Pujada a la Mola # 3. L'Avenc de l'Esquerrà Traditional Geocache

Hidden : 12/6/2009

SÈRIE PUJADA A LA MOLA

La Mola és un Puig de 535 m d'alçada que pertany al massis del Garraf. Està situat just a la frontera de tres comarques catalanes, El Baix Llobregat, l'Alt Penedés i el Garraf. Des del cim es pot veure una gran part del massis i inclús la ubicació d'altres caches dels voltants.

L'excursió propossada és una caminada per camins aptes per tothom, tot i que per moments es pot complicar una miqueta. La distància total és d'uns 11 km (anada i tornada). Cal que porteu calçat adeqüat, alguna cosa per picar per si trigueu més del pensat però, sobre tot cal que porteu aigua  donat que no trobareu fonts pel camí.

Podeu deixar el cotxe a les coordenades:  N 41º 20,711   E 001º 50,714.

El camí comença a les coordenades:  N 41º 20,721    E 001º 50,711

Aquí teniu un mapa del recorregut proposat, però segur que trobareu d'altres possibilitats

L'excursió comença al barri de l'Hospital d'Olesa de Bonesvalls. S'hi arriba des de les Cabòries, al peu de la N-340, seguint la carretera BV-2411 en direcció a Begues i, en direcció contrària, des del Baix Llobregat, per Gavà i Begues. Des de la carretera es baixa al barri de l'Hospital passant per davant de la parada d'autobusos, situada a 100 m del trencall d'accés a Olesa en direcció a Begues. El vehicle es pot estacionar a l'aiguabarreig de la riera d'Oleseta i de la riera de Begues.

L'itinerari comença a la plaça de l'Hospital, on es veuen els indicadors del GR-5, que se seguirà fins al final de l'excursió. Es travessa la riera de Begues pel mateix aiguabarreig esmentat i se segueix aigües avall per la pista forestal de la riba esquerra. S'entra al Parc Natural del Garraf.

Més endavant, el camí perd amplitud i, en una bifurcació (253 m, 0,7 km), cal desviar-se a l'esquerra i enfilar-se muntanya amunt, sempre seguint el GR-5, molt pedregós. De primer cal pujar fins a la cresta i després, pel camí de Sapalla, resseguir la riera del Pi d'en Lluc, un altre Serrat (331 m, 2,5 km) i el fondo de l'Astor per descendir a la pista que s'havia deixat, al fondo de les Fenaloses-Boixosa-Ferrals (314 m, 3,1 km), al peu de les runes del maset de l'Esquerrà. Uns 350 m més amunt (3,45 km) es troba una bifurcació a la dreta que mena a l'avenc de l'Esquerrà, enmig d'unes alzines. L'avenc té 206 m de profunditat.

100 m després (340 m, 3,55 km) es deixa la pista girant a l'esquerra per un camí en forta pujada que fa drecera, deixa a la dreta el pou de l'Esquerrà (361 m, 3,8 km) i es retorna a la pista en un revolt on hi ha les runes del corral de l'Esquerrà (368 m, 3,9 km, després d'1 h). De la seva esquerra surt un sender que condueix, cap al sud sud-est, al puig de la Mola.

En una hora i mitja s'haurà arribat al puig de la Mola, a 534 m d'altitud i a 5.9 km de la sortida, un bon mirador i observatori del Garraf i de l'entorn oriental del Penedès, on encara s'observen vestigis de l'ús agrícola dels sòls, avui ja abandonats.  El camí de retorn és el mateix que el de pujada i es pot fer en una hora i quart.

També es pot tornar pel camí marcat al mapa, seguint les indicacions del PR cap al Pla de les Basses i Olesa de Bonesvalls, és un camí una mica més llarg però en general més senzill.

El tercer catxé de la sèrie és l'Avenc de l'Esquerrà. El trobareu aproximadament a una hora caminant desde l'aparcament. Aquest avenc és un dels més profunds del massis del Garraf. Te vàries vies d'accés i no és extrany trobar espeleòlegs pel voltant seu.

