Skip to content

Québec site patrimonial mondial de l'UNESCO Virtual Cache

Hidden : 5/30/2022
Difficulty:
2.5 out of 5
Terrain:
2.5 out of 5

Size: Size:   virtual (virtual)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Bienvenue dans le Vieux-Québec, ancienne ville fortifiée

Welcome to the Old Quebec, ancient walled city

(English translation here)


L'arrondissement historique du Vieux-Québec

Critères de sélection UNESCO : Période significative dans l'histoire humaine; Patrimoine associé à des événements à signification universelle

« Québec est l'un des meilleurs exemples d'une ville coloniale fortifiée. C'est la seule ville en Amérique du Nord à avoir conservé ses remparts, de même que les nombreux bastions, portes et ouvrages défensifs qui entourent le Vieux-Québec.

La Haute-Ville, érigée au sommet d'une falaise et défendue par des remparts et des bastions, est restée le centre religieux et administratif avec ses églises, ses couvents et d'autres bâtiments comme la redoute Dauphine, la Citadelle et le Château Frontenac. La Basse-Ville abrite le port et les vieux quartiers. Les deux parties de la ville forment un ensemble urbain harmonieux qui est, de loin, la cité coloniale fortifiée la plus complète en Amérique du Nord.

Québec illustre une des étapes cruciales du peuplement et de la croissance en Amérique durant les temps modernes et la période contemporaine. Quand Samuel de Champlain fonda Québec, capitale de la Nouvelle-France, en 1608, il choisit le site naturel d'un plateau escarpé dominant le fleuve Saint-Laurent. Le cœur du Vieux-Québec se situait sur ce promontoire, le Cap Diamant, qui était protégé par le fort Saint-Louis. » UNESCO (Organisation des Nations Unies pour l'éducation, la science et la culture)

Pour pouvoir loguer cette cache comme TROUVÉE, les règles sont simples. Vous devez OBLIGATOIREMENT satisfaire aux conditions suivantes :

  • Vous rendre à chacun des points d'intérêt listés et...

  • Prendre une photo du lieu À CHACUN de ces points d'intérêt listés AVEC VOTRE PSEUDONYME DE GÉOCACHEUR apparaissant sur la photo, (comme sur les photos de cette page en exemple);

  • optionnellement, ajouter un dessin du symbole des caches virtuelles avec votre pseudonyme;

  • optionnellement vous, ou une partie de vous peut apparaître sur les photos;

  • n'attendez pas de confirmation de ma part.

Note dans les directives des caches Virtuelles: “Le(la) propriétaire de la cache est responsable de supprimer les journaux qui ne satisfont pas aux conditions demandées.”

POINTS D'INTÉRÊT À VISITER POUR SATISFAIRE AUX CONDITIONS DE CETTE CACHE VIRTUELLE:

  1. Place des Canotiers & Château Frontenac

  2. Place Royale



    Place Royale est l’endroit où Samuel de Champlain a fondé Québec en 1608. L’architecture d’influences française et britannique des habitations qui l’entourent, ainsi que la plus vieille église en pierres d’Amérique du Nord, lui confèrent un charme unique.

    C’est à cet endroit précis que Samuel de Champlain a construit le premier établissement français permanent en Amérique. Érigée en 1608, sa première « Abitation » servait à la fois de fort, de magasin, de poste de traite et de résidence. C’est pour cette raison que place Royale est considérée comme le berceau de l’Amérique française.

    La diversité des bâtiments reflète la période de la Nouvelle-France ainsi que les influences britanniques. Quelques aménagements de verre et d’acier témoignent également des tendances actuelles du 21e siècle. Ces maisons parfaitement restaurées entourent la place Royale et abritent aujourd’hui des restaurants avec terrasse et des commerces, notamment des boutiques de souvenirs et d’artisans.

    Construite en 1688, l'église Notre-Dame-des-Victoires est la plus vieille église en pierres en Amérique du Nord;

  3. Rue du Petit-Champlain





    Le quartier doit son nom à Samuel de Champlain qui a fondé Québec en 1608. Le Quartier Petit Champlain, voisin de la Place-Royale, avec sa place du Marché, et de la petite église Notre-Dame-des Victoires, est au centre du premier bourg français constitué en terre américaine. Accueillant plus de 3 000 000 de visiteurs chaque année, le Petit-Champlain constitue le premier quartier commercial du continent.

    Au 17e siècle : la rue du Petit-Champlain n’était qu’un sentier qui menait à la fontaine de Champlain. C’est en 1688 que le petit sentier devient la rue des Meulles qui tire son nom de Jacques de Meulles, intendant de la Nouvelle-France de 1682 à 1686. En 1792, la rue De Meulles est inscrite au recensement sous le nom de rue Champlain, puis sur une carte datant de 1874, on retrouve la Petite rue Champlain pour ne pas confondre avec la Grande rue Champlain.

