Hall because the Pokemons got extra powers at this site."
  • disney_holics knows that "a first restoration of the town hall was already done during 1828-1841 by the city-architect Dominique Everaerts."
  • croftgirl went to the library and found "a very nice book with pictures and information about Leuven, including this Town Hall: "Leuven in vogelvlucht" and found out her favorite detail about the building is the statue of Mercator. Thanks to this pioneer in drawing the world map, we can now do geocaching!"
  • H8D3Team still remembers that "they used to announce the upcoming weddings in a little window but now they stopped doing that."
  • Mooskoe was impressed by "the gargoyles because when compared with the other statues they display most of the creativity. Mythological creatures, animals... they say no two gargoyles in the world are the same."
  • elly2504 remarks that "the statues are only made 400 years later but they show costumes from the 15th century because it used to be the thrill of the time to show costumes from before."
  • Betso read on the website of the city that "the town hall will be adapted and restored from 2019 until 2026. In the future it will still accomodate the town council, marriages and receptions but there will also be a new space for new cultural and touristic functions."
  • Nico Mozzer teaches us "Before the building of the Town Hall could start they also had to perform city planning in the Middle Ages. Testimony to this is the preparations of the square. Before Leuven started building, the space in front of the Sint-Pieter church was redesigned. In an agreement of april 8, 1428 between the city and the Sint-Pieters chapter it was agreed that a part of the cemetery across the houses de Rosenhoet and de Moor was abolished to allow for a larger city forum or plaetse. The original forum was probably de Hoendermerct, situated between the current police station and Tafelrond. The renewal of the plaetse was only started in 1433 under supervision of the city master builder Sulpitius van Vorst and continued until 1439, when the square was paved with cobblestone. The new square was situated in the west where the broodhuis stood and was demolished in the beginning of the 14th century. On the east side the Hoendermerct was integrated in the new square. The thus newly formed square was called merct from then on."

Het historische stadhuis is dé trots van Leuven. Er kan veel gezegd worden over dit verbluffende voorbeeld van 15e eeuwse architectuur. Maar... omdat dit een nieuwe Virtuele geocache is, willen we jou een Beloning geven met een eerbare vermelding op deze pagina.

Jouw taak om deze te mogen loggen:

  1. Voeg een foto toe van je favoriete detail van het stadhuis samen met een bewijs dat je dit bezocht hebt op de dag van je log.
    Dit bewijs kan alles zijn dat niet zomaar snel na te maken is zoals de krant van de dag, een treinticket, .... Wees creatief en/of origineel!
  2. Voeg je beste foto toe die zoveel als mogelijk het volledige stadhuis toont op de dag van je log.
  3. (optioneel) Voeg in je log een feit of een weinig gekend weetje toe over dit merkwaardige gebouw. Een gecontroleerd weetje dat nog niet op deze pagina vermeld is, zullen we dan onder jou naam hier toevoegen! Op deze manier bouwen we gradueel een pagina op vol met feiten geproduceerd door de geocaching gemeenschap.
Spelregels van deze Virtual: je moet niet op voorhand bevestiging vragen en je mag dus onmiddellijk loggen en de foto's toevoegen. We zullen alleen contact nemen als we denken dat er iets niet OK is met je log. We verwachten minstens een foto waarin we op 1 of andere manier kunnen zien dat je de twee verplichte taken goed hebt uitgevoerd. We zullen breeddenkend zijn bij de beoordeling van de taken maar het ontbreken van enig bewijs zal zeker leiden tot de verwijdering van je log.

Wist-je-datjes over het Leuvense stadhuis:

