Mörbylångaleden Etapp 2 #1. Traditional Geocache

Hidden : 4/22/2020

Mörbylångaleden Etapp 2  #1.

Station Linné, Skogsby - Mörbylånga torg,    Avstånd: 18 km.

Information om vandringsleden är hämtad från Mörbylånga Kommuns informationsskrift ” Vandrings- och Cykelleder ”.

Information gällande hela Etapp 2 hittar Du på den första gömman i serien, #1.

Alla de  21 st geocacherna i Etapp 2 är enkla och lätta att hitta. Behållningen är den vackra naturen, motionen och den totala upplevelsen.

Hänsyn är tagen till äldre och befintliga geocacher.

Cykla går mycket bra förutom några få ställen där cykeln får ledas.

Följ de vägmärken ( förbudsskyltar ) som dyker upp efter leden och parkera på lämplig plats.

Ta med egen penna.

Lycka till!

Karta över Mörbylångaleden Etapp 2.

Här börjar Etapp 2 med gömman #1.

Följ väg 136 söderut. Efter knappt 100 meter vik av västerut, in på Kråketorpsvägen och gå nedför backen. Efter sista huset i byn, sväng söderut och följ den gamla järnvägsbanken mot Vickleby. Strax efter att ha korsat en mindre asfalterad väg mot Eriksöre, viker vandringsleden av västerut och in på en traktorväg som fortsätter ut till väg 943, korsa landsvägen och fortsätt på den parallellt gående cykelvägen några hundra meter söderut.

Sväng av vid skylten som visar mot Karlevistenen och informationsplatsen för Södra Ölands Världsarv. Härifrån fortsätter leden västerut längs med en åker, passera genom ett buskage, över en spång och vidare på en traktorväg som går genom Vicklebyskogen längs med Kalmar sund.

Alldeles vid gränsen till Bejershamns naturreservat ligger Karlevi mo, en rastplats med toalett, grillplats, vindskydd samt informationstavla.

Fortsätt genom den lummiga, fågelrika lövskogen till parkeringen.

Avstickare: Beijershamn, en 2 km lång pir som går ut i Kalmarsund och naturreservatets två fågeltorn.

Följ vägen förbi Haga Park vindsurfing, camping, och bad. I kurvan, vik av vid vägbommen och fortsätt ner mot Kalmar Sund. Följ den lilla stigen längs stranden, förbi vandrarhemmet, där du svänger av och går längs med staketet upp till grusvägen.

Härifrån fortsätter leden söderut genom ett sommarstugeområde. Efter 1,9 km, vid postlådorna, delar sig vägen sväng höger, strax härefter vänster och åter igen höger, in på en mindre väg som fortsätter söderut fram till den asfalterade cykelleden. Strax härefter, vik av på Anders väg som leder mot stranden.

Följ den vackra branta sandklinten söderut. Fortsätt längs åkern till stenmuren där du svänger höger, förbi en stuga. Du är åter på sandklinten, och stigen leder vidare till Klevabadet. Toalett och grillplats finns. Fortsätt längs stranden, runda dammen och vidare över spången genom det lummiga skogspartiet och efter de små backarna kan Mörbylånga skönjas.

Sista sträckan in till samhället följer Brukspromenaden. Rastplats med grillplats finns nära samhället.