Skip to Content

<

Le pavé parisien : grès ou granit ?

A cache by junkys Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 12/07/2017
Difficulty:
3.5 out of 5
Terrain:
1 out of 5

Size: Size: other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Le pavé parisien : grès ou granit ?
The Parisian pavement: sandstone or granite ?


Pavé parisien / Parisian pavement

 


 

Définition : Un pavé est un bloc en pierre ou en béton utilisé pour le revêtement de la chaussée. De nos jours, il est utilisé essentiellement pour des voies piétonnières ou rarement empruntées, dans des secteurs historiques ou pour de courts segments de routes.


Une rue pavée, Paris XIIème arrondissement

 

Histoire moderne du pavé parisien

Au Moyen-age les rues de Paris, dépourvues de revêtement, se transformaient en bourbiers à chaque pluie. Le dallage construit par les Romains 900 ans plus tôt a disparu depuis longtemps. La voirie parisienne est alors dans un état lamentable. Au XIIème siècle, le roi Philippe-Auguste, pour éloigner les odeurs pestilentielles avoisinant son palais (Le Louvre), décide en 1186 de faire paver toutes les artères de la capitale avec de lourds pavés en grès de Fontainebleau, ce sont les "quarreaux".

Ces pavés, lourds à manipuler, furent progressivement remplacés au XVème siècle par des pavés cubiques, puis par ceux du Roi en 1730, puis par de gros pavés cubiques de 20 cm de côté nommés "bâtards" sous Napoléon III. En 1900, les pavés s'amenuisent encore un peu et prennent leur lettre de noblesse en servant à la tranformation des beaux quartiers parisiens. Puis les chaussées doivent devenir résistantes pour supporter les roues des chariots de bois cerclées de bandages de fer, ainsi que les fers des chevaux. Un nouveau type de revêtement est testé : des pavés en bois. Ceux-ci ne résisteront pas à la grande crue de 1910. Le développement des pneumatiques au XXème siècle a conduit les paveurs parisiens à abandonner le grès pour le remplacer par du granit.


On peut juger de l'âge approximatif d'un pavé par sa taille et sa nature (grès ou granite).

 

L’apogée du Pavé à Paris est atteinte en 1968 avec 800 hectares de rues pavées. Après la révolte de Mai 1968, "curieusement", les pouvoirs publics décident d'abandonner le pavé et de "bitumer" les voies parisiennes. Le bitume, plus adapté aux véhicules modernes se lancent aussi moins facilement sur les forces de l’ordre en cas de révoltes populaires.


Pavage de la place François Ier (VIIIème arrondissement), vers 1930
©Albert Harlingue.

 


Crue de la Seine, Paris, 1910, Rue de Lille - les pavés de bois flottent !

 

Histoire géologique du pavé parisien

Grès ou granit ?
Granit : roche ignée, composée principalement de quartz, mica et feldspath. Grès : roche sédimentaire, composée principalement de grains de sable consolidés.

 

Les pavés en grès

« C'est avec les grès de Fontainebleau qu'on a construit ce pavé de Paris : sol du Parisien, froissé, usé, broyé par tant de pieds actifs ou nonchalants, joyeux ou misérables, souvent mouillé de pleurs, souvent taché de sang, quelquefois l'oreiller du pauvre ou du malheureux en goguette, quelquefois encore instrument de révolte et de combat, rempart improvisé de guerre civile. Vieux serviteur qui date de Philippe Auguste, qui a porté tant de générations, et qui, bientôt peut être, sera mis à la retraite. Le bitume et le pavé de bois menacent de le remplacer, ils seront peut être moins redoutables moins révolutionnaires pour les Henri III, les Mazarin ou les Charles X futurs !!»
Extrait de "Le diable à Paris", 1845-1846, Georges Sand.

Les pavés parisiens les plus anciens sont donc en grès, provenant principalement du bassin parisien, et plus particulièrement en provenance du Massif de Fontainebleau.

Le grès est une roche sédimentaire qui est le résultat d’une cimentation plus ou moins solide entre des grains de sable, ou plus particulièrement de silice pour les grès de Fontainebleau. Les grès de Fontainebleau se sont formés à partir des sables silicieux de Fontainebleau. Ces sables se sont déposés durant l'épisode de la mer des Sables d'Étampes. Ils sont donc d'âge stampien (Oligocène). Le sable s'est ensuite transformé en roches par consolidation de grains avec un ciment naturel produit par l'évaporation de l'eau traversant ces sables désertiques.

