Tønsnesvarden #3 - Løypa Traditional Geocache

Hidden : 2/12/2016

Movika er et av mange fine utfartsområder i Tromsø, og heldig er de som bor her, for de har nemlig sin egen løypemaskinkjører.  Ei flott løype går rundt Tønsnesvarden og Skavåsen (ca 11,5 km), og utover vinteren vil det dukke opp geocacher langs hele denne traseen.

Vi har kun testet ut runden på vinterføre, på sommertid er det ikke lett å finne sti, og det er mye myr og våte områder.  Fra Movika og opp til Movikvatnet (ca 200 moh) er det slak stigning, og dermed en tur som passer utmerket for barn (trimkasse ved vatnet). Herfra flater terrenget ut, man følger nordvestsida av vatnet, og går gjennom skogen før man starter på nedoverbakkene i Tverrelvdalen og videre forbi bebyggelsen i Tønsvika.  Stort sett holder man høyden fra Tønsvika og framover mot Movika, men noen oppoverbakker er det mot slutten av runden.

Anbefaler merket parkering i Movika.  For å komme til løypa har man flere alternativ. På vintertid er det nok lettest å gå opp Movikvegen, og så gå rett opp etter skispor/tråkket sti. På sommertid bør man unngå å krysse innmark, og jeg anbefaler da at man går ca 270 meter nordover hovedveien fra parkeringa, og tar til høyre ved busskiltet. Fra gårdsveien ser man starten av stien..

Bruk gjerne nettsida/appen skisporet.no for å sjekke om det er kjørt opp spor (søk: Movika).

FTF-sertifikat fåes ved henvendelse til CO.  God tur!

Det er blyant i de fleste av cachene langs denne trailen, men ta med for sikkerhets skyld There are pencils in most of the geocaches along this trail, but bring one just in case.....