  • Liesvlas zegt: "In de [raads]kelders van het stadhuis is er een tentoonstelling van de Jaartallen" en duckwing5 voegt hieraan toe dat "die kelders stammen uit de 13e en 14e eeuw. In 1970 werden ze volledig gerestaureerd. Ze hebben een eigen ingang van op de Grote Markt naast de huidige pui van het stadhuis. Al enkele jaren zijn de kelders in gebruik genomen door het Koninklijk Verbond der Jaartallen die hier hun museum hebben. Ze zijn dan ook belangrijk voor de visibiliteit van het Jaartallenleven. Een groot deel van hun kaders, foto's, vlaggen en kostuums staan er tentoongesteld. Je vindt er ook een elektronisch infopunt in vijf talen over de Leuvense Jaartallen. Leuvenaars kunnen hier ook gericht op naam zoeken doorheen alle groepsfoto's van de Jaartallen en de Mannen van het Jaar geven er zelf uitleg over hun werking. Elke derde zaterdag van de maand kan je de kelders gratis bezoeken. Een delegatie van de jaartallen leidt je er rond en vertelt de geschiedenis over dit bijzondere Leuvense Jaartallenleven."
  • Rednax2004 weet nog dat "in die kelders onder het stadhuis in de jaren 80 een supportersclub van Club Brugge gevestigd was" en The Bat voegt daaraan toe dat "er in deze kelders ook nog café is geweest."
  • Dostio leert ons dat "de eerste vier eeuwen de nissen van het stadhuis leeg waren."
  • patje56 heeft ergens gelezen dat het "Victor Hugo himself was die in de brief "Meublez les niches" voorstelde om geschiedenis te schrijven door middel van beelden toe te voegen."
  • Dostio gaat verder met "Het initiatief om ze met beelden van vaderlandse helden en heiligen te vullen, kwam uiteindelijk in 1847 van de Minister van Binnenlandse Zaken, gesteund door koning Leopold I. Zij wilden tonen dat de jonge Belgische staat een rijk verleden had en creëerden op verschillende plaatsen in het land nationale heldengalerijen (of pantheons). Dat gebeurde ook in Leuven. De Leuvenaars zelf hadden in het begin echter twijfels over deze peperdure onderneming. Zij waren immers gewend aan een stadhuis zonder beelden. Eén groep mensen was wel enthousiast: de beeldhouwers. Na de restauratie van het gebouw dreigden zij zonder werk te vallen. Met dit beeldenproject hoopten ze aan de slag te kunnen blijven" en Jorsha13 voegt toe dat "men er 50 jaar over gedaan heeft."
  • Matthias999 weet dat "in de gevels van het stadhuis maar liefst 236 beelden zijn verwerkt" en cindywoef voegt toe dat "ze allemaal uniek zijn." igwa&thor verwijst naar "het boek Who's Who? door Gilbert Huybens (ISBN 978-90-429-2889-3) dat van alle 236 personages een duidelijke foto bevat met uitleg."
  • CaracalShan voegt hier ook aan toe dat "van de 236 beelden zijn er 220 van mannen en 16 van vrouwen."
  • zjeetroevee leerde op een rondleiding dat "alle originele mallen van de beeldjes op de zolder van het stadhuis worden bewaard."
  • Kristavanderheijden wijst naar "Mercator", igwa&thor houdt van Sint-Arnoldus , bisschop van Metz en tevens patroonheilige van de bierbrouwers en herbergiers en lr6aa heeft een persoonlijke band met Hertog Jan II van Brabant: de stad Brussel heeft ook zijn standbeeld van dezelfde grootte en de Nederlandse stad Nuenen heeft hem ook vereerd met een standbeeld. Ann-Hein herkende koning Leopold II en kardinaal79 weet dat "op een toren ook Napoleon is vereeuwigd, maar dat je die alleen kan zien als je binnen bent in de buurt van de trouwzaal."
  • 3zi vond het beeld terug van "Sulpitius van Vorst (zijkant, kant politiestation): hij was de architect van het Leuvense stadhuis (en trouwens ook de Sint-Pieterskerk)."
  • joesandra wijst naar "de derde rij beelden waar je de graven ziet van het graafschap Leuven en de hertogen van Brabant."
  • Jorsha13 weet ook dat "er 2 beelden van pausen zijn, waaronder rechts boven de deur Paus Martinus V die in 1425 de Universiteit van Leuven stichtte."
  • LuintoST vertelt ons dat "het stadhuis van Leuven origineel niet op de Grote Markt stond, maar op de Oude Markt!" en kokske voegde toe dat "het al de derde locatie is, de tweede was dichter bij de Sint-Pieterskerk."
