Skip to content

<

Les pierres du jardin américain

A cache by junkys Send Message to Owner Message this owner
Hidden : 10/15/2020
Difficulty:
2 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Vous vous trouvez ici au jardin du souvenir américain.
Ce jardin est l'un des trois jardins du memorial qui a été crée pour rendre hommage aux forces alliés qui ont participé à la libération.
Le jardin américain est aménagé sous une cascade, symbole de vie, et arbore 50 plaques représentant chacun des 50 états des Etats-Unis d'Amerique. Chacune de ces plaques est posée sur une roche typique de l'état américain qu'il représente, une belle leçon de géologie en direct des Etats-Unis.

 

Il serait bien trop difficile de vous demander d'identifier le type de pierre de chacun des états, mais on peut facilement identifier différents types de roches.
Cette earthcache vous propose donc une approche visuelle et tactile.

####################################
## LES DIFFERENTS TYPES DE ROCHES
####################################

Le géologue classe des roches en fonction de leur origine et de leur composition. On distingue ainsi trois grands ensembles de roches :
- les roches sédimentaires
- les roches magmatiques
- les roches métamorphiques

#### ROCHE SEDIMENTAIRE
Les roches sédimentaires sont litées, ne sont pas entièrement cristallisées et renferment parfois des fossiles. Elles naissent à la surface terrestre, généralement par dépôt de matières au fond d'une mer sur la côte dans un delta ou plus rarement à la surface d'un continent. Les matériaux qui constituent ces roches (les sédiments) proviennent le plus souvent de l'érosion des autres roches.
Elles ont 4 origines possibles :
- Origine détritique : elles sont siliceuses et résultent de l'accumulation de particules issues de l'érosion continentale. Exemple : les grès et sables
- Origine biochimique : elles sont siliceuses ou carbonatées et résultent de l'accumulation de fossiles (squelettes de Protozoaires, mollusques... ). Exemple : les marnes
- Origine authigène : elles résultent exclusivement de processus chimiques comme l'évaporation. Exemple : le gypse, la potasse...
- Origine biologique : elles sont carbonatées et résultent de l'accumulation et de la transformation de la matière organique végétale. Exemple : charbons, pétroles...

#### ROCHE MAGMATIQUE
Les roches magmatiques ne sont pas litées, ne renferment pas de fossiles, peuvent être entièrement ou partiellement cristallisées. Ces roches se mettent en place en surface ou en profondeur, sous forme fondue (magma). Le magma ainsi formé migre vers la surface qu'il atteint ou non. Si le magma n'atteint pas la surface, il cristallise en donnant des roches magmatiques plutoniques. La roche plutonique la plus courante est le granite. La roche obtenue aura une texture grenue (ex: granite, gabbro). Si le magma atteint la surface, il cristallisera en donnant des roches magmatiques volcaniques. La roche obtenue sera une roche magmatique "volcanique", dont la texture sera en générale microgrenue ou vitreuse.

#### ROCHE METAMORPHIQUE
Les roches métamorphiques sont litées, entièrement cristallisées et ne renferment pas de fossiles.
Les roches métamorphiques, qui proviennent de l’une ou l’autre des familles précédentes, ont subi une transformation structurale et/ou minérale sous l'action de nouvelles conditions de pression et température.
Ainsi par transformation de la roche "mère" (xx ==>), on trouve notamment :
Granit ==> gneiss
Basalte ==> amphibolite
Calcaire==> marbre (le marbre est un ancien calcaire entièrement recristallisé)
Argile ==> ardoise, schiste
Sables ==> quartzites
Marnes ==> calcschistes

 

####################################
## IDENTIFICATION DES ROCHES
####################################

L'identification d'une roche est un processus qui peut être complexe car déterminé par tout un ensemble de facteurs, notamment :

- La taille des grains : dans les roches sédimentaires, elle dépend de l'agitation du milieu de dépôt ; dans les roches magmatiques, du nombre de grains qui ont commencé à cristalliser en même temps ; dans les roches métamorphiques, du grain de la roche initiale. La définition des termes grossier, moyen, et fin varie selon le groupe de la roche.

- La forme des grains : une loupe de poche permet d'observer plus facilement la forme des grains isolés. Les critères à retenir : le degré d'usure (arrondi), l'homogénéité des formes de grains, et le développement des cristaux. Les cristaux développés librement ont des faces planes et des angles vifs. Exemple : La tectite est facilement reconnaissable avec sa forme en larme.

- La texture : la texture désigne l'apparence de la surface de la roche ou les relations entre les grains de celle-ci. Une roche sans grains visibles formant une masse de minéraux ou de verre est dite massive. Beaucoup de roches magmatiques, constituées de grains juxtaposés, sont dites granulaires.

