Skåldalsnipa - 603moh Traditional Cache

Hidden : 6/26/2011

view
Skåldalsnipa - 603moh er et fint turmål for hele familien. Stedvis bratt og med smal sti, men ikke værre enn at en turvant smårolling vil klare det. Utsikten fra toppen er virkelig flott og vil man gjøre mer av turen kan man gå videre til Skåldalsfjellet og Herlandsfjellet for så og avslutte ved Osavatn. Da bør de små være litt mer turvant siden denne delen går utenom opptråkket sti. Denne turen er en flott søndagstur og kan gåes begge veier. Det vil bli plassert flere cacher langs denne ruten litt senere på sommeren. Fra varden på Skåldalsnipa går du videre oppover (nordøstlig retning) mot toppunkt på 685 m. Herfra går turen østover, først litt ned og til sist opp den siste stigningen til Skåldalsfjellet.

Skåldalsnipa blir også brukt som startpunkt for paraglidere, det er laget til skikkelig rampe for take-off.

Start ved Osavatnet
Bak en hytte like ved den store parkeringsplassen ved enden av Osavatnet starter en sti. Følg denne stien opp på ryggen (Ormarinden) og videre oppover. Stien er noen steder ganske utydelig, men det er bare å følge ryggen helt til du er oppe på toppen av Herlandsfjellet (694 m). Herfra må du følge terrenget nedover (østlig retning) knapt 100 høydemeter til du kommer ned på høyeste skaret mellom Herlandsfjellet og Skåldalsfjellet. Til sist er det bare å følge ryggen opp Skåldalsfjellet til du er på toppen. Turen videre mot Skåldalsnipa går i fint viddeterreng, noe stedvis bløtt etter fuktig vær.

map

Mjømna

[NO] Twrzg haqre ra fgrva, onx zvaqer fgrvare. [ENG] Uvqqra haqre n fgbar, oruvaq fbzr fznyyre fgbarf