  • Ben6jan9 weidt deze ontstaansgeschiedenis verder uit met "In de vijftiende eeuw werd besloten een nieuw gebouw op te trekken op de Plaetse, de huidige Grote Markt. Om het stadhuis, oftewel het Voirste huys, goed in te kunnen planten, onderging het plein grote veranderingen sinds 1433. Het stadhuis werd gebouwd in twee fases. Tussen 1439 en 1445 werd het deel langs de Boekhandelstraat, het dnuwe huys achter den Rosenhout gebouwd. De Rosenhoet was de naam van een van de huizen op de Grote Markt die plaats moesten ruimen voor het stadhuis. Ook werden de Clercken cameren rond het Vrijthof (de nog steeds bestaande binnentuin) gebouwd. De plannen werden in 1439 gemaakt door Sulpitius van Vorst. De eerstesteenlegging volgde op 31 maart. In september 1439 stierf van Vorst. Jan II Keldermans nam zijn taak over. Hij voltooide het dnuwe huys en de Clercken cameren. Toen deze overleed werd Matthijs de Layens belast met de werken. Hetzelfde trio stond ook in voor de Sint-Pieterskerk."
  • Hôvel voegt hieraan toe dat "Mathijs de Layens het stadhuis mocht afmaken nadat hij eerst 2 jaar de torens van de stad ommuring had gerestaureerd. Hij werkte al aan het stadhuis maar was officieel nog geen bouwmeester. Het stadhuis is in ongeveer 30 jaar gebouwd, wat bijzonder snel is voor die tijd" Hij vermeldt ook dat "n de eerste kamer van de kamers beneden zich een gasluchter bevindt. Dit is een kroonluchter die op gas werkt. Inmiddels is hij voorzien van elektriciteit."
  • Savello wist te vermelden dat "gelukkig het Stadhuis quasi gevrijwaard bleef toen in augustus 1914 grote stukken van de Leuvens binnenstad in de as werd gelegd door de Duitse bezetters."
  • spockske beweert dat "het algemeen geweten is dat het stadhuis van Brussel voorbeeld was voor het stadhuis van Leuven. Het schriftelijke bewijs hiervan wordt geleverd door een 15e eeuwse boekhouder van de stad Leuven."
  • SAILtm beveelt aan om "ook de binnentuin niet te vergeten, ingang via de toeristische dienst in de Naamse straat. Hier spreekt Louis je toe in het Leuvens. De Raadskelders van het stadhuis kenden een rustig bestaan tot 1972. Dat jaar werd gestart met de werkzaamheden om er een biermuseum in onder te brengen. Dit alles in het teken van de Bierfeesten 1973."
  • maximekgkmuis achterhaalde dat "de kraagstenen gebeeldhouwde voorstellingen uit de bijbel zijn. De onderwerpen die steeds terugkeren zijn schuld en boete. Ze hadden een belerende en waarschuwende functie."
  • Na een gegidste rondleiding wist MC* dat "de beelden zijn er steeds 'per duo'. Links staat de zonde; rechts het gevolg. Zo is er een beeld van Mozes waarop zijn mantel opgelicht is door zijn drie kinderen en je zijn 'klokkenspel' ziet. Rechts ervan de gevolgen. Mozes vervloekte een van de kinderen. De gids zei dat dit beeld vroeger tijdens schooluitjes altijd genegeerd werd ;-)"
  • Op diezelfde rondleiding leerde MC* dat "de stoelen in de trouwzaal speciaal ontworpen zijn voor de stad Leuven. Rood/wit/rood is die kleur. De verticale strepen staan voor rood in de heraldiek; een horizontale voor wit."
  • beerfan_ zag dat "de gedenkplaat aan de voorkant van het stadhuis herinnert aan (één van de vele) herstellingswerken (1904) die uitgevoerd werden. Steen werd geplaatst door wat later Koning Albert I zou worden."
  • RAMBO-REX herrinert zich dat "in zijn kindertijd dit alles behalve een juweeltje was: de grote markt was toen een heel druk kruispunt en het stadhuis stond er pikzwart bij. Bovendien waren de beeldjes in de nissen zwaar beschadigd , bijna geen enkele had nog een hoofdje , dit kwam door een V1 bom die op het einde van de WO2 rakelings voorbij het stadhuis scheerde. In 1972 starte de renovatie- en reinigingswerken die maar liefst tot 1983 hebben geduurd , met als resultaat deze prachtige parel" en de smiley voegt hieraan toe dat "in 1890 werd een van de torens onthoofd door een blikseminslag."
  • kinaid merkt op dat "de meeste diensten van de stad Leuven nu verhuisd zijn naar het nieuwe stadhuis nabij het treinstation. Huwelijksceremonies vinden hier nog wel plaats omwille van de prachtige omgeving" en k3f voegt toe dat "Na het verhuizen van de stadsdiensten Radio2 Vlaams-Brabant z'n intrek nam in het achterste deel van het gebouw. Aanvankelijk werd er gesproken over het "Oud Stadhuis". Niet echt een sexy naam om een radioverhaal te beginnen schrijven. Uiteindelijk werd er gekozen voor de naam "RADIOHUIS", wat nog een beetje aansluit bij "stadhuis". Daarop verder surfend kwam R in beeld. In Leuven is er al een museum M. Waarom daar niet R, het Radiohuis aan toevoegen. De R zit in radio, Radio 2 Vlaams-Brabant. Dus: R, het Radiohuis."
