Skip to content

Napórás téglaház, Jost-villa Traditional Cache

Hidden : 1/7/2025
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   small (small)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


HU:

Négy városrész határán áll két különleges építmény a Füredi út és a Nádor utca sarkán. Ma mindkettő egyházi épület, s az is közös a sorsukban, hogy tízemeletes lakóházak tornyosulnak közvetlenül mögöttük.

A cívisvárosnak ez a része az Újkert délkeleti csücskére esik. Ez a sáv a Nádor és a Lehel utcák között (a Sétakert utcáig) megmaradhatott kertvárosias jellegűnek, a többit azonban lebontották, hogy legyen hely a lakótelepnek. Ennek a rezervátumnak az egyik jellegzetes háza a Jost-villa, ami a vakolatlan falán megbúvó napórájáról is híres. A bauhaus (más elemzők szerint kubista) stílusú házat a debreceni mérnök, Jost Ferenc építette a családjának.

A mester a Faraktár utcai – szintén vakolatlan falú – katolikus templomnak is a tervezője. Ez a MÁV-kolónia gyülekezeti helye, ami 1938-ban nyílt meg, míg az újkerti otthon egy évvel később. Vannak azonban olyan források is, amelyek 1936-ra és korábbra datálják a villa elkészültét. Érdekes párhuzam továbbá, hogy az út túloldalán a szakma egy másik óriása alapított családi fészket: Borsos József. (Az ő villája is áll, de szintén sürgős felújításra szorul...)

Visszaemlékezők és bennfentesek szerint a Jost-háznak páratlanul különleges (volt) a fűtési rendszere, az emberek csodájára jártak a növényekkel és szobrokkal díszített kertjének is, ugyanakkor a napóra fölött is szentség vigyázta a birtokot. A lakók azonban végül elköltöztek – talán éppen a 40 éve „rájuk húzott” vasbetonmonstrumok keserítették meg végképp az életüket. A kocka alakú téglaépületben ma egyházi közösség működik.

A különleges perspektívának köszönhetően megállapítható, hogy az egyébként Makovecz-stílusú építmény fentről egy kitárt szárnyú, nagy madárra (mások szerint lopakodó repülőgépre) emlékeztet. A templom csak 2005 óta a reformátusoké, eredetileg ugyanis az előző évtizedben az Új Apostoli Egyház építtette, majd a baptisták bérelték.

A napórás ház besorolásán még a szakemberek is vitatkozni szoktak, hiszen van, aki Bauhaus stílusúnak tartja, míg mások kubista jegyeket vélnek rajta felfedezni. Az épületet – melyet vakolatlan falán kívül egy hatalmas napóra is egyedivé tesz - a debreceni mérnök, Jost Ferenc építette a családjának. A kocka formájú, erődszerű, de belül kényelmes lakást rejtő, nyerstégla homlokzatú épület alapkövét 1937. február 28-án helyezték el, és a ház július 1-jére már el is készült.

A napórán eredetileg arab számozás volt és a reggel 5 és este 6 közötti időt mutatta. Az óra fölött egy fülkében Madonna tartotta gyermekét. A szoborfülke azonban ma már üres. De ennek oka van, hiszen az építész leszármazottai, amikor végleg elköltöztek innen, elvitték magukkal emlékbe. Úgy tudjuk, a szobrot a család egyik tagja őrzi Budapesten. A ház kertjét sokáig gazdag növényzet borította. Ebből ma már nem sok minden maradt, szerencsére egy védetté nyilvánított páfrányfenyő még él az udvaron.

A házat annak idején Debrecen első modern épületeként tartottak számon. Tervezése is messze megelőzte a korát, hiszen mennyezetfűtés is szolgálta a benne lakók kényelmét.

A villát a hetvenes években műemléki védelem alá vették. Az évtized vége felé azonban elérte a környéket a lakótelep építési hullám. Egész városrészek, utcák tűntek el, a Jost-villa viszont „életben maradhatott”. A négyszintes ház gazdája pedig ma már jó ideje a Reménység Egyház.