    Au 18e siècle : Les pêcheurs, les débardeurs et les employés des chantiers maritimes y érigent leur maison. Entre 1725 et 1760, toutes les maisons doivent être reconstruites en pierre, afin de prévenir les feux. Puis, un peu plus tard, au cours des années 1770, on construit un escalier de bois au bout de la rue pour faciliter l’accès au quartier – l’escalier Casse-Cou.

    Vers 1830, il fait bon vivre dans cet endroit recherché, aux maisons bien entretenues et bien décorées.

    Au 19e siècle, durant la grande famine en Irlande, beaucoup d’Irlandais immigrent au Canada et trouvent du travail dans les chantiers maritimes de la ville de Québec. Ils s’établissent dans le secteur et appellent la Petite rue Champlain « Little Champlain Street », et au fil du temps les francophones traduisirent littéralement ce terme en rue du Petit-Champlain ». Les activités fluviales accusent cependant au 20e siècle une baisse importante, les habitants qui demeurent sur place s’appauvrissent inexorablement.

    Vers 1960, La dénomination de la rue prit officiellement le nom qu’on lui connaît aujourd’hui.

  4. Les Remparts & le Séminaire de Québec



    Le Séminaire de Québec est fondé le 26 mars 1663 par monseigneur François de Montmorency-Laval, premier évêque de Québec et apôtre de l'Amérique. Les prêtres du Séminaire de Québec se consacrent tout d’abord au service des paroisses et de la formation des futurs prêtres. En 1765, ils transforment leur Petit Séminaire en collège sur le modèle de celui des Jésuites à qui les conquérants anglais refusaient d'enseigner. Le Collège des Jésuites est réquisitionné comme caserne de soldats. Ainsi, répondant à la demande de l'évêque, les prêtres du Séminaire deviennent des éducateurs. En 1852, le Séminaire de Québec, s’appuyant sur une expertise reconnue, étend son champ d’action à l’enseignement supérieur et fonde l’Université Laval grâce à la Charte royale obtenue de la reine Victoria. Les prêtres du Séminaire veillent à l’expansion de l’Université Laval jusqu’au moment où ils la cèdent à une nouvelle corporation en 1970.

    Sur la photo, vous êtes au Lieu historique national du Parc Montmorency au haut des remparts et voyez le Séminaire de Québec au loin.

  5. Monastère des Augustines



    Pendant près de quatre siècles, les Augustines se sont dévouées au soin des corps et des âmes, construisant les bases du système de santé actuel.

    Des pionnières en santé: Le 1er août 1639, trois religieuses de l’ordre des Augustines débarquent à Québec. Elles y établiront le premier hôpital au nord du Mexique, que la communauté administrera jusqu’en 1962. Les Augustines fonderont en tout 12 hôpitaux, intégrés depuis au système public québécois.

    Les valeurs des Augustines: L’histoire des Augustines est une leçon d’humanité. À l’ombre de leur cloître, ces pionnières ont fait rayonner leurs valeurs dans la société : la compassion pour la souffrance, le respect des personnes et l’alliance de la science et de la spiritualité au service de la guérison.

    Havre de paix au cœur de la ville, le Monastère des Augustines occupe les espaces historiques du monastère de l’Hôtel-Dieu de Québec, un ensemble patrimonial classé parmi les plus importants du Vieux-Québec.

    La valeur patrimoniale du site tient notamment à son architecture de tradition européenne du 17e siècle, à son mur d’enceinte et son vaste jardin datant des débuts de la colonie, ainsi qu’à la continuité de son rôle social depuis ses origines.

  6. Hotel-Dieu de Québec



    L'Hôtel-Dieu de Québec est un hôpital situé dans le Vieux-Québec. Fondé le 16 août 1637 sous le nom d'Hôtel-Dieu du Précieux-Sang par les Augustines de la Miséricorde de Jésus à la demande et grâce à une dotation de la duchesse d’Aiguillon, nièce du cardinal de Richelieu, il est le plus ancien établissement hospitalier au nord du Mexique

  7. Redoute Dauphine



    La redoute Dauphine est l’un des plus anciens bâtiments militaires de Québec. Sa construction débute en 1712 et s’achève trois décennies plus tard. À l’origine, elle devait assurer la défense de la ville du côté nord-ouest. Mais elle servira plutôt de caserne aux soldats français d’abord, puis aux soldats et officiers britanniques après 1759. Elle sera par la suite au cœur des activités militaires de la ville.

  8. Terrasse Dufferin



    En 1620, Champlain, fondateur de Québec, construit le fort Saint-Louis sur ce site. Son successeur, le gouverneur Montmagny, agrandit la résidence et installe une terrasse pour ses invités. Pendant de nombreuses années, ce lieu sert de résidence officielle. La terrasse demeure privée et est réservée aux dignitaires seulement.