  • bvstaeye heeft opgezocht dat "het oorspronkelijke ontwerp een voorste huis voorzag van twee bouwlagen hoog met een belforttoren op de hoek van de Naamsestraat. De voorziene L-vormige plattegrond van achterste huis en voorste huis met belfort herhaalt de schikking van het stadhuis in Brussel. Daar werd in 1444 echter begonnen met de bouw van een derde vleugel aan de westzijde van het belfort, waardoor het Leuvense ontwerp werd overtroefd. De onmogelijkheid om in Leuven een bijkomende vleugel toe te voegen zonder de Naamsestraat af te sluiten, en misschien ook twijfels over de draagkracht van de ondergrond, hebben allicht geleid tot het opgeven van het belfort." Hij wijst er ook op dat "het plan voor die Belfort-toren op de hoek met de Naamsestraat van buiten nauwelijks op te merken is, maar als je binnenin gaat, je ziet dat de rechterkant veel steviger is opgebouwd (let op het "verhoogje" in de zaal!)"
  • Gentse Haviken is gaan snuisteren in het archief van de Universiteit Gent en vond daar "een munt van 5cm diameter gemaakt door J. Wiener in 1848. Op de voorkant een prachtige weergave van het stadhuis en op de achterzijde in een rand van versierde bogen, op een perkament het grondplan van het stadhuis van Leuven, vastgehouden door twee legendarische dieren. Tussen de bogen v.l.n.r. CONSTRUIT /PAR/MATHEUS DE LAYENS/MAÎTRE MAÇON/LA 1RE./PIERRE/POSÉE 1448/LES TRAVAUX/ACHEVÉS 1459."
  • seherazade vermeldt dat "het stadhuis nummer 1 staat in de Trip Advisor lijst van de 53 attraties van Leuven!"
  • Samalalilu weet dat "het stadhuis van Leuven een beschermd monument is sinds 1937" en Edelstenen preciseert dat het "sinds 1 februari 1937 was en dat sinds 5 oktober 2009 het stadhuis van Leuven behoort tot bouwkundig erfgoed."
  • jimmeke79 zag "de film "Ad Fundum" (1993) van Erik van Looy waarin studenten het stadhuis beklommen om er een vlag te stelen."
  • kanidist weet dat "het stadhuis eigenlijk het enige, originele gebouw op de Grote Markt is, al heeft het niet veel gescheeld. Tijdens de eerste wereldoorlog werd de stad grotendeels plat gebrand door de Duitsers, maar niet het stadhuis. En in voorbereiding op de landing in Normandië hebben de Britten op 11 en 12 mei 1944 de stad zwaar gebombardeerd, zo ook de Grote Markt. Het stadhuis werd ook geraakt, maar doordat de bom, 250kg, niet ontplofte, werden enkel de beelden op de voorgevel beschadigd. Op de oude foto kan je mooi het spoor van de bom zien en voor de trappen van het stadhuis kan je de blindganger zien."
  • vewi14 vond een nota van Guido TOLLET terug die stelt dat "het stadhuis bij de brand van augustus 1914 gespaard was omdat de Duitse bezetter daarin zijn hoofdkwartier had gevestigd en dat er daarom aan de kant van de Naamsestraat zelfs watersproeiers stonden opgesteld om de zijgevel van het stadhuis aan die kant te vrijwaren van brandschade."
  • NB1977 herinnert zich dat "in Leuven in 2006 het project ‘1831 – 175 jaar wég van Oranje’ liep. Ter gelegenheid van dit project heeft men op 2 februari 2006 twee nieuwe beelden in de nissen geplaatst. De beelden van Jan Van Rillaer (stadsschilder van Leuven in de zestiende eeuw) en Guy Morillon (secretaris van Karel V) werden voor een jaartje vervangen door beelden van de vorsten Willem I en Leopold I."
  • k3f merkt op dat je "het stadhuis ook virtueel kan bezoeken op http://townhall.visitleuven.be/#."
  • k3f linkt ook door naar "Toen het gotische gebouw in de jaren dertig een nieuwe achterkant kreeg, was dat “Het Nieuwe Stadhuis”, of “De Lokettenzaal”. Hiervoor werden aan de Muntstraat de oude huizen het Lam en de Olifant afgebroken, evenals de traptoren van de dekenij van de lakenwevers aan het Vrijthof. Deze vleugel in neotraditionele stijl telt drie bouwlagen op een kelderverdieping. De gevel aan de Munststraat is zes traveeën (gekoppelde kruisvensters) breed; voor de terugwijkende derde bouwlaag is een terras aangelegd. De dwarsgevels aan de Naamse- en Boekhandelstraat hebben afgeschuinde hoeken. De gevelwanden in kalkzandsteen worden horizontaal gemarkeerd door de doorlopende tussendorpels van de kruisvensters. Op het zadeldak prijken dakkapellen met stenen trapgevels. De toegang aan de Naamsestraat is gevat in een neobarok portaal, bekroond door een gebroken fronton met voluten. Aan de Boekhandelstraat verbindt een open galerij de vleugel uit 1938 met het politiekantoor. Vier korfbogen worden er gedragen door Toscaanse zuilen, beide met banden versierd. Het kruisribgewelf van de galerij is in kalkzandsteen (ribben) en baksteen (gewelfvlakken). In de gevel aan het Vrijthof wordt het volume van de afgebroken traptoren uit 1680 herhaald."
