La mina Victoria Traditional Cache

Nick G. Saint: .

Hidden : 7/13/2010

Per fer viable la Revolució Industrial del segle XIX, eren necessaris dos materials: el ferro i el carbó. Per a proporcionar a la indústria el ferro que necessitava es van fer nombroses prospeccions a tot el sòl català, però, la majoria d'elles no van reeixir.

Una mica d'història:

Les mines de ferro de Celrà comencen la seva explotació el 1892 i la finalitzen el 1918. Durant aquests 26 anys, són dues les empreses que es dediquen a la seva explotació: Minas de Celrà (1892-1900) i Hierros de Celrà (1900-1918). De les diverses concessions mineres que es van registrar, només dues van proporcionar mineral de ferro amb relativa abundància: la mina Nen Jesús i la mina Victòria Esperança.

La mina Nen Jesús està situada a l'est de Sant Miquel en el lloc conegut com el Bac d'en Medinyà. En aquesta mina s'han trobat un total de 23 galeries obertes, de les quals 8 són de molt poca profunditat i probablement deurien haver servit com a prospecció de mineral. De les altres, dedicades a l'extracció de mineral, la més llarga té uns 105 m.

La mina Victòria està situada a prop del Congost, en el lloc conegut com L'Olivet d'en Ros. S'hi han trobat un total de setze galeries, vuit de les quals tenen més fondària. La més profunda té uns 160 m.

L'extracció del mineral era una operació completament manual. Amb pics i magalls s'anaven retirant la terra i pedres que es trobaven. Quan s'arribava a una roca o a una veta de mineral de ferro, un operari aguantava un punxó llarg sobre la pedra o el mineral mentre un altre picava amb el mall fins esbardellar-la. Després amb la perpalina es treien els trossos, que amb cabassos d'espart es duien a l'exterior, on la següent operació consistia a deixar amb picots el mineral de ferro lliure d'impureses.

Al trobar-se les galeries de les mines situades en diversos nivells, el mineral es llençava per unes rases inclinades on rodolava com en un tobogan. Un cop al nivell inferior es carregava en carros tirats per animals fins l'estació de tren de Celrà. Les condicions del terreny, de fortes baixades, com la longitud del recorregut feien que el transport del mineral fins l'estació fos difícil. Per resoldre els problemes de transport, es construeix un tramvia aeri de 5 km de recorregut accionat per una màquina de vapor de 10 CV, el qual va entrar en funcionament a finals de 1902.

La nova infraestructura va permetre augmentar l'extracció de mineral doncs les vagonetes, que eren de tipus Roe, permetien transportar aproximadament una tona de mineral. La sortida de mineral a l'exterior de la mina es feia amb vagonetes que es desplaçaven per unes vies, empeses pels miners. Un cop les vagonetes eren a l'exterior es duien fins l'estació de càrrega. Des d'aquí, el mineral era transportat aèriament amb vagonetes fins l'estació de descàrrega, just al costat de l'estació de tren de Celrà.

Aquest transport aeri era doble, ja que un tramvia anava fins la mina Nen Jesús i l'altre fins la mina Victòria. Ambdues línies seguien un traçat rectilini des de l'estació de càrrega fins l'estació de descàrrega, la qual era compartida pels dos tramvies aeris. El tramvia, que tenia un moviment continu, disposava de dos cables, per un les vagonetes baixaven carregades de mineral i per l'altre pujaven buides. Per a recolzament de les línies, hi havien disposats al llarg del seu recorregut, i a una distància d'uns 100-120 m, unes torres o cavallets fortament fixats al terra. Per salvar els accidents del terreny muntanyós i amb la finalitat de suavitzar el pas dels cables, s'excavaren unes rases o trinxeres.

La mala qualitat del mineral i l'encariment del transport fins a la foneria van ser les principals motius del tancament de les mines de Celrà.

Avui dia, queda com a empremta d'aquella activitat minera, les galeries a la muntanya, els tobogans i trinxeres que es van fer, alguns pilars d'obra dels cavallets i les estacions de càrrega del mineral.

El recorregut:

Si inicieu el recorregut des de la plaça del mercat heu de seguir per la carretera de Juià fins el Centre Cultural la Fàbrica. Des del carrer la Fàbrica, gireu cap el carrer Indústria, direcció cal Gueito i el mas Veray. Creueu el carrer Gironès i continueu recta pel camí estret que teniu davant. Aquest tros de recorregut us permetrà contemplar una filera de lledoners a la vostra dreta.

Aneu seguint fins arribar a una cruïlla de quatre camins, tombeu a la dreta, en la mateixa direcció que us indiquen els cartells de cal Gueito i can Veray. A la següent bifurcació, gireu a l'esquerra, en direcció Sant Miquel. Abans de desviar-vos, atureu-vos a observar de lluny l'alzina del Torrent del Llop a la vostra dreta. A continuació, passareu diverses cases abans d'arribar al punt d'informació de l'itinerari.

A partir d'ara, el camí deixa de ser asfaltat i només trobareu una casa, Can Corney. No deixeu el camí, fins que aquest acaba en una bifurcació, on heu d'anar cap a l'esquerra. Seguiu fins que aquest es divideix en dos, el de l'esquerra va cap a Sant Miquel i enllaça amb l'itinerari de la mina del Nen Jesús, agafeu el de la dreta que us portarà fins la trinxera, on trobareu el caché, el carregador de la mina Victòria i diverses galeries.

Per continuar el recorregut, seguiu pel mateix camí. Més endavant, es pot observar, des d'un nivell més elevat, que el camí transcorre durant una estona paral·lel a la N-II. Al acabar una forta pujada i uns metres després de fer un revolt de quasi 180º, agafeu el corriol que teniu a la vostra dreta. Abans de finalitzar el corriol, que va seguint la carena de la muntanya, caminareu uns quants metres al llarg d'un terreny rebaixat que correspon a una de les trinxeres de l'antic tramvia aeri. Al sortir de la trinxera, tombeu a la dreta. En el proper encreuament, gireu a l'esquerra. Esteu descendint pel tram descrit en els dos primers paràgrafs. Desfeu el camí realitzat per retornar al punt d'inici.

Enllaç de la mina del Nen Jesús: En la primera bifurcació, continueu per la vostra dreta. En les dues següents interseccions, gireu a l'esquerra. En l'últim encreuament, tombeu a la dreta. Us trobeu ja en l'itinerari de la mina del Nen Jesús.

Aquest caché s'ha colocat al "principi" del itinerari per seguretat. Si voleu arribar fins les mines, feu-ho sota la vostra responsabilitat.