Jost Ferenc munkásságát Debrecenben és a környéken számos középítmény, iskola, magánház őrzi, de az 1901-ben született és 1957-ben elhunyt építőmester leginkább templomépítőként vonult be a cívisváros történetébe. Tavaly ősszel könyvbemutatóval és kiállítással emlékeztek meg halálának hatvanadik évfordulójáról. Életéről, családjáról, munkásságáról Nyul Imre helytörténeti kutató állított össze könyvet, melyből kiderül, miért volt szükség új templomok építésére az 1930-as években Debrecenben.

A katolikusoknak Debrecenben 1942-ig ugyanis mindössze egyetlen plébániája volt a városnak, az 1730-ban alapított Szent Anna Plébánia, melynek templomát 1746-ban szentelték fel. Az 1930-as évekre ez már kevésnek bizonyult a feladatok ellátására, ezért 1942. október 11-én megalapították a Szent István Király és a Szent László Domonkos Plébániát alapítására. Korábban pedig felépült Jost Ferenc tervei alapján és építésével a Jézus Szíve-templom (1936), majd ő tervezte a Szent István király templomot, mely 1938-ra készült el.

A Szent Anna-templom felújításakor, 1937-ben lecserélt homlokzati szobrokat saját kertjében őrizte évtizedekig.

1938-ban az ő tervei alapján készült el a nyilastelepi katolikus templom a MÁV kolónia számára. Szintén az ő vezetésével kezdődött 1947-ben a domonkosok új tervezett temploma és kolostoruk építése a Bem tér sarkán, a Horthy Kórházzal szemben, ám a tervből nem lett valóság, a kommunista hatalom ugyanis lehetetlenné tette az építkezést, sőt Jost Ferencet meghurcolták, börtönbe is került.

Ő tervezte a Svetits Intézet új internátusát, egyik utolsó munkája pedig a nyírszőlősi templom volt, ám az építés 1960-as befejeztét már nem érhette meg.

A rejtés az épület mögött található. Takarásban tudod begyűjteni.

Mugliveszély!
Úgy rejtsél kérlek vissza mindent, ahogy találtad.

Tollat vigyél magaddal.
Minden rejtésben kihelyezéskor volt ceruza, ami a rejtés tartozéka. Kérlek, ne vidd el, gondolj az utánad érkezőkre is!
Ha nem találsz benne, egyik korábbi megtalálónak gyengéje volt az értő olvasás.

Jó vadászatot!

Eredeti forrás itt található (2025.01.06.-i megtekintés szerint):
https://www.dehir.hu/debrecen/a-naporas-teglahaz-az-elet-debrecen-felett-fotokkal/2016/03/29/
https://www.dehir.hu/debrecen/a-jost-villa-titkai-a-kommunistak-bortonet-is-megjarta-a-debreceni-templomepito/2018/12/26/

 

EN:

Two special buildings stand on the border of four districts on the corner of Füredi út and Nádor utca. Today both are church buildings, and what they have in common is that ten-storey apartment blocks tower directly behind them.

This part of the heart of the city lies at the south-eastern tip of the Újkert. This strip between Nádor and Lehel Streets (up to Sétakert Street) has been preserved as a suburb, but the rest has been demolished to make room for the housing estate. One of the characteristic houses of this reserve is the Jost-villa, famous for its sundial on its unplastered walls. The Bauhaus (other analysts say cubist) style house was built for his family by the Debrecen engineer Ferenc Jost.

He is also the designer of the Catholic church on Faraktár Street, which also has unplastered walls. This is the parish seat of the MÁV-Kolónia, which opened in 1938, while the home in the New Square opened a year later. However, there are sources that date the completion of the villa to 1936 and earlier. Another interesting parallel is the fact that another giant of the profession, József Borsos, founded a family nest across the road.

