Tur til fjells: Damsgårdsfjellet - "Toppen" Traditional Cache

This cache is temporarily unavailable.

Hexa Nomos: Hei:

Det ser ut som om denne geocachen trenger tilsyn og/eller vedlikehold fra eier, så inntil videre disabler jeg den. Vær snill å sjekke at geocachen er på riktig sted og i god stand, og utfør eventuelt nødvendig vedlikehold.

Hvis geocacheoppføringen er merket med ikonet som angir at geocachen trenger vedlikehold, et hvitt kors på rød bakgrunn, kan ikonet fjernes ved å skrive logg av type «Owner Maintenance». Til slutt skriv en logg av type «Enable Listing» for å aktivere geocacheoppføringen.

Hvis geocacheoppføringen må stå deaktivert en stund, f.eks. fordi du ikke har anledning til å utføre vedlikehold ennå, så er det greit, må du skrive en note på geocachesiden hvor du beskriver situasjonen og angir når geocacheoppføringen kan forventes å være aktiv igjen.

Hvis du ikke ønsker å aktivere geocacheoppføringen igjen, vær snill å arkivere den, slik at en annen spiller kan plassere en geocache her. Hvis du bestemmer deg for å arkivere geocacheoppføringen, vær snill å sjekke stedet og ta med deg geocachen eller eventuelle rester av den så snart som mulig, for å unngå forsøpling.

Har du spørsmål eller kommentarer, ta kontakt med meg eller en av de andre på reviewerteamet.
Det er ønskelig at geocachens eier svarer på denne henvendelsen innen 30 dager.

Med vennlig hilsen
Hexa Nomos
Geocaching.com Volunteer Cache Reviewer for Norge, Svalbard og Jan Mayen
e-post: hexa.nomos@gmail.com

Hidden : 5/23/2017

Tur til fjells vil ta deg med i flott skogsterreng og fjellomgivelser for noen av Fyllingsdalens topper. Et område som passer ypperlig for deg som har firbente, små barn, eller bare er ute i tur ærende. Flere ruter går opp og rundt i området her. Derfor vil en ved å velge en av de gitte turene, fra/ til : Melkeplassen – Nordnæsdalen – Olsokfjellet – Damsgårdsfjellet - Holefjellet – Gravdalsfjellet – Viggohytten – Laksevåg(hytten) – Lyngbø – Nipedalen få seg en flott turopplevelse samtidig som en på veien kan plukke x-ant cacher.

Noe informasjon om hvor starte fra:

* Du kan gå eller kjøre opp Nordnæsdalsveien hvor det ved enden er bom og god parkeringplass før veien videre opp i fjellet i alle retninger.

* Du kan gå fra Melkeplassen og opp et noe brattere terreng for å nå stikryss videre opp for Olsokfjellet, eller fortsette rett frem og over toppen for å nå Nordnæsdalen.

* Du kan gå eller kjøre opp til Nipedalen for veien videre til fots opp fjellet hvor du vil nå Nipetjørna når du går i retning Viggohytten og Gravdalsfjellet. Eller du kan passere stikrysset for veien videre mot Nordnæsdalen. Går du videre derfra kan du ta turen videre til Damsgårdsfjellet eller Olsokfjellet.

For å finne diverse med forslag til turer kan sidene ut.no, fotturer.no og sprekere.no brukes. Under er det lagt til noen valgte turforslag. Flere av disse syntes jeg personlig har noe drøy oppsatt varighet for turen. Men det er nå bare til å prøve ut.

Nordnæsdalen

(Vatikanet? og Nordnæs Bataillon)

Nordnæs Bataillon eier en eiendom som er omtrent like stor som Vatikanstaten i Roma. I 1918 fikk de i gave en jordeiendom i Øvre Fyllingsdalen fra noen eldre Nordnæsgutter. Senere ble den utvidet og er idag 426 mål. Her er en stor idrettsbane og flere hytter. I sesongen er det mulig for guttene å overnatte her. Det er guttene selv som styrer Nordnæsdalen, og offiser og underoffiserer har vakt når guttene sover. Idrettsbanen blir brukt til fotball og annen idrett. Hvert år holder lørdagskorpsene Dræggens Buekorps, Nygaards Bataljon og Nordnæs en fellesutmarsj hit med konkurranser i friidrett, fotball og tautrekking. Stedet blir også utlånt til andre av byens buekorps.

