EST Esmakordselt mainitakse Varbla mõisa kirjalikult 23. aprillil 1426. Siis kutsuti kohta nimega Werpel.
Uue-Varbla mõisahoone ehitati 1798. aastal. Vana-Varbla mõisast eraldus Uue-Varbla mõis 1799. aastal, mil vennad Reinhold Magnus ja Adam Gustav von Nasackin pärast tüli kokkuleppele said ja mõisa kaheks jagasid. Magnusele jäänud senist Varbla mõisa hakati nimetama Vana-Varbla mõisaks ning sellest pisut lõuna pool asuvat Adam Gustavile jäänud osa Uue-Varbla mõisaks.
Aastaks 1877 oli mõisa ülesehitus nõudnud suurte laenude võtmist ja et tollal mõisaomanikuks olnud Iwan von Nasackin elas ise Tallinnas, läks mõis lõpuks "haamri alla". Mõisa omandas avalikul müügil Pärnu pärilik aukodanik Carl Julius Immanuel Schmidt, kes kolis ka mõisa elama. Mõis oli Schmidtide omanduses kuni selle võõrandamiseni 1919. aastal. 1925. aastal lahkusid Schmidtid Saksamaale ja mõisa ostis endale seejärel Šveitsi kodanik Walter Schär, kelle järglaste käes on mõis tänapäevalgi.
Mõisa peahoone on varaklassitsistlikus stiilis puidust hoone ja praegu tegutseb selle ruumides Varbla muuseum. Nõukogude ajal asus seal kolhoosi kontor, lasteaed, kultuurimaja, söökla ja kolhoosnike eluruumid. Mõisahoonet ning muuseumi hoiab korras üks perekond, kes on oma eesmärgiks võtnud saavutada mõisa võimalikult originaalilähedane väljanägemine.
Uue-Varbla mõisahoones asuva muuseumi väljapanek kajastab Varbla valla ajalugu ning kohalikku eluolu möödunud sajandi esimesel poolel. Muuseumis on käsitöötuba ja Varblas sündinud ja kohaliku 6-klassilise algkooli lõpetanud kirjaniku Karl Ristikivi “raamatupööning”.
Aare on peidetud Uue-Varbla mõisa hoovile. Jäta auto parklasse, liigu nulli, tutvu mõisa viljaaida juures talumajapidamises kasutust leidnud vanade tööriistade ja masinatega ning logi aare. Huvi korral saab muuseumi külastada ka väljaspool lahtiolekuaegu.
------
ENG Varbla manor was first mentioned in 23. April, 1426. Then a place was called Werpel.
The New-Varbla manor house was built in 1798. New-Varbla manor separated from Old-Varbla manor in 1799, when brothers Reinhold Magnus and Adam Gustav von Nasackin reached an agreement after a conflicts and divided the manor into two. The former Varbla manor, which remained to Magnus, was called Old-Varbla manor, and the part of Adam Gustav, which is a little south of it, was called New-Varbla manor.
By 1877, the construction of the manor had required large loans, and since Iwan von Nasackin, who was the owner of the manor at the time, lived in Tallinn himself, the manor finally went to auction. The manor was acquired for public sale by Carl Julius Immanuel Schmidt, an inherited citizen of Pärnu, who also moved to live in the manor. The manor was owned by the Schmidts until 1919. In 1925, the Schmidts left for Germany and the manor was then bought by Walter Schär, a Swiss citizen, whose descendants still own the manor today.
The main building of the manor is an early classicist style wooden building and currently houses the Varbla Museum. During the Soviet era, there was a collective farm office, a kindergarden, a culture house, a canteen and the residence of farmers. Now the manor and the museum are maintained by a family, which has set itself the goal of making the manor look as close to original as possible.
The exhibition of the museum located in the Uue-Varbla manor house reflects the history of Varbla municipality and the local life in the first half of the last century. The museum has a handicraft room and a "book attic" by Karl Ristikivi, a writer born in Varbla and a graduate of a local 6th grade primary school.
The treasure is hidden in the courtyard of Uue-Varbla manor. Leave the car in the parking area, go to coordinates, explore the old tools and machines used on the farm at the manor's orchard, and log the treasure. If you are interested, you can also visit the museum outside opening hours.