Skip to Content

<

[LTV2] La carrière de Vigny

A cache by emilie_josselin Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 05/22/2013
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size: not chosen (not chosen)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

appointment in 1   N 49 ° 04,017 E 001 ° 55.620 You are in front of a big cliff 1 - There is a pole next to you estimate his height 2 - What is the shape of the section of this post? (round, oval, square, rectangular, triangular, trapezoidal rectangle) 3 - Estimate the height of the cliff.

Site géologique majeur en Ile-de- France et de renommée internationale, la carrière de Vigny permet de reconstituer et de visualiser l’histoire du bassin parisien entre les ères secondaires et tertiaires, un véritable musée à ciel ouvert. La sécurisation du site ainsi que sa mise en valeur géologique et biologique en font un bon outil pédagogique lors d’une sortie de classe.
Présentation et situation
La carrière de Vigny, ou carrière du Bois des Roches se situe entre les communes de Vigny et de Longuesse (Val-d’Oise), dans le parc du Vexin, une dizaine de kilomètres à l’ouest de Pontoise (nord-ouest de Paris).
 
Il s’agit du 1er Espace Naturel Sensible départemental classé, c’est-à-dire un « site non bâti possédant une valeur écologique et paysagère dont le caractère naturel est menacé ou rendu vulnérable ». Rachetée par le conseil général en 2003, elle a depuis fait l’objet d’un programme exemplaire de protection, gestion et valorisation du site.
Le site se compose d’une carrière de 6 ha et du bois des Roches attenant, de 15 ha. Le site est clos, l’ouverture au grand public n’est possible que dans le cadre de visites animées par l’Institut Géologique Albert de Lapparent. Depuis 2007, le site est ouvert aux groupes scolaires sur réservation (prévoir longtemps à l’avance à cause de l’affluence).
Historique du site
- Site exploité depuis 1920 jusqu’en 2001, pour l’extraction de sa pierre calcaire (utilisée à l’exportation pour moellons et localement dans certaines églises et châteaux), la « pierre de Vigny ».
- Site recensé dans les sites prioritaires au titre des Espaces Naturels Sensibles en 1998.
- Acquis par le conseil général du Val d’Oise en 2003
- Grâce à l’IGAL (devenu l’Institut polytechnique LaSalle-Beauvais) et au PNR, travaux de sécurisation (clôtures et portail, arbres dangereux), de valorisation écologique (protection et restaurations des pelouses thermophiles et calcicoles) et restauration de chemins, aménagements nécessaires à l’accueil du public et à la valorisation scientifique du site :2004-2006
Géologie
-
Plusieurs roches sont observables à Vigny : craie du Crétacé (avec présence de nodule de silex), calcaire Dano-Montien « pisolithique » et calcaire récifal du Tertiaire (coraux plats et branchus, …), ces roches étant le témoignage d’un climat tropical, elles ont été déposées dans une mer chaude.
Les contacts anormaux observés entre ces différentes roches (contact craie secondaire/calcaire tertiaire/récif coralliaire), nous renseignent sur la mise en place de ces roches : une paléo-falaise de craie avec le dépôt synsédimentaire du calcaire « pisolithique » de Vigny dans lequel des blocs de coraux ont glissé de la falaise crayeuse jusque dans le calcaire de Vigny.
Témoins du climat tropical d’il y a 65 Ma, la carrière de Vigny a également enregistré l’un des derniers épisodes glaciaires de la région dans la partie sommitale de ces roches.
Le site de la carrière de Vigny est l’un des gisements de fossiles les plus célèbres du Tertiaire parisien (il abrite la plus riche faune de mollusques du Danien en Europe : 171 espèces recensées). C’est le seul complexe récifal connu dans le bassin de Paris. Objet de nombreuses études, il a permis la création de l’étage géologique Danien. Vigny est donc considéré comme co-stratotype, localité de référence, pour cet étage géologique.
De plus, un contexte tectonique particulier gouverné par l’anticlinal de Vigny a laissé des traces visibles, notamment une faille qui forme des escarpements contre lesquels viennent s’appuyer les calcaires daniens. Ces contacts subverticaux en relation avec des accidents tectoniques sont uniques dans le bassin parisien.
La qualité physique et ornementale de la « pierre de Vigny » est reconnue dans le domaine de la restauration de monuments. Il n’existe plus de gisement comparable, le site est donc également l’unique témoin de l’exploitation de cette roche particulière.
D’après les travaux existants, les calcaires de Vigny auraient livré 350 espèces fossiles : algues, foraminifères, coraux, mollusques, bryozoaires, échinodermes, etc., ce qui est considérable et dans doute encore très incomplet. On sait que la biodiversité a subi une crise sévère au passage du Crétacé au Tertiaire (limite dite K/T), beaucoup d’espèces disparaissant à ce moment. Vigny offre l’opportunité de faire un inventaire des faunes existant au tout début du Tertiaire (ce qui est rare), en milieu marin récifal et péri-récifal (ce qui est encore bien plus rare). Les études paléontologiques et paléoécologiques (Pacaud et al., 2000 ; Pacaud & Merle, 2002), montrent la diversification des faunes au début du Tertiaire.
- En résumé, on y trouve notamment :
  • Le platier récifal du Bois des Roches sur son substrat de craie ;
  • les failles affectant ce substrat et engendrant des reliefs sous-marins (paléoescarpements) ;
  • le sédiment calcaire à algues mis en place dans un chenal, au pied des escarpements ;
  • les déstabilisations dues aux jeux de failles, engendrant des phénomènes gravitaires de grande ampleur : glissements de blocs de calcaire récifal ; écoulements de craie liquéfiée sous forme de grandes coulées boueuses.
Des panneaux pédagogiques permettent de reconstituer l’histoire géologique de la carrière, cependant, la compréhension complète de l’histoire géologique du site est difficile pour un public non spécialiste…
Plus de précisions géologiques sur la carrière de Vigny
Pédagogie
Un observatoire offrant une vue panoramique, un belvédère de lecture du paysage, des panneaux explicatifs et treize affleurements significatifs plus particulièrement mis en valeur, composent les étapes d’une visite du site. Les prélèvements étant interdits, un « bac à roches » périodiquement réapprovisionné met à disposition des visiteurs un assortiment d’échantillons caractéristiques.
Une plaquette éditée par le Conseil général du Val-d’Oise, comportant une importante illustration, photos et schémas explicatifs, vient compléter l’information du visiteur intéressé par la géologie assez complexe du site (Montenat & Barrier, 2008). Elle a aussi pour objectif de répondre à la demande d’enseignants qui souhaitent disposer des éléments utiles pour organiser, avec leurs classes, des visites des carrières, à caractère général ou centrées sur une thématique particulière, à différents niveaux de complexité, en relation avec les programmes scolaires (diffusée auprès des enseignants et disponible à la Maison du PNR du Vexin à Théméricourt (Val-d’Oise).
Pour replacer le site de Vigny dans le contexte géologique du Vexin, les visiteurs peuvent se reporter à un numéro spécial récent du Courrier scientifique du PNR (Montenat & Barrier, 2007).
La visite des salles de géologie de la Maison du Parc Naturel Régional du Vexin à Théméricourt et du Musée archéologique départemental de Guiry-en-Vexin est aussi vivement conseillée.
Des visites guidées sont régulièrement organisées, pour découvrir le site : Consulter les actualités du Parc Naturel du Vexin.
 