Her er noen valgte turer som kan tas i området: (alle kan også tas fra Nordnæsdals området)
(Lag deg gjerne dine egne, er flotte stier hele veien å ta avstikkere på for kortere eller lengre tur)

Olsokfjellet via Holefjellet

Olsokfjellet ligger like ved Damsgårdsfjellet, så disse to fjellene er flott å kombinere. Turen starter ved Laksevåg idrettshall der det også er god parkering. Buss stopper i Krinsjåveien nr 125 rett etter krapp sving før Nygård kirke. Start turen ved å gå opp Øvre Holen til nummer 34, gå inn på sti mellom 34 og 38. Følg denne stien opp åskammen over Rundetoppen til Holefjellet, ta av i stiskille mot venstre og kom inn på en stor sti (7-fjellstien). Følg denne over og ned i Skaret,gå ca 300 m forbi stidelingsskilt mot Nordnæsdalen. Ta opp fjellet mot venstre og følg stien til topp. Da er du på Olsokfjellet 354m.o.h. Gå inn over fjellet og ta rundt mot venstre, og gå over til toppen av Damsgårdsfjellet 342 m.o.h. Følg god sti mot venstre og bratt ned (kan være litt glatt på vått underlag) til du kommer til Skaret igjen, og følg samme sti som da du kom opp. Gå til stideling. Følg 7- fjellsruten ned mot Nygårdslien og gå ned Nygårdslien forbi skolen til Laksevåghallen og buss eller parkering. Er det veldig sleipt/glatt kan det være en fordel å gå opp Damsgårdsfjellet og ned igjen Olsokfjellet .

Nipedalen - Damsgårdsfjellet - Melkeplassen

Området fra Kanadaskogen mot Damsgårdsfjellet og Gravdalsfjellet byr på et sennende og allsidig terreng der man kan få med seg svært varierte natturopplevelser i løpet av en søndags- eller ettermiddagstur. Stimønsteret i området kan være litt forvirrende. Men med brukbar sikt er det lett å finne fram. Bruk fottøy som tåler vann.

Oppgangen til Gravdalsfjellet er meget godt brukt. Stien, som er en del av 7-fjellsturen, følger Nipedaler som går rett sørover mot Nipetjernet før det dreier rundt på sørsiden av vannet og rett nord mot Gravdalsfjellets topp. Like etter toppen går stien rett forbi Nygårdsnipa (også kalt Nipa lokalt) før den forsetter østover mot toppen av Damsgårdsfjellet (317 moh.). Vær obs på de mange stiskillene når du først er inne på Damsgårdsfjellet

Ned fra toppen følger siteun relativt bratt ned Damsgårdsfjelelt. 7-fjellsturen følger samme trase mot Melkeplassen så stien er godt opptråkket.

Olsokfjellet

Olsokfjellet (Lett tur) (354 m.o.h)
Ligger like ved Damsgårdsfjellet (342m.o.h), så disse to fjellene er flott å kombinere. Start i krysset Vestlundsvei/Øvre Fylingsveien eller rett opp fra Busstoppet. Gå litt mot Melkeplassen og ta av mot venstre inn Jonstadveien, merket mot Damsgårdsfjellet. Følg denne rundt til høyre og ta av ved Nordnesdalsveien, følg den grusveien oppover ca 1 km helt opp til en grusfotballbane.
Hold til høyre for denne, gå inn på sti til høyre, og følg denne opp til skilting. Gå rett inn til høyre og bratt opp til topp. Da er du på Olsokfjellet 354 m.o.h. Gå inn over fjellet og ta rundt mot venstre og gå til toppen av Damsgårdsfjellet 342 m.o.h. Følg god sti nedover til du kommer til skaret. Følg merket sti mot venstret til Nordnesdalen. Er det glatt/sleipt kan du med fordel gå opp Damsgårdfjellet og ned igjen Olsokfjellet.

Viggohytten

(Se også cachen: Viggohytten - Utsikten)

(Hytten brant ned til grunnen i juli 2014. Men er nå gjenoppbygget.)

Sportsklubben Viggo ble stiftet av fotballkamerater på Nordnes 4.mai 1915. Hytten ble bygger i 1918 av noen ungdommer og ble i 1925 kjøpt av sportsklubben Viggo. Med hyttens flotte beliggenhet ble den straks alle Viggoguttenes samlingssted. Det var stor aktivitet i hytten i 30-årene. Både styret, gubbelager og juniorene hadde møter og tilstelninger og man følte behov for utvidelse. i 1939 ble det skaffet materialer og allerede i påsken var utbygget mot øst et faktum. Krigen i 1940-45 satte imidlertidig bom stopp for videre arbeid. Hytten kom igjen i dårlig forfatning, men dugnadsånden etter krigen var stor og hytten ble igjen satt i stand. I dag drives hytten av Viggohyttens venner som er en ideel stiftelse. Hytten er åpen for publikum hver søndag fra september til juni, hvor det selges vafler, kaffe og annen drikke. Hytten er blitt et populært turmål for beboere rundt Kanadaskogen både i Fyllingsdalen, Laksevåg og Nipedalen/Gravdal. Viggohytten ligger flott til på Gravdalsfjellet.

Flere ruter går til hytten:
Du kan gå eller kjøre opp Nordnesdalsveien hvor det ved bommen er god parkeringplass. Følg skilting forbi Nordnæs Batallions idrettsanlegg, gå via Laksevåghytten og fortsett turen med litt stigning før du når hytten.

Mange veivalg, og det er enda flere!! Hva blir ditt?