Történet 🇭🇺
Soroksár községet gróf Grassalkovich Antal földesúr telepítette Württenberg környékéről származó frankokkal és svábokkal 1720 körül. A templom alapkövét 1758-ban tette le Szikorai Miklós kecskeméti kerületi főesperes. A templom 1759–61 között épült (1159 m2). 1781 és 1872 között több alkalommal tűzvész pusztította el. A hívek gondozását 1743-ig a dunaharaszti plébánia végezte. Önálló egyházközség anyakönyvezéssel 1743. január l. óta. A főoltárt 1906-ban állították be. Tiroli faragású oltár. 1956-ban a földrengés erősen megrongálta a templomot és a plébánia épületét egyaránt. A templom restaurálása 1956–57-ben készült. Belső festése és a freskóképek Takács István festőművész műve. 1970-ben orgona épült. 1982-ben gázfűtést szereltek be. 1986-ban készült el a villanyhálózat. Külső renoválás legutóbb a 60-as években, majd 1970 és 80 között történt, végül 1991-ben indult meg az általános külső renoválás: sisak, toronyderék, tetőhéjazat, főhomlokzat és oldalfalak renoválása. Ez a munka 1997 végére befejeződött. A templom az 1997. évi LIV. törvény alapján 15 802. törzsszám alatt II. kategóriába sorolt műemlék. 1995-ben az altemplomi kriptából kolumbárium épült külső lejárattal. Az emeletes plébánia korszerűsítése is megkezdődik 1989-ben és szakaszosan folytatódik. A plébániaudvari raktárhelyiségek helyén cserkészotthon épült 1991-ben. A plébánia az 1993-as egyházmegyei határrendezés során került a váci egyházmegyétől az esztergom-budapesti főegyházmegyéhez.
Fun Fact
A főoltár előtt térdelt Madonna, a világhírű énekesnő az EVITA című nagyszabású hollywoodi produkció esküvői jeleneteiben. A csodás fehér virág dekorációban még hetekkel a forgatás után is gyönyörködhettek a soroksári hívek.
History 🇬🇧
The village of Soroksár was settled by Count Antal Grassalkovich, landlord of the village, with Franks and Swabians from the Württenberg area around 1720. The foundation stone of the church was laid in 1758 by Miklós Szikorai, district archdeacon of Kecskemét. The church was built between 1759-61 (1159 m2). It was destroyed by fire several times between 1781 and 1872. The parish of Dunaharaszti took care of the parishioners until 1743. It has been an independent parish since January 1, 1743. The high altar was erected in 1906. Altar with Tyrolean carving. The church and the parish building were heavily damaged by the earthquake in 1956. The church was restored in 1956-57. The interior painting and frescoes are the work of István Takács. An organ was built in 1970. Gas heating was installed in 1982. The electricity network was completed in 1986. The exterior renovation was last carried out in the 1960s, then between 1970 and 1980, and finally in 1991 the general renovation of the exterior began: the helmet, the tower roof, the roof cladding, the main façade and the side walls. This work was completed by the end of 1997. The church is classified as a category II monument under the LIV Act of 1997, under the trunk number 15 802. In 1995, a columbarium was built from the crypt in the lower church with an external hatch. The modernisation of the one-storey parish also started in 1989 and is continuing in stages. In 1991, a scout house was built on the site of the parish yard storerooms. The parish was transferred from the Diocese of Vac to the Archdiocese of Esztergom-Budapest in the 1993 diocesan boundary adjustment.
Fun Fact
Madonna, the world-famous singer, knelt in front of the high altar during the wedding scenes of the major Hollywood production EVITA. The magnificent white floral decoration was still being admired by Soroksár congregants weeks after the filming.