- La structure : la structure décrit les figures produites par des processus géologiques. Certaines structures (stratification, litage igné, rubanement d'un gneiss) se sont formées en même temps que la roche elle-même ; d'autres (plissement, cisaillement et étirement des cristaux) sont postérieures. De nombreuses structures existent, et à diverses échelles. Ainsi le plissement s'observe au microscope aussi bien que sur des falaises entières. Ces informations structurales servent à reconstituer les histoires géologiques et dresser les cartes géologiques.

- La couleur : la couleur est un caractère qui facilite l'identification des roches. Elle peut permettre de distinguer plusieurs variétés d'une roche, et fournit des informations sur sa composition. Bien souvent, la couleur d'une roche est modifiée par l'altération météoritique : il faut donc toujours observer une cassure fraîche. Exemple : Chaque couleur de grès est définie par ses constituants minéraux qui dépendent du sédiment originel et de l'histoire géologique. La couleur des roches sédimentaires varie beaucoup, du gris au rouge et du blanc au jaune ; même si la couleur des roches n'est jamais un élément neutre, elle n'est pas un critère de détermination à elle seule. Quelques minéraux ont une couleur assez constante pour aider à les identifier. L'olivine est souvent de couleur olive (verdâtre tirant sur le jaune ou le brun) et la dolomite est souvent rose chair. Au contraire, le feldspath plagioclase (le feldspath riche en sodium Na ou en calcium Ca) a une couleur qui varie du blanc au gris.

- Environnements géologiques : Un environnement géologique donné produit souvent plusieurs types de roches apparentées. Par exemple, du basalte, des scories, de la spilite, et des bombes volcaniques sont trouvés ensemble dans le volcan d'Hawaï. Connaître ces associations aide non seulement à identifier les roches, mais aussi à reconstruire leur ancien environnement. Ainsi les grès glauconieux et calcaires du Crétacé sont la marque d'une mer chaude et calme d'il y a 100 millions d'années.

####################################
## VALIDATION DE LA EARTHCACHE
####################################

Pour loguer cette cache :
Pour valider votre visite sur le site, envoyez-moi vos réponses par mail ou centre de messagerie aux questions suivantes. Vous pouvez loguer "Found it" sans attendre mon accord, je vous contacterai si nécessaire.

Q0. optionnel, une photo de vous ou de votre GPS sur le site sera grandement apprécié.

Q1. Parmi les 50 pierres, au moins deux sont de type magmatique volcanique. Donnez les noms des états correspondant.

Q2. Citez 5 états dont la pierre présente un toucher rugueux.

Q3. Par analogie à la question précédente, pensez-vous que toutes les pierres qui présentent une texture lisse au toucher le sont de façon naturelle ?

Q4. Repérez les plaques des états du Texas et du Mississippi (pierres de couleur rouge et noir). A part la différence de texture au toucher, quelle(s) différence(s) pouvez-vous constater ?

Q5. Citez un état où la pierre présente plusieurs litages bien visibles.

Q6. Quel état présente un joli marbre blanc ?

Q7. Observez la pierre de l'Oregon. Elle a une couleur et une texture bien particulière. Quelle est cette couleur, et de quel type de roche d'agit-il ?

Q8. Le Montana et l'Utah sont deux pierres granitiques. Laquelle des deux a un grain "gris" beaucoup plus prononcé ?

 


 

You are here at the American Memorial Garden.
This garden is one of the three memorial gardens which were created to pay tribute to the Allied forces who participated in the liberation.
The American garden is laid out under a waterfall, symbol of life, and features 50 plaques representing each of the 50 states of the United States of America. Each of these plates is placed on a rock typical of the American state that it represents, a beautiful geology lesson directly from the United States.

It would be far too difficult to ask you to identify the type of stone in each state, but we can easily identify different types of rock.
This earthcache offers you a visual and tactile approach.

####################################
## THE DIFFERENT TYPES OF ROCKS
####################################

The geologist classifies rocks according to their origin and their composition. There are thus three main groups of rocks :
- sedimentary rocks
- magmatic rocks
- metamorphic rocks

#### SEDIMENTARY ROCK
Sedimentary rocks are layered, not fully crystallized, and sometimes contain fossils. They arise on the earth's surface, usually by depositing material at the bottom of a sea on the coast in a delta or more rarely on the surface of a continent. The materials that make up these rocks (sediments) most often come from the erosion of other rocks.
They have 4 possible origins :
- Detrital origin : they are siliceous and result from the accumulation of particles from continental erosion. Example: sandstones and sands
- Biochemical origin : they are siliceous or carbonated and result from the accumulation of fossils (skeletons of protozoa, mollusks, etc.). Example: marls
- Authigenic origin: they result exclusively from chemical processes such as evaporation. Example: gypsum, potash ...
- Biological origin: they are carbonated and result from the accumulation and transformation of organic plant matter. Example: coals, oils ...

