PR VRŤ Traditional Cache

Hidden : 6/10/2021

Touto keškou bych vás chtěl pozvat na přírodně zajímavé místo v rámci krátkého 2,5 km dlouhého okruhu kolem Labe a jeho původního koryta. Ke keši je nejlépe se vydat od parkoviště 1 pěšky nebo na kole po červené turistické značce podél Semického potoka. Trasa vede přes starý kamenný most, ke kterému se opět vrátíte po absolvováni krátkého okruhu. Od kamenného mostu budete pokračovat úzkou pěšinou podél starého původního koryta Labe stále po červené turistické značce, až ke břehu Labe k rozcestníku červené a zelené turistické značky. Keš se nachází na trase červené turistické značky mimo areál přírodní rezervace. Pokud chcete navštívit samotnou rezervaci a zaposlouchat se do úžasného chóru žab, je to možné, vstup do rezervace není zakázán, přesto se v ní prosím pohybujte tak, jak je patřičné se v rezervaci chovat. Choďte jen po oficiálních cestách, nehlučte, neplašte zvěř a nesbírejte žádné živočichy a rostliny. Od rozcestníku červené a zelené turistické značky se můžete vydat vpravo po zelené turistické značce podél Labe a po cca 500 metrech u vysokého, mohutného topolu odbočte vpravo na stezku, která vede nejdříve krátce kolem pole a pak se stáčí po druhé straně původního starého koryta Labe. Budete procházet kolem dřevěného přístřešku, zbudovaném u vody pro nutrie a vodní kachny, které, budete-li mít štěstí, můžete spatřit plavat ve vodě. Úzkou pěšinou dojdete opět ke starému kamennému mostu, přes který jste prve šli a odtud zase pokračujte na místo zaparkování vašeho geovozu.

Ke keši se můžete také dostat od Litolského mostu-levý břeh, kde je parkoviště 2 a kde pak podél břehu Labe budete dále pokračovat po zelené a červené turistické značce k rozcestníku Vrť (rozc.) přírodní rezervace. Zde červená turistická značka odbočuje doprava, vydáte se po ní a za chvíli dorazíte k místu, kde se nachází keš.

Tato keš by měla sloužit k časté výměně TB, GC a CWG. CWG prosím vždy vyměňujte za stejný počet. Prosím každého, kdo z keše vybere nebo vloží trackovatelný předmět, aby o tom udělal zápis ve svém logu a aby jej co nejdříve zalogoval, aby bylo možné sledovat jeho další putování. Děkuji za vaší zodpovědnost.

O přírodní rezervaci Vrť

Jedná se o lesní rezervaci lužních lesů podél levého břehu řeky Labe se slepým ramenem zvaným Olšina a tůněmi. Území se nachází cca 1 km od obce Semice nad Labem v západní části Nymburské kotliny. Nadmořská výška území je 174-176 m n. m. Územím protéká zavlažovací kanál šířky cca 3 m protínající území v jeho JZ části.

Dlouhodobým cílem ochrany je zachování charakteru polabského lužního lesa s jeho rostlinnými a živočišnými společenstvy a přibližování se co nejpřirozenějšímu stavu. Rezervace byla zřejmě také zřízena pro sledování problémů zarůstání a zazemňování slepého ramene a vlivu introdukovaných dubů na složení křovinné a bylinné vrstvy.

Přírodní rezervace Vrť je téměř z 90 % tvořena jilmovou doubravou s olší (Querco-Ulmetum alnetosum), zbytek tvoří jilmové doubravy (Querco-Ulmetum carpinetosum) a u slepého ramene společenstva olšin (Alnion glutinosae). Ve zlomcích se dochovala hydrofilní společenstva, společenstva stojatých vod (Potamion eurosibiricum) a plovoucí rostlinná společenstva (Lemnion minoris).

Rezervace je útočištěm chráněného kruštíku polabského (Epipactis albensis) - rostliny vázané na jedince topolů. Z chráněných živočichů zde nalezneme   čolka obecného (Triturus vulgaris), ropuchu zelenou (Bufo viridis), ropuchu obecnou (Bufo bufo), skokana štíhlého (Rana dalmatina), skokana skřehotavého (Rana ridibunda), slepýše křehkého (Anguis fragilis), užovku obojkovou (Natrix natrix), lejska šedého (Muscicapa striata) a křečka polního (Cricetus cricetus).

Text zpracoval Ing. Stanislav Svoboda

Aruyrqrw zar an mrzv, wfrz mryrabuarqn ppn 180 pz ilfbxb / Qb abg ybbx sbe zr ba gur tebhaq, V nz terra-oebja nobhg 180 pz uvtu