Reminiscences and insiders say that the Jost house (had) a unique heating system, people were amazed by its garden with plants and statues, and at the same time the sanctity of the estate was watched over by a sundial. But the residents eventually moved out - perhaps it was the reinforced concrete monstrosities that had been 'on top' of them for 40 years that made their lives miserable. The cube-shaped brick building is now a church community.

Thanks to its unique perspective, the Makovecz-style building resembles a large bird (some say a stealth plane) with outstretched wings. The church has only belonged to the Reformed Church since 2005, having originally been built by the New Apostolic Church in the previous decade and then leased by the Baptists.

The classification of the sundial house is a matter of debate even among experts, some of whom consider it Bauhaus, while others see cubist features. The building, which is unique for its unplastered walls and a huge sundial, was built for his family by the Debrecen engineer Ferenc Jost. The foundation stone of the cube-shaped, fortress-like building, with a brick façade and comfortable apartments inside, was laid on 28 February 1937 and the house was completed by 1 July.

The sundial was originally numbered in Arabic and showed the time between 5 am and 6 pm. Above the clock, in a niche, the Madonna held her child. But the statue is now empty. But there is a reason for this, as the architect's descendants took it with them as a souvenir when they moved away. We understand that the statue is kept in Budapest by a member of the family. For a long time the garden of the house was covered with a rich vegetation. Not much of it remains today, but fortunately a protected fern tree still survives in the courtyard.

The house was once considered the first modern building in Debrecen. Its design was also far ahead of its time, with ceiling heating for the comfort of its inhabitants.

The villa was listed as a historical monument in the 1970s. However, towards the end of the decade, a wave of housing development hit the area. Whole neighbourhoods and streets disappeared, but the Jost villa was allowed to 'survive'. And the four-storey building has been owned by the Church of Hope for some time.

The work of Ferenc Jost is preserved in Debrecen and the surrounding area in numerous public buildings, schools and private houses, but the master builder, who was born in 1901 and died in 1957, is most remembered as a church builder. Last autumn, a book launch and exhibition commemorated the 60th anniversary of his death. Imre Nyul, a local history researcher, has compiled a book about his life, family and work, which explains why there was a need to build new churches in Debrecen in the 1930s.

Until 1942 there was only one Catholic parish in Debrecen, the Szent Anna Plébánia, founded in 1730 and consecrated in 1746. By the 1930s, this had proved insufficient to fulfil its functions, and so on 11 October 1942 the Szent István Király és a Szent László Domonkos Plébánia was founded. Earlier on, theJézus Szíve Templom (1936) was built to the design and construction of Ferenc Jost, who also designed the Szent István király Templom, which was completed by 1938.

For decades he kept the façade sculptures, which were replaced in 1937 when the Szent Anna Templom was renovated, in his own garden.

In 1938 he designed the Catholic Church of the Arrow Cross for the MÁV colony. Also under his leadership, the construction of the new church and monastery of the Dominicans on the corner of Bem Square, opposite the Horthy Hospital, began in 1947, but the plan never became reality, as the communist authorities made the construction impossible, and Ferenc Jost was even persecuted and imprisoned.

He designed the new boarding school of the Svetits Intézet, and one of his last works was the church in Nyírszőlősz, but he was not able to finish the building in 1960.

The cache is located behind the building. You can collect it under cover.

Muggle danger!
Please put everything back the way you found it.

Bring a pen with you.
In each cache, there was a pencil, which was part of the cache. Please don't take it, think of those who come after you!
If you can't find it, one of the previous finders had a weakness for reading.

Happy hunting!

Original source here (viewed on 06/01/2025):
https://www.dehir.hu/debrecen/a-naporas-teglahaz-az-elet-debrecen-felett-fotokkal/2016/03/29/
https://www.dehir.hu/debrecen/a-jost-villa-titkai-a-kommunistak-bortonet-is-megjarta-a-debreceni-templomepito/2018/12/26/

Additional Hints (Decrypt)

2z

Decryption Key

A|B|C|D|E|F|G|H|I|J|K|L|M
-------------------------
N|O|P|Q|R|S|T|U|V|W|X|Y|Z

(letter above equals below, and vice versa)