El Molinar Traditional Cache

Hidden : 8/4/2014

El Molinar

Amb aquest nom es coneix un antic paratge del territori de Xert en el que estàven ubicats els molins de cereals que aprofitàven l’aigua que emana del manantial i baixa pel barranc. Les edificacions més cridaneres de la zona són el Pont de la Senieta, el mas que hi ha al costat i les restes d’una antiga presa d’aigua (el camí passa per sobre avui en dia).

Molt a prop d’ací trobareu una zona on podreu fer un pic-nic a les tauletes, reomplir les vostres botelles d’aigua i descansar a l’ombra dels arbres. És una zona força tranquil·la.

Seguint el recorregut del riu avall trobarem més construccions medievals que fa anys fóren molins d’aigua –n’hi hagué fins a cinc- en diferents estats de conservació, entre les quals destaca, a uns 500m del pont, el Molinar de Baix i la seua imponent palmera, que funcionà com a molí fins als anys 70 del s.XX.

Un altra construcció a tindre en compte, situada davant del Molinar de Baix és la Torreta de Beltrán, que tot i haver sigut remodelada en diverses ocasions, encara conserva moltes de les seues característiques de l’Edat Mitjana. Es tracta d’una construcció quadrada de pedra, d’unes tres plantes d’altura.

Per últim, per als més aventurers, també comentar-vos que si veniu en època de sequera, barranc amunt, a poc més de cent metres del pont, trobareu la cova del Molinar. Sol estar inundada excepte quan fa molt que no plou i ademés la grava que ha anat arrossegant l’aigua ha fet força estret el pas a pocs metres de la boca de la cova, però teniu més d’un kilòmetre de gal·leries per explorar.

Com arribar?

Hi ha diverses maneres d’arribar al Molinar, depenent d’on vinguéu. Podeu vindre a peu, en cotxe, bicicleta, moto, a cavall, o com més vos agrade.

Si veniu des de Xert, haureu de sortir pel camí del cementeri, girar a l’esquerra quan hi arribeu i seguir per aquest camí asfaltat fins al punt (N 40.519516, E 0.120086) on haureu de girar a la dreta i als pocs metres vos trobareu amb el característic pont.

Si veniu des del Poble Vell de Xert, haureu d’agafar el camí que surt del carrer del Cap de Vila fins al cementeri i seguir les indicacions del punt anterior.

Si veniu per la carretera nacional, haureu d’entrar per Anroig i girar al punt (N 40.513089, E 0.120279). Per darrere de les cases trobareu un camí que passa per baix de la carretera nacional per una tuberia quadrada (és prou gran per a que passe un tot-terreny per dins). Si el seguiu vos portarà fins al Molinar.

El Catxé

Es tracta d’un recipient menut i de forma cilíndrica. Porteu alguna cosa per a escriure! En el moment d’amagar-lo, a part del logbook, conté un parell de pins, fruitetes per a fer polseres i una canica. Les coordenades tal vegada se’n van una mica; mireu la foto spoiler!

Bibliografia
    •    MESEGUER-CARBÓ, J.: La Toponímia Urbana de Xert. El Poble Vell (Segles XIX-XX). Edit. Cooperativa Agrícola Sant Marc de Xert, 2008.
    •    MESEGUER FOLCH, V.: Xert i la Barcella. Edit. Cooperativa Agrícola Sant Marc de Xert, 2002.