Skip to content

The Cascades of Ourika EarthCache

Hidden : 01/01/2014
Difficulty:
2 out of 5
Terrain:
3.5 out of 5

Size: Size:   not chosen (not chosen)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:

الشلالات من أوريكا هي قيمتها جيدا نهارية قصيرة من مراكش. اكتشاف واد جبلي منعش، على شكل مرة واحدة عن طريق التقارب التكتونية وغنية في الوقت الحاضر مع المعادن والتنوع البيئي.

The Cascades of Ourika are well-worth a short daytrip from Marrakesh. Discover the refreshing mountain valley, once shaped by tectonic convergence and nowadays rich with minerals and ecological diversity.


[See English below]

العربية

نهر أوريكا يرتفع في الأطلس الكبير و يتدفق عبر وادي أوريكا ، أرض البربر على بعد ٣٠ كيلومترا من مراكش الجنوب.

وقد تم تشكيل الأطلس الكبير (وتسمى أيضا الأطلس الكبير ) في وسط المغرب بسبب التقارب التكتونية بين أفريقيا وأوروبا.

الصفائح التكتونية

وتنقسم الطبقات الخارجية من الأرض إلى الغلاف الصخري ، و برودة و أكثر جمودا قذيفة الأبعد، و أسثنسفري ، و ، طبقة سخونة السائل مثل على أعماق بين ٨٠ ~ و ~ ٢٠٠ كم تحت سطح الأرض.

يتم تقسيم الغلاف الصخري يصل الى ٧-٨ الصفائح التكتونية الرئيسية و الثانوية كثيرة، تتألف من الغلاف الصخري المحيطي وأكثر سمكا الغلاف الصخري القاري ، كل منفصلة ومتميزة و على رأسها نوع خاص بها من القشرة ( النارية والمتحولة ، و الصخور الرسوبية ) . الصفائح التكتونية تتحرك لأن الغلاف الصخري لديه قوة أعلى من أسثنسفري الأساسية. حيث يلتقي لوحات ، والحركة النسبية يحدد نوع الحدود : متقاربة ، متباعدة ، أو التحويل. بناء الجبال ، والزلازل، و النشاط البركاني و تشكيل خندق المحيطية تحدث على طول هذه الحدود لوحة .

على طول الحدود المتقاربة ، الاندساس يحمل لوحات في عباءة ، و المواد خسر متوازنة تقريبا من تشكيل جديد ( المحيطية ) القشرة على طول هوامش متباينة من قبل قاع البحر الانتشار. في هذه الطريقة، فإن المساحة الإجمالية من العالم لا يزال هو نفسه .

هو الدافع وراء حركة الصفائح من قبل مجموعة من حركة قاع البحر بعيدا عن الحيد ( بسبب الاختلافات في التضاريس وكثافة من القشرة ، مما يؤدي إلى اختلافات في قوى الجاذبية ) و السحب ، وشفط النزولي ، في مناطق الاندساس .

تحدث حدود متقاربة حيث تنزلق نحو اثنين من لوحات بعضها البعض لتشكل إما منطقة الاندساس ( إذا كان أحد يتحرك تحت صفيحة أخرى) أو التصادم القاري. يمكن أن يحدث إغلاق أحواض المحيطات في القارة إلى القارة حدود : تصادم بين الجماهير من الغلاف الصخري القاري الجرانيتية ؛ و تسحب إلى أسفل ولا الشامل؛ يتم ضغط حواف لوحة، و مطوية، الرقي .

جبال الأطلس

تشكلت جبال الأطلس خلال ثلاث مراحل لاحقة. خلال المرحلة الأولى تشوه التكتونية في عصر حقب الحياة القديمة (~ قبل ٣٠٠ مليون سنة ) تشكلت مكافحة أطلس أو أطلس الصغير في المغرب نتيجة اصطدام القاري بين أمريكا الشمالية وأوروبا و أفريقيا. هناك مؤشرات كانوا مرة واحدة في سلسلة من الجبال أعلى بكثير من جبال الهيمالايا هي عليه اليوم.

في الآونة الأخيرة ، في باليوجيني و النيوجين الفترات (٦٦ مليون إلى ~ قبل ١.٨ مليون سنة )، و السلاسل الجبلية المتبقية التي تشكل اليوم و الرقي الأطلس كما اصطدمت الجماهير أرض أوروبا وأفريقيا في الطرف الجنوبي من شبه الجزيرة الايبيرية . استمر تآكل للحد من نطاق مكافحة أطلس بحيث يكون اليوم أقل ضخمة من النطاق الأطلس الكبير في الشمال.

عدم وجود أدلة ل طبيعة الاندساس في منطقة الأطلس ، أو ل سماكة القشرة الأرضية يرتبط عموما مع تشير اصطدام القارية أن عمليات عميقة الجذور في عباءة الأرض قد ساهمت في رفع من الأطلس الكبير. أطلس لديها كمية صغيرة نسبيا من سماكة القشرة الأرضية التكتونية و تقصير على الرغم من علو هامة من سلسلة جبال جبل توبقال بما في ذلك ، والتي في ٤١٦٧ متر هو أعلى جبل في شمال أفريقيا .

