Sherpatrapp Traditional Geocache

Hidden : 9/18/2020

Skogshornstigenprosjektet holdt på fra 2017 til 2019. Sherpaer fra Nepal ble leid inn for å lage flotte trapper, rasteplasser og fikk dessuten vannet ut av stiene. Totalsummen ble 2,5 millioner kroner.

Her oppe ved cachen er det høyeste partiet som er trappelagt. Før var det her mest smågrus som var både tung å gå oppover i og glatt å gå nedover i. Oppsop etter tusenvis av folk hvert eneste år. Etter trappeleggingen har stien blitt veldig fin å gå. Det er et imponerende stykke arbeid sherpaene har gjort. Denne cachen er lagt ut som et lite avbrekk på turen til topps på Skogshorn eller på en rundtur via Skarvansfjellet.

Rundtur

CO anbefaler en rundtur til Skarvanfjellet og retur via Skogshorn. Fra Skarvanfjellet går man da videre over skaret mot mot Skogshorn. Følg ryggen utover fra varden, men gå gjerne ned mot venstre før du kommer helt ut på tuppen siden det er et loddrett stup ytterst. Beregn en snau time mellom toppene i rolig gange. Fra Skogshorn følger man hovedstien tilbake til parkeringen. Her har sherpaer gjort en formidabel innsats for å vedlikeholde og ruste opp stien til Skogshorn.  Beregn rundt 6 timer på hele runden med gode pauser og rolig tempo.

Adkomst

Parker på parkeringsplassen ved Trefta. Følg skilting mot Skogshorn som er den nærmeste toppen. Rett ved siden av Skogshorn  (bak sett fra parkeringen) ligger Skarvanfjellet. Når stien mot Skogshorn dreier vekk fra elva og oppover (det er etablert steintrapp like etter dette), så følges en liten sti til høyre langs elva som nå krysses. Herfra kan man følge stien en liten stund inntil man så må finne sin egen vei til topps. Oppstigningen til Skarvanfjellet har ingen stier. På vei til opp kan du velge å gå via cachen "På vei til Skarvanfjellet". Det er nok ikke den enkleste veien opp, det er slakere lenger nord, men det er uproblematisjk å komme opp berget og ta strake veien til topps.

Cachen

Boksen er en lock'n lock boks som inneholder kun loggbok, en blyant og noen enkle bytteting. Vær snill å plassere den nøyaktig som den lå slik at den fortsatt kan være godt beskyttet mot vær og vind i lang tid fremover. Det er ikke meningen at den skal være vanskelig å finne. Cachen er ikke vintersikker. Se spoiler.

PS! Gå ikke ut i fjellet uten riktig utstyr, været kan snu på et øyeblikk, vind, regn og tåke kan overraske. Varme og vindtette klær, tørt skift, lue/votter, førstehjelpsutstyr, gode fjellsko, GPS, kart og kompass, hodelykt, samt godt med mat og drikke er minimum på en dagstur i fjellet.

V fgbe fcerxx irq/v qra fgøefgr fgrvara