

Bosdieren (Bonus)
De geschiedenis van het leven op aarde bestaat uit verschillende periodes waarin bepaalde soorten de aarde domineerden en veranderden. Het begon meer dan 3,5 miljard jaar geleden met eencellige organismen, zoals bacteriën. Later kwamen cyanobacteriën, die zorgden voor meer zuurstof in de atmosfeer.
Ongeveer 541 miljoen jaar geleden ontstond er veel nieuw leven in de zeeën. Dit wordt de Cambrische explosie genoemd. In deze tijd leefden onder andere trilobieten, vroege geleedpotigen en weekdieren in de oceanen.
Later verschenen de eerste gewervelde dieren, zoals vissen. Daarna ontstonden amfibieën en vervolgens reptielen, die volledig op het land konden leven. Uit sommige reptielen ontwikkelden zich later de archosauriërs, waaronder de dinosauriërs.
Vanaf ongeveer 230 miljoen jaar geleden waren dinosauriërs de belangrijkste dieren op het land. In dezelfde periode leefden ook vliegende reptielen, zoals pterosauriërs, en grote zeereptielen zoals ichthyosauriërs en plesiosauriërs.
Na het grote uitsterven van de dinosauriërs, ongeveer 66 miljoen jaar geleden, kregen zoogdieren meer ruimte om zich te ontwikkelen. Uiteindelijk ontstonden hieruit de primaten en veel later ook de mens: Homo sapiens. Geen enkele soort heeft de aarde in zo’n korte tijd zo sterk veranderd als de mens.
Welke soort in de toekomst dominant wordt, weten we niet.
- Als mensen goed en duurzaam met de aarde omgaan, kan de mensheid nog heel lang blijven bestaan
- Maar als mensen zouden verdwijnen, hebben vooral bacteriën én insecten een grote kans om opnieuw dominant te worden. Dat komt doordat zij zich snel kunnen aanpassen en kunnen leven zonder ingewikkelde systemen.


Gebruik deze code op de banner op je eigen profiel te plaatsen:
<a href="http://coord.info/GCBN8WJ" target="_blank"><img src="https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/93cdc342-39e4-48fb-b1a6-0c0dbb70bff6.jpg" alt="banner Bosdieren Bonus" title="KID: Bosdieren (bonus)" width="245" height="115" /></a>