Català
L’edifici del INS Escola del Treball forma part del patrimoni històric i arquitectònic de la nostra ciutat. És l’edifici destinat a l’educació secundaria més antic de Lleida. Obra de l’arquitecte Francesc Morera i Gatell, fou inaugurat el 1932. Des de llavors ençà ha estat seu de l’Escola del Treball a més d’acollir temporalment al seu si a altres institucions educatives com ara el Instituto Nacional de Bachillerato, avui INS Marius Torres, i l’Angel Montesinos, avui INS Guindàvols. L’edifici està catalogat com a element d’Interès Històric Artístic i Arquitectònic de Lleida amb el codi HA303.
L’edifici és un cos de tres plantes construït entorn d’un gran pati central a cel obert. La façana està construïda a partir de tres franges separades entre elles per cornises que reforcen la separació horitzontal. La franja inferior fa la funció de sòcol, mentre que el cos central, que ocupa els dos pisos superiors, és rematat per la balustrada superior.
La superfície de la façana aconsegueix volum gràcies a la utilització de plans en nivells diferents: uns avançats i altres enrederits, així com la simulació de falsos carreus i dovelles en sòcol, portes i finestres.
En el xamfrà de l’edifici, dues falses columnes emmarquen la porta central resolta amb un arc de mig punt, alhora que simulen suportar un pesat i simbòlic balcó amb barana balustrada que permet l’obertura de tres balconeres rectangulars. Damunt d’aquestes, un finestral amb arc de mig punt conclou en altura amb un frontis que incorpora l’escut de la ciutat de Lleida.
L’interior de l’edifici presenta uns quants elements arquitectònics rellevants com ara el vestíbul amb una escala principal, el pati interior (probablement un dels espais més reeixits des d’un punt de vista arquitectònic), la sala d’actes amb amfiteatre i un seguit d’espais de treball (aules, tallers, oficines de servei...) que s’obren a un passadís perimetral que envolta el pati central.
Entre els elements ornamentals cal fer esment de la composició escultòrica “El Forjador”, obra poc coneguda a la nostra ciutat de l’escultor modernista Josep Llimona així com un seguit de làmpades entre les quals cal esmentar la que il·lumina el vestíbul.
Si veniu durant l’horari d’apertura del centre podeu fer una visita autoguiada amb codis QR i etiquetes NFC per l’interior de l’edifici. Passeu per consergeria i demaneu el fulletó que us orientarà durant la visita.

“El Forjador”, Obra escultòrica de Josep Llimona

Làmpada commemorativa del vestíbul

Vista del pati de llums central

Vista superior de la escalinata principal
Castellà
El edificio del INS Escola del Treball forma parte del patrimonio histórico y arquitectónico de nuestra ciudad. Es el edificio destinado a la educación secundaria más antiguo de Lleida. Obra del arquitecto Francesc Morera i Gatell, fue inaugurado el 1932. Desde entonces hasta hoy ha sido sede de la Escola del Treball además de acoger temporalmente en su seno a otras instituciones educativas como por ejemplo el Instituto Nacional de Bachillerato, hoy INS Marius Torres, y el Angel Montesinos, hoy INS Guindàvols. El edificio está catalogado como elemento de Interés Histórico Artístico y Arquitectónico de Lleida con el código HA303.
El edificio es un cuerpo de tres plantas construido en torno a un gran patio central a cielo abierto. La fachada está formada por tres franjas separadas entre ellas por cornisas que refuerzan la separación horizontal. La franja inferior hace la función de zócalo, mientras que el cuerpo central, que ocupa los dos pisos superiores, es rematado por la balaustrada superior.
La superficie de la fachada consigue volumen gracias a la utilización de planes en niveles diferentes: unos avanzados y otros retrasados, así como la simulación de falsos sillares y dovelas en zócalo, puertas y ventanas.
En el chaflán del edificio, dos falsas columnas enmarcan la puerta central resuelta con un arco de medio punto, a la vez que simulan soportar un pesado y simbólico balcón con barandilla que permite la apertura de tres balcones rectangulares. Encima de estas, un ventanal con arco de medio punto concluye en altura con un frontal que incorpora el escudo de la ciudad de Lleida.
El interior del edificio presenta algunos elementos arquitectónicos relevantes como por ejemplo el vestíbulo con una escalera principal, el patio interior (probablemente uno de los espacios más exitosos desde un punto de vista arquitectónico), la sala de actos con anfiteatro y una serie de espacios de trabajo (aulas, talleres, oficinas de servicio...) que se abren a un pasillo perimetral que rodea el patio central.
Entre los elementos ornamentales hay que hacer mención de la composición escultórica “El Forjador”, obra poco conocida en nuestra ciudad del escultor modernista Josep Llimona así como una serie de lámparas entre las cuales hay que mencionar la que ilumina el vestíbulo.
Si venís cuando el centro esté abierto podéis hacer una visita autoguiada con códigos QR y etiquetas NFC por el interior del edificio. Pasad primero por conserjería y pedid el folleto que os orientará durante la visita.