El catxé es troba situat uns metres més endavant de l'Avenc, abans del desviament cap al puig de la Mola.

El catxé és apte per tothom però, aneu al tant amb els nens i gossos si us acosteu a l'entrada de l'Avenc.

CASTELLANO

SERIE SUBIDA A LA MOLA

La Mola es una cima de 535 m de altura que pertenece al macizo del Garraf. Está situado justo en la intersección de tres comarcas catalanas. el Baix Llobregat, l'Alt Penedés y el Garraf. Desde la cima se puede ver gran parte del macizo e incluso la ubicación de algunos caches de los alrededores

La excursión propuesta es una caminata por caminos aptos para todo el mundo, aunque por momento se complica un poco. La distancia total (ida y vuelta) es de unos 11 km. Seria bueno que llevaseis calzado apropiado, algo de comer por si se alarga la excursión pero sobre todo es conveniente que llevéis agua, ya que no hay fuentes por el camino.

Podéis dejar el coche en las coordenadas:  N 41º 20,711   E 001º 50,714.

El camino comienza en las coordenadas:  N 41º 20,721    E 001º 50,711

Aquí tenéis un mapa del recorrido propuesto, pero seguro que encontraréis otras posibilidades.

Una vez situados en la plaza del Hospital comienza el itinerario: ya se ven los indicadores del GR-5 hasta el final de la ruta. Se cruza la riera de Begues por la misma confluencia mencionada y se sigue aguas abajo por la pista forestal de la ribera izquierda. Se entra en el Parc Natural del Garraf. Más adelante, el sendero se estrecha y, en una bifurcación (253 m, 0.7 km), hay que desviarse a la izquierda para emprender el ascenso a la montaña sin dejar de seguir las marcas del GR-5, muy pedregoso. Primero hay que subir a la cima y luego, por el camino de Sapalla, seguir la riera del Pi d'en Lluc, otra loma (331 m, 2.5 km) y el fondo de L'Astor, para bajar a la pista que se había dejado, en el fondo de Fenaloses-Boixosa-Ferrals (314 m, 3.1 km), al pie de las ruinas del mases de L'Esquerrà. 350 metros más arriba (3.45 km) se encuentra un cruce de caminos que hay a la derecha y que conduce, a través de unas encinas, a la sima de L'Esquerrà, de 206 m de profundidad. Cien metros después (340 m, 3.55 km) se deja la pista, girando a la izquierda por un camino en fuerte subida que hace de atajo, dejando a la derecha el pozo del Esquerrà (361 m, 3.8 km) y se vuelve a la pista con una curva cerrada donde están las ruinas del corral del Esquerrà (368 m, 3.9 km, después de una hora).

A la izquierda empieza un sendero que conduce, hacia el sur sudeste, a la cima de la Mola. En este punto se dejan las señales del GR-5 que por la pista forestal llevaría a Sitges. A medida que nos vamos acercando a la cumbre, el desnivel se hace más acusado y se gira hacia el este.

En una hora y media, llegaremos a la cima de la Mola, a 534 m de altitud, a 5.9 km de la salida, desde donde se domina el Garraf así como la parte oriental del Penedès, en la que se observan indicios de la actividad agrícola llevada a cabo en la zona antiguamente. El camino de vuelta es el mismo que el de subida y puede recorrerse en una hora y cuarto.

Si lo preferís, podéis volver por el camino marcado en el mapa, siguiendo los indicadores del PR hacia el Pla de les Basses i Olesa de Bonesvalls. Este camino es algo más largo que el de subida pero es más sencillo.

El tercer cache de la serie es l'Avenc de l'Esquerrà. Lo encontraréis después de caminar algo menos de una hora desde el aparcamiento. Es uno de los más profundos del macizo del Garraf. Tiene varias vias de acceso y no es extraño encontrar espeleólogos en las cercanías de l'Avenc.

El cache se encuentra situado unos metros más adelante de l'Avenc, justo antes del desvío a la izquierda hacia el pico de la Mola.

El cache es apto para todo el mundo, aunque deberéis tener cuidado con niños y perros si se acercan a la entrada de l'Avenc.