  • brabantia leerde van de gids dat "op de 1e verdieping hangen in de schepenkamer twee kopie-schilderijen. Op een van de schilderijen is een man onthoofd. Waar oorspronkelijk een straaltje bloed uit zijn lichaam spuit is een takkenbos overheen geschilderd. Op het originele schilderij (Brussel) is deze toevoeging inmiddels verwijderd."
  • Miss IngLink is geinteresseerd in "De Leuven Night Run en die liep door het stadhuis!"
  • searchjaunt weet dat "Nicolaes Cleynaerts een Belgisch katholiek priester, theoloog, humanist en arabist is die pleitte voor meer menselijkheid en mededogen binnen het christendom en streefde naar een toenadering tussen het christendom en de islam. Op de Grote Markt van Diest staat een standbeeld van hem, gegoten in brons. De stad Leuven vereerde hem met een beeldje op de zijgevel van het stadhuis. Hij was het onderwerp van de 3e aflevering van de helden van Arnout."
  • CaracalShan zocht op dat "het 30 jaar duurde om het stadhuis te bouwen en er drie architecten aan te pas kwamen."
  • pkke herinnert zich nog dat "rond 1970 Stella Artois plastic geldschaaltjes/asbakjes uitgaf met de afbeelding van het stadhuis op."
  • PeterAnnemiek wijst naar "het Nederlandse TV programma De van Rossum's dat hier 5 oktober 2017 werd opgenomen en waarin ze vonden dit een zandkasteel is."
  • GoshTosh bemerkte op De Inventaris van het Onroerend Erfgoed dat "het stadhuis maar liefst 3 adressen kent met in totaal 5 huisnummers: Grote Markt 8, 8A, 9, Boekhandelstraat 2 and Naamsestraat 3."
  • andoour weet dat "in Louvain-la-Neuve er een grote muurschildering is met het stadhuis erin verwerkt."
  • chitza las dat "in het kunstboek Leuven - van de auteurs Leopold Geysen en Mark Derez - wordt het stadhuis vergeleken met filigraan en kantwerk."
  • poolvos voegt toe dat "je in de minder bekende binnentuin van het stadhuis voortdurend moet blijven 'voetpompen' wil je de burgervader van Leuven kunnen blijven beluisteren."
  • Skylord67 weet dat aan "de voordeur van het stadhuis de gebeeldhouwde figuur van St. Pieter de twee sleutels van de hemel vasthoudt. Deze sleutels stellen twee functies voor: de eerste (een zilveren sleutel) staat voor de kracht om op de wereld te ontsluiten; de tweede (een gouden sleutel) staat voor de kracht om de hemel te ontsluiten."
  • Redcorner kreeg op hun rondleiding te horen dat "de beelden in de gevel niet allemaal even groot zijn, hoewel dat wel zo lijkt te zijn vanaf het plein gezien en dat de beelden van de heiligen op de torens bij een restauratie zelfs verwisseld zijn omdat de restaurateurs de volgorde hadden vergeten te noteren. En ook dat binnen de schilderijen hangen van alle burgemeesters van Leuven, waaronder burgemeester Vander Kelen. Zijn kinderen schonken zijn huis na zijn dood aan de stad. Dit is het witte huis achter het M-museum."
  • Syrahq zegt dat "in 2016 op 17 juni het grootste schaaktoernooi dat in Belgie ooit werd gehouden, van start is gegaan in het stadhuis van Leuven."
  • EveRan2013 is hier getrouwd en daarvan weten ze nog dat "een trouw binnenin maar een 15-tal minuten duurt en dat je langer moet aanschuiven (aan de linkerkant/kant van het politiekantoor) voor de personen die voor je trouwen..."
  • volleymike herinneren zich het prachtige licht en klankspel dat er op het stadhuis werd geprojecteerd naar aanleiding van "Leuven in Scene" in 2006: "Op 2, 3 en 4 juni vormde de Leuvense binnenstad het decor van de tweede editie van het openluchttheaterfestival Leuven in Scène. De blikvanger was ongetwijfeld het stadhuis. De Franse lichtkunstenaar Patrice Warrener verpakte het beroemdste gebouw van de stad in veelkleurig laserlicht. ,,Elke boog, elke krul en elke nis krijgt een andere keur'', zei Ingrid Nackaerts, de algemeen coördinator van Leuven in Scène. ,,We zijn er al sinds 13 mei mee bezig. Elke week komt er een verlicht stukje bij en uiteindelijk moet dat leiden tot de grote apotheose op vrijdag.''