 

« Un bon pavé doit satisfaire aux conditions suivantes :
1° il doit être disposé de manière à s’opposer aux infiltrations des eaux.
2° il doit être composé d’une matière dure, susceptible de résister aux chocs et aux frottements.
3° enfin, sa surface ne doit être ni trop unie ni trop raboteuse, et présenter seulement quelques aspérités destinées à servir de point d’appui aux pieds des chevaux.
Le grès semble être la meilleure pierre pour le pavage à cause de sa résistance, de son homogénéité et de son grain, qui fait qu’il n’est pas glissant.
Les pavés de grès employés à Paris proviennent de Fontainebleau et de divers coteaux de la vallée d’Yvette, de Marly, de Pontoise , etc .. »

d’après le « Nouveau manuel complet du maçon » Toussaint, 1882.

Dans les pavés anciens, certains sont bombés, d'autres creusés. Ces derniers sont restés humides après un épisode pluvieux parce que le ciment silicieux qui lie leurs grains de quartz ne remplit pas tous les interstices. La roche conserve donc une porosité qui retient l'eau. La cimentation étant incomplète, la roche est plus fragile et s'érode plus aisément.

Les pavés en granit

« Adapté au revêtement des rues et voies carrossables grâce à son épaisseur de 12 à 15 cm, avec sa patine naturelle et ses teintes beiges, rosées et grises, le pavé en granit agrémentent un centre ville et s’allient à merveille avec du mobilier urbain. »

Le granit est une roche dure et grenue de nature pétrographique quelconque principalement composée de quartz, de mica et de feldspath. Dans le monde des matériaux de construction, le granit a un aspect granuleux (ce qui le différencie du marbre), et se présente sous une forme dure, très résistante à l'usure. Le granit peut être obtenu notamment à partir du granite, une roche cristalline de type plutonique magmatique dont les minéraux essentiels constituant au moins 90% de la roche sont le quartz et le feldspath.


Vue macro d'un bloc type de granit

 


 

Pour loguer cette cache :

Pour valider votre visite sur le site, envoyez-moi vos réponses par mail ou centre de messagerie aux questions suivantes. Vous pouvez loguer "Found it" sans attendre mon accord, je vous contacterai si nécessaire.

Q0. optionnel, une photo de vous, de votre pied, de votre main, de votre smartphone ou de votre GPS en compagnie d'un "vrai" pavé parisien en beau grès de Fontainebleau est la bienvenue. Vous pouvez être originaux :)

Q1. Avec les descriptions fournies ci-dessus, pour les 3 types de pavés ci-dessous (R1, R2 et R3), indiquez le type de roche : grès ou granit ?


Quels types de pavés ?


Q2. Quelle caractéristique principale du granit lui a permis de prendre la place du grès au XXème siècle lors du développement des pneumatiques ?

Q3. Petite balade sur l'île Saint-Louis et le Quai Sully (voir les waypoints). Retrouvez les lieux des photos ci-dessous et répondez aux questions associées :


a) Quel type de pavés devine-t-on sous le bitume : grès ou granit ?

 


b) On devine facilement les pavés en granit sur cette petite place, mais il y a aussi du grès, où le trouve-t-on ?

 


Ce waypoint peut ne pas être accessible en H24, merci de respecter la vie privée de l'immeuble si fermé.
c) Derrière le haut-de-forme se trouve un pavé particulier. Pourquoi est-il particulier ?

 


d) au pied du mur escaladé par le petit playmobil, un pavé : grès ou granit ? De quelle époque approximative ?

 


e) Observez les arbres du parc, ils sont entourés de pavés. Décrivez leur taille et nature.

 


f) Retrouvez cette sculpture. Le piédestal est-il de la même nature que la sculpture ? Quelle principal différence au toucher pouuvez-faire entre la sculpture et son piédestal ?

 

 


 

Definition : A pavement is a block of stone or concrete used for pavement pavement. Today, it is used mainly for pedestrian or rarely used routes, in historic areas or for short segments of roads.


A paved street, Paris

 

Modern history of Parisian pavement

In the Middle Ages the streets of Paris, devoid of cladding, turned into quagmires with each rain. The pavement built by the Romans 900 years ago has long since disappeared. The Parisian road is then in a sorry state. In the 12th century, King Philippe-Auguste, in order to keep away the odors of his palace (Le Louvre), decided in 1186 to have all the arteries of the capital paved with heavy sandstone sandstone from Fontainebleau they are the "quarrels".

These pavers, heavy to handle, were gradually replaced in the 15th century by cubic paving stones, then by those of the King in 1730, then by large cubic pavers 20 cm side called "bastards" under Napoleon III. In 1900, the cobblestones dwindle a little and take their nobility by serving to transform the beautiful Parisian neighborhoods. Then the roads must become resistant to support the wheels of wooden carts circled with iron bandages, as well as horseshoes. A new type of coating is tested : wooden pavers. These will not withstand the great flood of 1910. The development of tires in the twentieth century led pavers in Paris to abandon the sandstone to replace it with granite .


The approximate age of a pavement can be judged by its size and nature (sandstone or granite).

