
Vadosfa lakossága jelenleg 70-80 fő lehet, mégis a kis falu közepén két hatalmas templom áll. Vajon hogyan alakult ez ki?
A két templom története
Az 1681-es soproni országgyűlés Sopron vármegyéből Thököly Imre sikerei után Nemeskért és Vadosfát jelölte ki a protestánsok számára artikuláris helyként. (Valószínűleg szándékosan nehezen megközelíthető helyeket jelöltek ki.) Így vált Vadosfa a teljes Rábaköz evangélikusainak központjává, ahol szabadon tarthattak lelkészt és tanítót is. 1734-ben 800 férőhelyes templomot építettek, a többezer környékbeli hívő kiszolgálására.
A viszonylagos vallásszabadásukat érezték veszélyben, amikor a katolikus restauráció jegyében ráerőltették Vadosfára egy kis kápolna építését is 1751-ben. Így amikor 1751. augusztus 20-án a környékbeli katolikus falvak lakói templomi zászlókkal, feszületekkel, körmenetben zarándokoltak el a felszentelésre, a feszült helyzet véres összecsapásba torkollott. A rémhírre, hogy a katolikusok az evangélikus templomot is el akarják foglalni, azt szekérsánccal vették körbe, majd botokkal, ásókkal, kapákkal felfegyverezve szétzavarták a zarándokokat. A kis kápolnát is feldúlták. Az összecsapás során a katolikus Rosta János meghalt.
A bírói vizsgálatot követően a felelősöket hivatalvesztéssel, börtönnel és pénzbírsággal sújtották. Mária Terézia legfelsőbb parancsára pedig az evangélkius templom megmaradhatott, de kápolna helyére engesztelésül egy nagyobb katolikus templom építésére kötelezték a híveket, melyet aztán 1756-ban szenteltek fel.
Büntetésül még minden év augusztus 20-án az evangélikus templomot zárva kellett tartani, melyet rendeletet csak körülbelül 80 év után tudták az evangélikusok megszűntetni.
1911-12-ben a régi evangélikus templomot teljesen újjáépítették. Azóta többször felújították.


Vadosfa's population is currently only 70-80 people, but there are two huge churges in the middle of this small village. What's the story behind that?
The story of the two churches in Vadosfa
The parliament of Sopron in 1681 appointed Nemeskér and Vadosfa as the protestant's "articular place". (Probably they have chosen intentionally those villages which are difficult to reach.) Thus Vadosfa became the center of the entire Lutheran communities of Rábaköz, where they could have freely held a priest and a teacher. In 1734 a 800-seat church was built to serve the thousands of the local believers in the region.
In the spirit of Catholic restoration, Vadosfa was forced to built a small catholic chapel in 1751. On August 20, 1751, the inhabitants of the nearby catholic villages wanted to go on a pilgimage to this chapel and they piled up with church flags and crucifixes. There were rumors that the catholics wanted to occupy the Lutheran Church so the Lutherans sorrounded it with carriage chain and they were armoured themselves with spades, hoes and sticks, and they disrupted the pilgrims. The little chapel was devastated and the catholic János Rosta died during the fights.
Following the judicial investigation, the perpetrators were found to have been subjected imprisonment and fines. At the supreme command of Maria Theresa, the Evangelical church could be preserved, but the village forcibly set to erect a larger Catholic church on the place of the chapel.
Also, on August 20, every year, the Evangelical Church had to be closed, which rule was only cleared after about 80 years.