يقدم الأطلس الكبير حاجزا نظام الطقس في المغرب تعمل بين الشرق والغرب وفصل التأثيرات المناخية في الصحراء ، والتي وضوحا لا سيما في فصل الصيف، من مناخ البحر الأبيض المتوسط ​​أكثر إلى الشمال ، مما أدى إلى تغييرات جذرية في درجة الحرارة عبر النطاق.

أوريكا ادي

يقع وادي أوريكا في الأطلس الكبير الغربي ، وهي أقدم جزء من مجموعة ، والتي هي أكثر ارتباطا إلى الهامش الأطلسي في شمال غرب أفريقيا. تتكون كتلة صخرية من تشكيلات العصر الجوراسي و العصر الطباشيري حقق من قبل الأودية المنحوتة تآكل عميق.

أوريكا ادي غنية بالمعادن مثل الكالسيت والكوارتز و الجمشت . نظرا للسمات جيولوجية فريدة من نوعها ، فقد كان موطنا لعدد من النباتات الخاصة بما في ذلك فركسنس دمرفة. هذا الوادي هو أيضا المكان الوحيد ضمن نطاق الأطلس الكبير حيث يعرف المهددة بالانقراض الرئيسيات المكاك البربري ، المكاك سيلفانوس تحدث.

ذاكرة التخزين المؤقت

توفير إحداثيات إعطاء منظر رائع للعديد من أجهزة الطرد المركزي ، التي شكلتها نهر أوريكا في هذا الوادي . بدء زيارة الخاص بك عن طريق المشي حتى الصخور على طول النهر، في الثانية ( أكبر ) سقوط تسلق أعلى و مواصلة طريق العودة إلى القرية المطلة على سناري .

لتسجيل ذاكرة التخزين المؤقت ، الرجاء الإجابة على الأسئلة التالية :

ما سمات خاصة تصف تشكيل سلسلة جبال الأطلس الكبير ؟
ما هو دور سلسلة جبال ل النظم الإيكولوجية إذا وسط المغرب ؟
تسمية بعض المعادن المتوفرة في وادي أوريكا ؟
كم عدد أجهزة الطرد المركزي أشكال أوريكا في هذا الوادي ؟

الصور و خبراتكم هي موضع ترحيب كبير في السجل.

للوصول إلى هناك :
أوريكا ادي يجعل نهارية شعبية جدا من مراكش. ل أجهزة الطرد المركزي ، والسفر إلى بيئة غير رس فاطمة . إذا لم يكن لديك سيارتك الخاصة ، يمكنك الانضمام إلى جولة نظمتها أو اتخاذ ( جراند ) سيارة أجرة مشتركة بالقرب من فندق جراند تيز / طاز . سيارات الأجرة المشتركة يجب أن تكلف حوالي ٤٠ درهم. فإنه يخرج ، وعندما كاملة، و ربما يتطلب تغييرا في أغبالو .
معلومات عملية

هذا الارتفاع إلى الشلالات ليست طويلة ، ولكن يمكن أن تكون صعبة التضاريس للغاية ، وخاصة في فصل الشتاء، عندما كانت السماء تمطر . يرجى اتخاذ الأحذية المناسبة. درجات الحرارة في الجبال وعادة ما تكون أقل مما كانت عليه في مراكش.

 

لتسجيل ذاكرة التخزين المؤقت ، الرجاء الإجابة على الأسئلة التالية :

ما سمات خاصة تصف تشكيل سلسلة جبال الأطلس الكبير ؟
ما هو دور سلسلة جبال ل النظم الإيكولوجية إذا وسط المغرب ؟
تسمية بعض المعادن المتوفرة في وادي أوريكا ؟
كم عدد أجهزة الطرد المركزي أشكال أوريكا في هذا الوادي ؟

ايرجى إرسال إجاباتكم إلى ourika.cascades@gmail.com. يمكنك تسجيل الدخول ذاكرة التخزين المؤقت، وسوف نتصل بك في حال الإجابات غير صحيحة أو مطلوب أي معلومات إضافية. الصور وخبراتكم هي موضع ترحيب كبير في السجل.

للوصول إلى هناك :
أوريكا ادي يجعل نهارية شعبية جدا من مراكش. ل أجهزة الطرد المركزي ، والسفر إلى بيئة غير رس فاطمة . إذا لم يكن لديك سيارتك الخاصة ، يمكنك الانضمام إلى جولة نظمتها أو اتخاذ ( جراند ) سيارة أجرة مشتركة بالقرب من فندق جراند تيز / طاز . سيارات الأجرة المشتركة يجب أن تكلف حوالي ٤٠ درهم. فإنه يخرج ، وعندما كاملة، و ربما يتطلب تغييرا في أغبالو .
معلومات عملية

هذا الارتفاع إلى الشلالات ليست طويلة ، ولكن يمكن أن تكون صعبة التضاريس للغاية ، وخاصة في فصل الشتاء، عندما كانت السماء تمطر . يرجى اتخاذ الأحذية المناسبة. درجات الحرارة في الجبال وعادة ما تكون أقل مما كانت عليه في مراكش.