Pour pouvoir  cette earthcache, il vous faudra répondre aux questions suivantes:
 
1- Sur le panneau qui se trouve en face de vous on cite 3 espèces végétales  assez rares. Citer ses espèces
2-  Sur le panneau qui se trouve en face de vous on cite des espèces animales protégées. Combien sont citer et citer ses espèces
3-  Dans  le descriptif ci-dessus, quelle particularité se trouve dans le calcaire de Vigny? Pourquoi est - il aussi particulier?
 
Aller au point 1 N 49° 04.017 E 001° 55.620 Vous vous trouvez devant une grande falaise 1- Il y a un poteau à coté de vous estimer sa hauteur 2- Quelle est la forme de la section de ce poteau? (rond, ovale, carré, rectangulaire, triangulaire, trapèze rectangle) 3- Estimer la hauteur de la falaise. Bien sur une photo de vous serait apprécier devant ce site  ou devant la carrière mais bien sur rien d'obligatoire
 
 
Major geological site in Ile-de-France and internationally renowned career Vigny allows to reconstruct and visualize the history of the Paris Basin between the secondary and tertiary eras, a true open-air museum. Securing the site and its setting geological and biological value make it a good teaching tool during a class trip.
Presentation and position
Vigny's career or career Bois des Roches is situated between the towns of Vigny and Longuesse (Val-d'Oise), in the park of Vexin, ten kilometers west of Pontoise (northwest Paris).
 
Panel presentation of the career
Explanatory sign at the entrance of the quarry
location with Google Maps
This is the first departmental classified Sensitive Natural Area, that is to say an "undeveloped site with ecological and landscape value whose natural character is threatened or made vulnerable." Acquired by the General Council in 2003, it has since been an exemplary program of protection, management and development of the site.
The site consists of a 6-hectare quarry and woods adjoining 15 ha Rocks. The site is closed, opening to the public is only possible through visits conducted by the Institute of Geological Albert Lapparent. Since 2007, the site is open to school groups by reservation (provided well in advance because of the crowd).
Site History
  Website operated from 1920 until 2001 for the extraction of the limestone (used to export stones and locally in some churches and castles), the "stone Vigny."
  Site identified in the priority sites as Sensitive Natural Areas in 1998.
  Acquired by the General Council of Val d'Oise in 2003
  Through IGAL (now LaSalle Beauvais Polytechnic Institute) and the NRP, work security (fence and gate, dangerous trees), ecological recovery (protection and restoration of calcareous grasslands and thermophilic) and restoration of roads, facilities necessary to accommodate the public and the scientific development of the site :2004-2006
Geology
  Summary of different rock outcrop:
 
