Kouty - první šestisedačková lanovka v Česku Traditional Cache

Hidden : 2/24/2020

Kouty nad Desnou - první šestisedačková lanovka v Česku

Výstavba první etapy byla zahájena na jaře 2009 a nový areál měl být původně uveden do provozu již v prosinci 2009. Při kácení stromů pro trasu lanovky a sjezdovky ovšem bohužel došlo k časovému skluzu, a tak bylo rozhodnuto realizovat v roce 2009 pouze stavební část lanovky a vleků a samotnou montáž technologií nechat až na rok 2010. Na podzim 2009 tak byly po vykácení stromů provedeny základní terénní úpravy a vybetonovány všechny patky podpěr. Po zimní přestávce pak výstavba pokračovala na jaře betonáží staničních pilířů. V červnu již došlo na usazování podpěr – zatímco montáž šesti v méně náročném terény byla provedena autojeřábem, k instalaci zbývajících 11 v těžko přístupném terénu vzlétnul ve dnech 23. až 26. června vrtulník. Na začátku července pak dorazila i staniční technologie, bezprostředně poté byla zahájena i její montáž – nejprve byla smontována horní poháněcí stanice, pak přišla na řadu i dolní napínací stanice. V polovině srpna se výstavba lanové dráhy již znatelně blížila do cíle – ve dnech 10. a 11. srpna bylo zapleteno dopravní lano a o pět dní později již dorazily z Rakouska i sedačky. Ty byly usazeny na lano počátkem října a po úspěšné vykonání zátěžových zkoušek byla první česká šestisedačka předána dne 23. října 2010 provozovateli. Zkušební provoz zde byl zahájen v sobotu 4. prosince 2010, velkolepé slavnostní otevření střediska se pak uskutečnilo o čtrnáct dní později, 18. prosince.

Přepravní kapacita lanovky činí 3200 osob za hodinu a v době uvedení do provozu byla nejvyšší nejen v České republice, ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalého východního bloku. Rekordů v rámci České republiky má tato lanovka ovšem více – jmenujme například nejsilnější dopravní lano (47 mm) nebo nejvyšší výkon pohonu (632 kW). Třicet tun těžké a 4 kilometry dlouhé dopravní lano dodala firma Fatzer. Komfort a bezpečnost lyžařů při nastupování zajišťuje nástupní pás. Bohužel už bylo upuštěno od původního záměru vybudovat vedle dolní stanice depo pro sedačky a vybavit je bublinami proti nepříznivému počasí. Trasu lanové dráhy tvoří celkem 17 podpěr, z nichž jsou 3 nosnotlačné a 1 tlačná.

V areálu si na své nepřijdou jen lyžaři, ale i bikeři. Speciálně pro ně je otevřena lanovka od začátku června, do konce září. Adrenalinové sjezdy si mohou vyzkoušet nejen profi jezdci, ale i amatéři. Na výběr jsou čtyři trasy :

Uhlířská stopa

lehčí trasa – modrá 5km je určena pro pokročilé jezdce na horských kolech , zajímavostí je, že částečně vede po původní uhlířské cestě, kde jsou patrné terasy, na nichž se dříve pálilo dřevěné uhlí – začíná pod horní stanicí lanové dráhy “Medvědí Hora”, zde se klikatí po celé šířce sjezdovky “U vrtulí”, na konci této sjezdovky se v místě křížení tratí stáčí vlevo do lesa, křižuje lanovou dráhu a sjezdovou trať “Hřebenovka”(v tomto místě je třeba zastavit a rozhlédnout se!!!), pokračuje sjezdem po staré uhlířské stezce, konec této stezky se napojuje na lesní cestu vedoucí po rovině 2,5km až k místu zvanému “U obrázku” (vzhledem k tomuto úseku, není trasa zcela ideální pro sjezdová kola) dále pokračuje z kopce lesní cestou, před vysílačem uhýbá vpravo do listnatého lesa, zde pokračuje příjemným trailem tvořeným z klopených zatáček a terénních vln, po přejetí lesní cesty, vede dále stezkou na sjezdovku “U snowparku” a ke spodní stanici l.d. “Liščí potok”

Stará medvědice

lesní freeride trail – červená 3km – terénní vlny, kořeny, klopené zatáčky přírodní skoky – určena pro zkušené jezdce na celoodpružených kolech, začíná vpravo od h.s. lanové dráhy “Medvědí Hora” (pod barem “U medvěda”) vede lesem podél sjezdovek “U vrtulí” a “Medvědí” čímž kopíruje jejich sklon, v horním a středním úseku trasy jsou 2 rovinky o délce cca 80m zbytek trailu vede poctivě z kopce místy pod velkým sklonem, trail ve spodní části traverzuje sjezdovku “Medvědí” pokračuje sjezdem podél potůčku a vyúsťuje u s.s. lanové dráhy “Liščí potok”

Hřebenovka

prvky 4X/freeride – červená 3,5km – určena pro zkušenější jezdce na celoodpružených kolech, začíná přímo pod h.s.l.d. “Medvědí hora” v horní části vede pod lanovkou (hliněné skoky, klopené zatáčky, lavice) ve střední části se napojuje na sjezdovku “Hřebenovka” (hliněné klopené zatáčky, lavice) pokračuje po lesní cestě (freeride, skoky), dále lesem (freeride) a ve spodní části vede po sjezdovce “U snowparku” až ke s.s. l.d. “Liščí potok”.

Koutíkův sen

DH – černá 2,5km, celkové převýšení 500m – nejtěžší trať, určena pro zkušené jezdce na celoodpružených kolech, začíná vpravo cca 100m pod h.s. l.d. “Medvědí hora” u h.s. vleku “U vrtulí” odtud vede vpravo podél vleku a částečně krajem lesa (lavice, skoky s protihranou, klopené zatáčky, kořeny) až na konec sjezdovky “U vrtulí”, zde se stáčí mírně vpravo do řídkého smrkového lesa směrem k lanovce, pokračuje krátkým úsekem pod lanovkou, uhýbá vlevo do smrkového lesa, kde pokračuje prudkým sjezdem (kameny, kořeny) ústícím na lesní cestu a křižuje lanovku (zde je třeba zpomalit a rozhlédnout se!!!) dále se klikatí bukovým lesem vpravo od lanovky a vyúsťuje na dojezd sjezdovky “Medvědí” směrem ke s.s. l.d. “Liščí potok”

Tato keška nemá žádné ambice. Je to vlastně taková díkzabodovka. Jelikož jsme měli možnost si v zahraničí odlovit několik kešek na lyžích v těsné blízkosti sjezdovek, chceme tuto možnost nabídnout i zdejším lyžařům. A proč právě zde ? Protože je tu podle nás nejlepší lyžovačka na Moravě.