  • k+gw+a zegt dat in april 2018 "het stadhuis in de steigers staat en dat volgens het VRT nieuws "de gevel thans wordt gereinigd, voor de eerste keer sinds meer dan 30 jaar. Daarbij willen ze voorzichtig te werk gaan om de details van de beelden niet te beschadigen: eerst wordt onder hoge druk het vuil weggeblazen, dan de steen met water gereinigd. Tot eind juli willen ze klaar zijn. De stad Leuven investeert daarvoor € 250.000."
  • myriamvanham heeft van de gids gehoord dat "2 jaar geleden in volle Pokemon rage veel volk naar het stadhuis kwam omdat daar de Pokemons extra krachten kregen toegewezen."
  • disney_holics weet dat "een eerste restauratie van het stadhuis reeds werd ondernomen in 1828-1841 onder leiding van stadsarchitect Dominique Everaerts."
  • croftgirl bezocht de bib en vond "een zeer mooi boek met foto's en informatie over Leuven, waaronder ook van het stadhuis: "Leuven in vogelvlucht". Ze vond dat haar favoriete detail van het stadhuis het standbeeld van Mercator is omdat dankzij deze pionier in het tekenen van de wereldkaart, we nu aan geocaching doen!"
  • H8D3Team wist nog dat "vroeger de huwelijksaankondigingen aan het raam (aan de achterkant, in de Muntstraat - zo'n 20 jaar geleden stond zijn naam daar ook bij) uithingen maar toen hij die voor deze virtual wilde fotograferen leerde hij dat ze dit niet meer doen."
  • Mooskoe was onder de indruk van "de waterspuwers want in vergelijking met de 'standaard'beelden, komt hier de creativiteit van de beeldhouwers vol tot uiting. Mythologische figuren, dieren... men beweert dat op de ganse wereld geen twee waterspuwers exact hetzelfde zijn. Het heeft wel iets als je dicht tegen de gevel gaat staan en recht omhoog kijkt naar de monsters die hoog boven je hangen (Gotham City). En wat een zicht moet het geweest zijn wanneer ze nog water spuwden. Een kleine toelichting... De waterspuwers of gargouilles (naar het oude franse word voor keel, of verwijzend naar het gorgelende geluid dat ze maken wanneer het regent) worden steeds gebruikt sinds de oudheid (egyptenaren, assyriërs, aztecen...) maar kenden hun hoogtepunt tijdens de middeleeuwen. Ze moesten voorkomen dat de fundering van het gebouw werd aangetast door het hemelwater. Daarnaast hadden ze een religieuze en/of kwaadwerende functie. Er zijn drie soorten gargouilles: menselijke figuren, (mythologische) dieren en combinaties van beide. De meeste waterspuwers lijken op het stadhuis dieren te zijn; apen, vleerachtigen, leeuwachtigen, griffioenachtigen en zowaar een halfkikker, halfvarken en een rasechte neushoorn!"
  • elly2504 merkt op dat "alhoewel de beelden pas 400 jaar later gemaakt zijn, ze wel de klederdracht uit de 15e eeuw tonen omdat de mode was toen: kledij uit vroegere tijden tonen."
  • Betso vond op de website van de stad Leuven dat "het stadhuis van 2019 tot 2026 volledig wordt aangepast en gerestaureerd. Het stadhuis blijft ook in de toekomst de plek voor de gemeenteraad, huwelijken en recepties maar dat er daarnaast ook ruimte komt voor nieuwe culturele en toeristische functies zoals een open huis voor Leuvenaars en toeristen als vertrekpunt om de stad te verkennen, de benedenverdieping en de binnentuin die je gratis kan bezoeken, informeren over de geschiedenis, het heden en de toekomst van de stad en een vernieuwd onthaal voor Toerisme Leuven."
  • Nico Mozzer leerde op een tentoonstelling "Voordat men ooit kon starten met de bouw van het stadhuis moest men zelfs in de middeleeuwen al aan stadsplanning doen. Getuige daarvan de voorbereiding van het plein. Voordat men in Leuven de bouw van het nieuwe stadhuis aanvatte, werd de ruimte ten zuiden van de Sint-Pieterskerk heraangelegd. In een overeenkomst van 8 april 1428 tussen het stadsbestuur en het Sint-Pieterskapittel werd het deel van het kerkhof tegenover de huizen de Rosenhoet en de Moor opgeheven om de vergroting van het stedelijke forum of plaetse mogelijk te maken. Het oorspronkelijke forum was mogelijk de Hoendermerct, gelegen tussen het huidige politiekantoor en het Tafelrond. De vernieuwing van de plaetse ging pas in 1433 van start onder leiding van stadsbouwmeester Sulpitius van Vorst en sleepte aan tot 1439, toen het plein werd gekasseid. Het nieuwe plein nam in het westen de ruimte in van het begin 14de eeuw afgebroken broodhuis, terwijl in het oosten de Hoendermerct werd opgeslorpt. Het nieuw gevormde plein wordt vanaf dan ook merct genoemd."