 

The apogee of Pavé in Paris was reached in 1968 with 800 hectares of paved streets. After the revolt of May 1968, "oddly enough", the public authorities decide to abandon the pavement and to "asphalt" the Parisian roads. Bitumen, more suited to modern vehicles also launch less easily on the police in case of popular revolts.


Paving of the Place François I (VIIIth district), around 1930
©Albert Harlingue.

 


Flood of the Seine, Paris, 1910, Rue de Lille - the wooden pavements float!

 

Geological history of the Parisian pavement

Sandstone or granite ?
Granite: igneous rock, composed mainly of quartz, mica and feldspar. Sandstone : sedimentary rock, composed mainly of consolidated grains of sand.

 

Sandstone pavement

« It is with the sandstones of Fontainebleau that this pavement of Paris was built: soil of the Parisian, crumpled, worn, crushed by so many active or nonchalant feet, merry or miserable, often wet with tears, often stained with blood, sometimes the pillow of the poor or the unfortunate on a spree, sometimes again an instrument of revolt and combat, an improvised bulwark of civil war. Old servant who dates from Philip Augustus, who has borne so many generations, and who, soon may be, will be retired. The bitumen and the wooden pavement threaten to replace it, they may be less formidable less revolutionary for futures Henry III, Mazarin or Charles X !»
Extract of "Le diable à Paris", 1845-1846, Georges Sand.

The oldest Parisian pavers are sandstone, mainly from the Paris basin, and especially from the massif of Fontainebleau.

Sandstone is a sedimentary rock that is the result of more or less solid cementation between grains of sand, or more particularly silica for the sandstone of Fontainebleau. The sandstones of Fontainebleau were formed from the siliceous sands of Fontainebleau. These sands were deposited during the episode of the Sea of ​​Etampes Sands. They are therefore of Stampian age (Oligocene). The sand was then transformed into rocks by consolidation of grains with a natural cement produced by the evaporation of the water passing through these desert sands.

 

« A good paver must meet the following conditions :
1° it must be arranged in such a way as to prevent infiltration of water.
2° it must be composed of a hard material, capable of withstanding shocks and friction.
3° finally, its surface must be neither too plain nor too rough, and present only a few asperities designed to serve as a point of support for the feet of horses.
Sandstone seems to be the best stone for paving because of its strength, homogeneity and grain, which makes it not slippery.
The sandstone blocks used in Paris come from Fontainebleau and various hillsides of the valley of Yvette, Marly, Pontoise, etc. »

From the « New Complete Mason's Manual » Toussaint, 1882.

In the old cobblestones, some are curved, others are dug. These have remained wet after a rainy episode because the siliceous cement that binds their quartz grains does not fill all the gaps. The rock retains a porosity that holds water. The cementation being incomplete, the rock is more fragile and erodes more easily.

Granite pavement

« Suitable for the paving of roads and roads with its thickness of 12 to 15 cm, with its natural patina and its beige, pink and gray hues, the granite pavers decorate a city center and blend well with urban furniture. »

Granite is a hard and gritty rock of any petrographic nature mainly composed of quartz, mica and feldspar. In the world of construction materials, granite has a granular appearance (which differentiates it from marble), and is in a hard form, very resistant to wear. Granite can be obtained particularly from granite, a magmatic plutonic type crystalline rock whose essential minerals constituting at least 90% of the rock are quartz and feldspar.


Macro view of a granite block

 


 

To validate this cache :

To validate your visit on the site, send me your answers by mail or message center to the following questions. You can log "Found it" without waiting for my agreement, I will contact you if necessary.

Q0. Optional, a photo of you or your GPS with the pavement will be greatly appreciated.

Q1. With the descriptions provided above, for the 3 types of pavers below (R1, R2 and R3), indicate the type of rock : sandstone or granite?


What types of pavers?


Q2. What main characteristic of granite allowed him to take the place of sandstone in the twentieth century during the development of tires?

Q3. Short walk on Saint-Louis Island and Quai Sully (see the waypoints). Find the pictures below and answer the related questions:


a) What kind of pavers are we guessing under the bitumen : sandstone or granite?

 


b) We can easily guess the granite pavers on this small square, but there is also sandstone, where can we find it ?

 


This waypoint may not be accessible in H24, thank you to respect the privacy of the building if closed.
c) Behind the top hat is a particular pavement. Why is he special ?

 


d) at the foot of the wall climbed by the little playmobil, a pavement: sandstone or granite ? From what approximate time ?

 


e) Observe the trees of the park, they are surrounded by cobblestones. Describe their size and nature.

 


f) Find this sculpture. Is the pedestal of the same nature as sculpture? What is the main difference in touch between the sculpture and its pedestal ?

 

Additional Hints (No hints available.)



Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.