Liatårnet Traditional Cache

Hidden : 6/7/2010

Velkommen til vår første cache!

Den første i loggboken får tilsendt et FTF-bevis og en liten FTF-premie.
God tur!

Liatårnet
Liatårnet er det høyeste punktet i Fjell kommune, 341 meter over havet, og ligger på et fjellmassiv som strekker seg i nord – sør retning mellom Bildefjellet og Haganes. Fra toppen er det storslått utsikt over Sotra med lyngheier og myrer, gråsteinknauser, øyer og holmer, og videre i alle himmelretninger: Hjeltefjorden i nord, byfjellene i øst, Folgefonna i sørøst og Nordsjøen i vest. Liatårnet er mest særmerket fra vest med steile bergflater av gneisgranitt, smale fjellhyller og bratte stup. I dag er Liatårnet et mye brukt turmål enten man kommer fra nord, syd, øst eller vest. Nordsjøløypa har også et stigvalg som kan lede vandreren over dette vakre fjellmassivet. http://nordsjoloypa.ivest.no/liatarnet.htm

Det er mange mulige veivalg til toppen. Her er to forslag:

Vest:
Fra Bergen følger man rv 555 vestover over Sotrabrua. Fortsett til rundkjøringen etter Kolltveittunnellen og sving til venstre mot Klokkarvik. Etter ca 5 km, er det en parkeringsplass på venstre side av veien og skilt til Fjell Festning. Parker her. Selv om bommen er åpen, kan den når som helst stenge og da koster det å få den åpnet. Følge veien oppover til fots, og sving til høyre mot skytebanen. Mot slutten av veien, tar stien opp til høyre langs en bekk.
Ved ca 255 moh deler stien seg. Den letteste veien tar til venstre og fører deg opp vest for den stupbratte toppen. På toppen, tar du til høyre og ser snart varden. Hvis du tar til høyre i stikrysset ved 255 moh, kommer du opp fra sørsiden og stien er bratt.

Øst:
Fra Bergen følger man rv 555 mot Sotra og over Sotrabrua. Følg veien vestover, og sving til venstre mot Lie/Bildøy. Følg skilting til Lie videre (til høyre etter 100 m og til venstre etter ytterligere 500m) Kjør videre i ca 2 km og se etter et grønt skilt til Liatårnet. Det er parkering ved stistart (waypoint kommer)
Følg asfaltert vei ca 2,75 km opp til radarstasjonen (Pyttane) Se etter stiskilt til Liatårnet på venstre side av veien nær toppen. Stien går først litt ned, før den svinger til venstre og opp til toppen.

Fire femåringer på toppen! Radarstasjonen ses i bakgrunnen
Cachen ligger litt øst for toppen. Boksen du skal finne er en plastboks med blått lokk.
Innhold:
Lynet McQueen-klinkekule
Badeskum
English
Liatårnet is the highest point on the island of Sotra, located just outside Bergen. Liatårnet is also the highest point in Fjell kommune. A convenient mountain service road leads all the way up to the radar station (approx. 320m). The remaining distance to the actual high point must be traveled on a mountain trail. You can also walk from the west side of the mountain. This route has a shorter distance on paved road and a trail. The views from Liatårnet are tremendous. From left to right you see Eldsfjellet in Holsnåy, Ådneburen in Masfjorden, the Austlendingen massif, Osterøy mountains, the Bergen city mountains, Gullfjellet, Sveningen and Mønuken near Os. In clear weather the views reach beyond these mountains. Liatårnet is a great hike for the family with one of the best viewpoints in the region as the reward. (http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/liataarnet.html)

Access East
From Bergen, follow highway 555 towards Sotra. Cross the Sotra bridge and notice the "Fjell" kommune sign just across the bridge. From here, drive 4 km on highway 555 until you turn left towards "Lie/Bildsøy". Turn right (towards "Lie") 100m up the road. Drive 500m on this road before you turn left towards "Lie". Follow the road down by the fjord for 2Km. Look for a green trailsign towards Liatårnet. You will find parking by the trailhead.

The route: Follow the (approx.) 2,75Km paved road up to the radar station at approx. 320 m elevation. Look for the "Liatårnet" trailsign on the left-hand side of the road near the top. Follow a path downwards towards a small lake. Then the trail turns sharp left and climbs up to the summit.

Access West
From Bergen, follow highway 555 towards Sotra. Cross the Sotra bridge and follow highway 555 to the 555/561 junction (roundabout) just after Kolltveittunnelen. Turn left towards Klokkarvik and drive 4,7Km. Notice a paved road and a sign to "Fjell Festing" on your left. Find parking here.

The route: Follow the paved road approx. 700m and turn right in the upcoming road fork. The new road you are on are also closed by a gate. Follow this road approx. 650m into Bjørkeldalen valley. When you see the "Nordsjøløypa" trailsign, turn right onto a narrow (but very visible) path that runs SE along a creek from the mountain. At approx. 255m elevation, the trail forks. For the easy route, turn left (NE) and climb up between the steep face and a distinct ridge. Turn right on top of the ridge and walk the remaining meters up to the high point. If you turn right in the fork at 255m elevation, you approach Liatårnet from the south via a steep route.

Haqre fgrva, zryybz fgøeer fgrvare Haqre fgbar, orgjrra ynetre fgbarf