 

English

Ourika River rises in the High Atlas and flows through the Ourika Valley, a Berber land 30 km south of Marrakesh.

The High Atlas (also called the Grand Atlas) in central Morocco has been formed due to the tectonic convergence between Africa and Europe.

Plate tectonics

The outer layers of the Earth are divided into lithosphere, the cooler and more rigid outermost shell, and asthenosphere, the hotter, fluid-like layer at depths between ~80 and ~200 km below the surface.

The lithosphere is broken up into 7-8 major and many minor tectonic plates, composed of oceanic lithosphere and thicker continental lithosphere, each separate and distinct and topped by its own kind of crust (igneous, metamorphic, and sedimentary rocks). Tectonic plates move because the lithosphere has a higher strength than the underlying asthenosphere. Where plates meet, their relative motion determines the type of boundary: convergent, divergent, or transform. Mountain-building, earthquakes, volcanic activity and oceanic trench formation occur along these plate boundaries.

Along convergent boundaries, subduction carries plates into the mantle; the material lost is roughly balanced by the formation of new (oceanic) crust along divergent margins by seafloor spreading. In this way, the total surface of the globe remains the same.

Plate movement is driven by a combination of the motion of the seafloor away from the spreading ridge (due to variations in topography and density of the crust, which result in differences in gravitational forces) and drag, downward suction, at the subduction zones.

Convergent boundaries occur where two plates slide towards each other to form either a subduction zone (if one plate moves underneath the other) or a continental collision. Closure of ocean basins can occur at continent-to-continent boundaries: collision between masses of granitic continental lithosphere; neither mass is subducted; plate edges are compressed, folded, uplifted.

The Atlas Mountains

The Atlas Mountains were formed during three subsequent phases.  During the first tectonic deformation phase in the Paleozoic Era (~300 million years ago) the Anti-Atlas or the Little Atlas was formed in Morocco as the result of continental collisions between North America, Europe and Africa. There are indications they were once a chain of mountains far higher than the Himalayas are today.

More recently, in the Paleogene and Neogene Periods (66 million to ~1.8 million years ago), the remaining mountain chains that today comprise the Atlas were uplifted as the land masses of Europe and Africa collided at the southern end of the Iberian peninsula. Erosion continued to reduce the Anti-Atlas range so that it is today less massive than the High Atlas range to the north.

Lack of evidence for the nature of the subduction in the Atlas region, or for the thickening of the Earth's crust generally associated with continental collisions suggest that deep processes rooted in the Earth's mantle may have contributed to the uplift of the High Atlas. The Atlas has relatively small amount of crustal thickening and tectonic shortening despite the important altitude of the mountain range including Jebel Toubkal, which at 4,167 m is the highest mountain in the North Africa.

The High Atlas serves as a weather system barrier in Morocco running east-west and separating the Sahara's climatic influences, which are particularly pronounced in the summer, from the more Mediterranean climate to the north, resulting in dramatic changes in temperature across the range.

Ourika Valley

Ourika Valley is located at the Western High Atlas, the oldest portion of the range, which is more related to the Atlantic margin of northwest Africa. The massif consists of Jurassic and Cretaceous formations notched by deep erosion-carved valleys.

Ourika Valley is rich with minerals such as calcite, quartz and amethyst. Given the unique geological features, it has been home to a number of special plants including Fraxinus dimorpha. This valley is also the sole location within the High Atlas Range where the endangered primate Barbary Macaque, Macaca sylvanus is known to occur.

The Cache

The given coordinates provide a great view to several cascades, formed by the Ourika River in this valley. Start your visit by walking up the rocks along the river, at the second (the biggest) fall climb higher and continue your way back to the village overlooking the scenary.

To log the cache, please answer the following questions:

  1. What special features describe the formation of the High Atlas mountain range?
  2. What is the role of the mountain range for ecosystems if central Morocco?
  3. Name some of the minerals available in the Ourika Valley?
  4. How many cascades Ourika forms in this valley?

Please send your answers to ourika.cascades@gmail.com. You can log the cache, and I will contact you in case the answers are not correct or any additional information is required. Pictures and your experiences are very welcome in the log.

Getting there:
Ourika Valley makes a very popular daytrip from Marrakesh. For the cascades, travel to Setti Fatma. If you do not have your own vehicle, you can join an organized tour or take a shared (Grand) taxi near the Grand Tez/Taz hotel. The shared taxi should cost approximately 40 dirhams. It departs, when full, and might require a change in Aghbalou.

Practical information
The hike to the waterfalls is not long, but the terrain can be quite demanding, especially in winter, when it is raining. Please take appropriate shoes. The temperatures in mountains are usually lower than in Marrakesh.

Additional Hints (No hints available.)