#### MAGMATIC ROCK
Magmatic rocks are not layered, do not contain fossils, can be fully or partially crystallized. These rocks are placed on the surface or at depth, in molten form (magma). The magma thus formed migrates towards the surface whether it reaches or not. If the magma does not reach the surface, it crystallizes giving plutonic magmatic rocks. The most common plutonic rock is granite. The rock obtained will have a grainy texture (eg granite, gabbro). If the magma reaches the surface, it will crystallize giving volcanic magmatic rocks. The rock obtained will be a "volcanic" magmatic rock, the texture of which will generally be microgrenue or vitreous.

#### METAMORPHIC ROCK
Metamorphic rocks are layered, fully crystallized and do not contain fossils.
Metamorphic rocks, which come from either of the preceding families, have undergone structural and / or mineral transformation under the action of new pressure and temperature conditions.
Thus by transformation of the "mother" rock (xx ==>), we find in particular :
Granit ==> gneiss
Basalt ==> amphibolite
Limestone ==> marble (the marble is an ancient limestone completely recrystallized)
Clay ==> slate, schist
Sands ==> quartzites
Marls ==> calcschists

 

####################################
## IDENTIFICATION OF ROCKS
####################################

The identification of a rock is a process which can be complex because it is determined by a whole set of factors, in particular :

- Grain size : in sedimentary rocks, it depends on the agitation of the deposit medium; in igneous rocks, the number of grains which have started to crystallize at the same time; in metamorphic rocks, the grain of the initial rock. The definitions of the terms coarse, medium, and fine vary depending on the rock group.

- The shape of the grains : a pocket magnifying glass makes it easier to observe the shape of isolated grains. The criteria to remember: the degree of wear (rounding), the homogeneity of grain shapes, and crystal development. Freely developed crystals have flat faces and sharp angles. Example: The tektite is easily recognizable with its teardrop shape.

- Texture: texture refers to the appearance of the rock surface or the relationships between the grains of the rock. A rock without visible grains forming a mass of minerals or glass is said to be massive. Many magmatic rocks, made up of juxtaposed grains, are said to be granular.

- The structure : the structure describes the figures produced by geological processes. Certain structures (stratification, igneous bedding, banding of a gneiss) were formed at the same time as the rock itself; others (folding, shearing and stretching of the crystals) are posterior. Many structures exist, and at various scales. Folding is thus observed under the microscope as well as on entire cliffs. This structural information is used to reconstruct geological histories and draw up geological maps.

- Color: color is a character that makes it easier to identify rocks. It can distinguish several varieties of a rock, and provides information on its composition. Very often, the color of a rock is modified by meteoritic weathering: it is therefore always necessary to observe a fresh break. Example: Each color of sandstone is defined by its mineral constituents which depend on the original sediment and the geological history. The color of sedimentary rocks varies greatly, from gray to red and from white to yellow; even if the color of rocks is never a neutral element, it is not a criterion of determination in itself. Some minerals have a fairly consistent color to help identify them. Olivine is often olive in color (greenish yellow or brownish) and dolomite is often flesh pink. In contrast, plagioclase feldspar (feldspar rich in sodium Na or calcium Ca) has a color that varies from white to gray.

- Geological environments: A given geological environment often produces several types of related rocks. For example, basalt, slag, spilite, and volcanic bombs are found together in the Hawaii volcano. Knowing about these associations not only helps identify rocks, but also reconstructs their ancient environment. Thus the glauconous and limestone sandstones of the Cretaceous are the mark of a warm and calm sea of ​​100 million years ago.

####################################
## EARTHCACHE VALIDATION
####################################

:
To validate your visit on the site, send me your answers by mail or message center to the following questions. You can log "Found it" without waiting for my agreement, I will contact you if necessary.

Q0. optional, a photo of you or your GPS on the site will be greatly appreciated.

Q1. Among the 50 stones, at least two are of the volcanic magmatic type. Give the names of the corresponding states.

Q2. Name 5 states in which the stone has a rough feel.

Q3. By analogy to the previous question, do you think that all stones that have a smooth texture are naturally so?

Q4. Look for the Texas and Mississippi state plaques (red and black colored stones). Apart from the difference in texture, what difference(s) can you see?

Q5. Name a state where the stone has several visible layers.

Q6. which State does have a nice white marble ?

Q7. Observe the Oregon Stone. It has a very particular color and texture. What is this color, and what kind of rock is it ?

Q8. Montana and Utah are two granite stones. Which of the two has a much more pronounced "gray" grain ?

Additional Hints (No hints available.)



Reviewer notes

Use this space to describe your geocache location, container, and how it's hidden to your reviewer. If you've made changes, tell the reviewer what changes you made. The more they know, the easier it is for them to publish your geocache. This note will not be visible to the public when your geocache is published.