Paleoenvironmental reconstruction of the career
The different rock quarry contextualized
Several rocks are observable Vigny Cretaceous chalk (with the presence of nodules of flint), limestone Dano-Montien "pisolithic" reef limestone and Tertiary (flat and branching corals, ...), these rocks are the evidence of a tropical climate they were deposited in a warm sea.
Observed abnormal contacts between these rocks (chalk Contact secondary / tertiary / limestone reef coralliaire), tell us about the implementation of these rocks: a paleo-chalk cliff with synsedimentary deposit of "pisolithic" limestone in which Vigny coral blocks slid off the cliff into the chalky limestone Vigny.
Witnesses tropical climate 65 Ma ago, the career of Vigny also recorded one of the last glacial episodes of the region in the upper part of these rocks.
  Major geological interest:
 
Log stratigraphic
Succession of geological region of Vexin
The quarry site de Vigny is a fossil record of the most famous Parisian Tertiary (it houses the richest molluscan fauna of the Danian in Europe: 171 recorded species). This is the only known in the Paris basin reef complex. Subject of numerous studies, it has allowed the creation of the geological stage Danian. Vigny is considered co-stratotype locality of reference for the geological stage.
In addition, a particular tectonic context governed by the anticline de Vigny has left visible traces, including a flaw which forms the cliffs against which come to bear limestone daniens. These subvertical contacts in relation to tectonic are unique in the Paris Basin.
Physical and ornamental quality of the "stone Vigny" is recognized in the field of restoration of monuments. There are more similar field exists, the site is also the only witness to the use of this particular rock.
Based on the existing work, the calcareous de Vigny have delivered 350 fossil species: algae, foraminifera, corals, mollusks, bryozoans, echinoderms, etc., which is considerable and probably still incomplete.. We know that biodiversity has suffered a severe crisis in the passage of the Cretaceous-Tertiary (limit called K / T), many species disappearing at this time. Vigny offers the opportunity to make an inventory of existing fauna in the early Tertiary (which is rare), in marine reef and peri-reef (which is even more rare). Paleontological and paleoecological studies (Pacaud et al, 2000. Pacaud & Merle, 2002), show the diversity of fauna in the early Tertiary.
  In summary, it is in part:
• The reef flat Bois des Roches on its substrate chalk;
• faults affecting the substrate and generating seamounts (paléoescarpements);
• limestone sediment algae placed in a channel at the foot of cliffs;
• the destabilization due to the games flaws, causing large-scale gravitational phenomena: shifts in blocks of limestone reef; flows chalk liquefied form large mudflows.
Educational panels to reconstruct the geological history of the quarry, however, a complete understanding of the geological history of the site is difficult for a non-specialist audience ...
More details on the geological career Vigny
Pedagogy
  Secure site and highlighted:
 
Tray rocks
Down rocks from the quarry to provide visitors
An observatory with panoramic views, a gazebo landscape reading, text panels and thirteen significant outcrops particularly highlighted, up the steps of a site visit. The samples are allowed a "tray rocks" periodically replenished offers visitors an assortment of samples characteristics.
A brochure published by the General Council of Val-d'Oise, with an important illustration, photos and explanatory diagrams, information complements the visitor interested in the rather complex geology of the site (Montenat & Barrier, 2008). It also aims to meet the demand for teachers who wish to have information useful to organize with their classes, visits to careers in general or focus on a particular theme, with different levels of complexity in relation to school programs (distributed to teachers and available at the House of PNR Vexin Théméricourt (Val-d'Oise).
To replace the site Vigny in the geological context of Vexin, visitors can see a recent special issue of the scientific Courier (PNR Montenat & Barrier, 2007).
Visiting rooms geology of the House of Regional Natural Park Vexin Théméricourt and Departmental Archaeological Museum Guiry-en-Vexin is also highly recommended.
 
Museum Guiry-en-Vexin
Room geology department Archaeological Museum Guiry-en-Vexin
Guided tours are organized regularly to browse the site: View news from the Natural Park of Vexin.
 
To this earthcache, you should answer the following questions:
 
1 - On the panel that is in front of you is cited three rare plant species. Quote its species
2 - On the panel that is in front of you it cites protected species. How are quote and cite its species
3 - In the description above, what feature is in the limestone Vigny? Why - it also specifically?
 
appointment in 1   N 49 ° 04,017 E 001 ° 55.620 You are in front of a big cliff 1 - There is a pole next to you estimate his height 2 - What is the shape of the section of this post? (round, oval, square, rectangular, triangular, trapezoidal rectangle) 3 - Estimate the height of the cliff. While on a photo of you would appreciate to this site or to the career but not mandatory on

Additional Hints (No hints available.)



 

Find...

79 Logged Visits

Found it 74     Didn't find it 1     Write note 3     Publish Listing 1     

View Logbook | View the Image Gallery of 56 images

**Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

Current Time:
Last Updated:
Rendered From:Unknown
Coordinates are in the WGS84 datum

Return to the Top of the Page

Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.