Waarom deze (nieuwe) virtual?

Omdat...

  • ... we best wel fier zijn als rasechte Leuvenaars op deze parel.
  • ... we soms als Leuvenaars er gewoon aan voorbij lopen alsof het de normaalste zaak is van de wereld... terwijl de hele wereld hiernaar verblufd staat te kijken.
  • ... we een makkelijk bereikbare Virtual willen maken die voor iedereen makkelijk te loggen is.
  • ... we op die manier het stadhuis kunnen zien evolueren door de seizoenen heen met zijn wisselende versieringen, evenementen, ...
  • ... we hiermee geslaagd zijn de eerste nieuwe Virtual in België sinds januari 2006 te hebben kunnen publiceren.
  • ... we ook wel fier zijn dat Dani+Iris geselecteerd is in deze actie.
  • ... we dit geluk zo snel mogelijk wilden delen als dankbaarheid aan de geocachers die eigenlijk maakten dat we daarvoor in aanmerking kwamen.
  • ... enz...

Virtual Reward - 2017/2018

This Virtual Cache is part of a limited release of Virtuals created between August 24, 2017 and August 24, 2018. Only 4,000 cache owners were given the opportunity to hide a Virtual Cache. Learn more about Virtual Rewards on the Geocaching Blog.

Additional Hints (No hints available.)



 

Find...

1,024 Logged Visits

Found it 969     Didn't find it 1     Write note 53     Publish Listing 1     

View Logbook | View the Image Gallery of 2,008 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated:
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.