[PL] Ruiny zboru kalwińskiego w Piaskach
Zbór kalwiński w Piaskach powstał już w 1563 roku. W latach 1644–1649 wybudowano drewniany kościół, który popadł w ruinę, ponieważ aż do przywrócenia praw dysydentom w 1768, katolickie władze kościelne zabraniały go remontować. W miejscu dawnego drewnianego kościoła w latach 1783–1785 został wybudowany nowy w stylu barokowo-klasycystycznym z fundacji Teodora Suchodolskiego (1719–1796) wg. projektu Fryderyka Zilcherta. Położenie kamienia węgielnego nastąpiło 27 października 1783 roku. Powierzchnia nowego budynku wynosiła 207 metrów kwadratowych.
Po 1819 nabożeństwa odbywały się już tylko sporadycznie, a w 1849 formalnie rozwiązano parafię kalwińską w mieście. Dawny budynek był już użytkowana bardzo rzadko. Już w 1899 świątynia nie posiadała stropu. Zachowały się fundamenty, mury zewnętrzne i wewnętrzne. Nie zachowały się stropy, konstrukcja dachowa, nakrycia dachu, wyposażenie oraz instalacje. W 2019 lokalne władze dokonały zabezpieczenia ruin, uprzątnięcia okolicy. Ruiny zboru zostały wkomponowane w park.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ruiny_zboru_kalwi%C5%84skiego_w_Piaskach
Kesz to klipsiak zawierający logbook, pamiątkowe drewniaki dla trzech pierwszych znalazców. Weź coś do pisania
[EN] Ruins of the Calvinist church in Piaski Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ruiny_zboru_kalwi%C5%84skiego_w_Piaskach
The Calvinist church in Piaski was founded in 1563. In the years 1644–1649 a wooden church was built, which fell into ruin, because until the rights of the dissidents were restored in 1768, the Catholic church authorities forbade its renovation. In the place of the former wooden church, in the years 1783–1785 a new one was built in the Baroque-Classicist style, funded by Teodor Suchodolski (1719–1796) according to the design of Fryderyk Zilchert. The cornerstone was laid on October 27, 1783. The area of the new building was 207 square meters.
After 1819, services were held only sporadically, and in 1849 the Calvinist parish in the city was formally dissolved. The old building was used very rarely. Already in 1899 the temple did not have a ceiling. The foundations, external and internal walls have been preserved. The ceilings, roof structure, roof coverings, equipment and installations have not been preserved. In 2019, local authorities secured the ruins and cleaned up the area. The ruins of the church were incorporated into the park.
Source: https://pl.wikipedia.org/wiki/Ruiny_zboru_kalwi%C5%84skiego_w_Piaskach
The cache is a box a logbook, commemorative clogs for the first three finders. Take something to write.
