Tavertet #3. El Molí Bernat Traditional Cache

Hidden : 2/14/2009

EL MOLÍ BERNAT

El recorregut que us plantegem comença a la zona de parquing prop de la carretera que va de l’Esquirol a Tavertet. Des d’aquí podem agafar un petit corriol marcat molt tímidament amb marques grogues que baixa fins trobar la Casanova. Al voltant d’aquest vell mas, podrem veure mitja dotzena de roures martinencs centenaris enormes. Més avall ens creuarem amb un camí que baixa marcat també amb marques grogues. Continuem cap a la dreta, seguint amb una lleugera baixada tot vorejant els camps pel costat de la riera.

Amb pocs minuts, arribarem al Pont Vell o Pont del Molí Bernat. Aquest bonic pont medieval atravessa la riera del Gorgàs, just quan el torrent s'encaixona, salta i s'embassa per salts i gorgs. Si busquem pels voltants trobarem un munt de fòssils, principalment nummulits. Si atravesséssim el pont, ens podríem arribar fins al poble de Tavertet tot seguint un corriol que puja fent ziga-zagues. Per arribar al Molí però, seguim per la dreta del pont, continuant paral·lels al curs de la riera del Gorgàs (corriol amb marques blanques). Durant aquest tram, podreu observar els bonics Gorgs del Molí Bernat. Riu avall trobem les runes del Molí Bernat, que els pagesos utilitzaven per moldre el gra de blat i obtenir-ne la farina.

El camí entre el pont i el molí no té cap dificultat, però sí que passa per un seguit de tallats i precipicis, i és per això que s’ha d’anar en compte si es va amb canalla.

Tot i l'estat d'abandó de l'edifici, si ens hi endinsem descobrirem els secrets del seu funcionament. El primer que trobem és la sala de moles, amb les dues pedres circulars amagades entre les fulles. La que resta plana al terra era una roda fixa i s'anomenava mola sotana o jussana. Sobre seu treballava la mola alta o subirana, que podem observar trencada i repenjada al seu costat. Aquesta mola girava accionada per un eix que ascendia des de el pis de sota. El moliner feia caure el gra entre les dues moles des d’una caixa de fusta anomenada gronça, i a mesura que la mola superior anava girant, el gra s'anava convertint en farina que queia en el farinal. Com que el cabdal del riu era força irregular, l'aigua es treia del corrent mitjançant una presa o peixera i es portava fins una bassa. Des d'allà l'aigua queia cap al càrcol del molí a través d'un pou, l'alçada del qual li donava la força necessària per a moure el rodet.

El molí es troba just al costat del salt més tradicional i espectacular de Tavertet, el Salt del Molí Bernat. Aquest és visible des de varis punts molt pròxims al nucli urbà i inclús des de la pròpia carretera de l’Esquirol a Tavertet. Si baixem uns quants metres, podrem veure el salt i la Balma de les Corts que hi sota. Normalment en temps secs no porta aigua, però si plou durant unes hores és impressionant i sensacional.