    En 1834, un incendie ravage la résidence du gouverneur et sa terrasse. En 1838, une première promenade publique est inaugurée par Lord Durham, qui décida de recouvrir les ruines de la résidence avec une plate-forme afin que la population puisse enfin profiter du magnifique panorama. On l’appelle alors la terrasse Durham.

    En 1879, la nouvelle terrasse est inaugurée. Elle est passée de 85 à 430 mètres et est rebaptisée Dufferin. Depuis elle n’a pas été agrandie. En 1885, des lampadaires à arc électrique illuminent pour la première fois un lieu public en grande première nord-américaine.

Bonne visite et bon géocaching!

Récompenses virtuelles 3.0 - 2022-2023

Cette cache virtuelle fait partie d'un nombre limité de caches virtuelles créées entre le 1er mars 2022 et le 1er mars 2023. Seulement 4 000 propriétaires de caches ont eu la chance de placer une de ces Caches Virtuelles. Apprenez-en plus sur les Récompenses Virtuelles 3.0 sur le blog du géocaching.


English

Historic District of Old Québec

UNESCO selection criterion : A coherent and well-preserved urban ensemble, the Historic District of Old Québec is an exceptional example of a fortified colonial town and by far the most complete north of Mexico.

Québec, the former capital of New France, illustrates one of the major stages in the European settlement of the colonization of the Americas by Europeans.

« Québec was founded by the French explorer Champlain in the early 17th century. It is the only North American city to have preserved its ramparts, together with the numerous bastions, gates and defensive works which still surround Old Québec.

The Upper Town, built on the cliff, has remained the religious and administrative centre, with its churches, convents and other monuments like the Dauphine Redoubt, the Citadel and Château Frontenac.

Together with the Lower Town and its ancient districts, it forms an urban ensemble which is one of the best examples of a fortified colonial city. » UNESCO (United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization)

To be able to log this cache as FOUND, the rules are simple. You MUST meet the following conditions:

  • Go to each of the listed waypoints and...

  • Take a picture of the location AT EACH of these waypoints listed WITH YOUR GEOCACHER NAME appearing in the photo, (as in the photos on this page as an example);

  • optionally, add a drawing of the symbol of the virtual caches with your pseudonym;

  • optionally you, or part of you, may appear in the photos;

  • do not wait for confirmation from me.

Note in Virtual cache guidelines: “The cache owner is responsible for deleting logs that appear to be false or inappropriate.”

WAYPOINTS TO VISIT TO SATISFY THE CONDITIONS OF THIS VIRTUAL CACHE:

  1. Boaters Square & Frontenac Castle

  2. Place-Royale



    Place Royale is the place where Samuel de Champlain founded Quebec in 1608. The architecture of French and British influences of the houses that surround it, as well as the oldest stone church in North America, give it a charm unique.

    It was here that Samuel de Champlain built the first permanent French settlement in America. Erected in 1608, its first “Abitation” served as a fort, store, trading post and residence. It is for this reason that Place Royale is considered the cradle of French America.

    The diversity of buildings reflects the New France period as well as British influences. Some glass and steel fittings also bear witness to current 21st century trends. These perfectly restored houses surround the Place Royale and now house restaurants with terraces and businesses, including souvenir and artisan shops.

    Built in 1688, the Notre-Dame-des-Victoires church is the oldest stone church in North America;

  3. Rue du Petit-Champlain





    The district owes its name to Samuel de Champlain who founded Quebec in 1608. The Quartier Petit Champlain, close to Place-Royale, with its Market Square, and the small Notre-Dame-des Victoires church, is at the center of the first French town established on American soil. Welcoming more than 3,000,000 visitors each year, Petit-Champlain is the continent's leading commercial district.

    In the 17th century: rue du Petit-Champlain was just a path that led to the Champlain fountain. It was in 1688 that the small path became rue des Meulles, which takes its name from Jacques de Meulles, intendant of New France from 1682 to 1686. In 1792, rue De Meulles was listed in the census under the name of rue Champlain, then on a map dating from 1874, we find Petite rue Champlain so as not to confuse it with Grande rue Champlain.

    In the 18th century: Fishermen, stevedores and employees of shipyards erected their homes there. Between 1725 and 1760, all the houses had to be rebuilt in stone, in order to prevent fires. Then, a little later, during the 1770s, a wooden staircase was built at the end of the street to facilitate access to the neighborhood – the Casse-Cou staircase.

    Around 1830, life was good in this sought-after location, with well-maintained and well-decorated houses.

    In the 19th century, during the Great Famine in Ireland, many Irish immigrated to Canada and found work in the shipyards of Quebec City. They settled in the area and called Petite rue Champlain “Little Champlain Street”, and over time the French speakers literally translated this term into rue du Petit-Champlain”. In the 20th century, however, river activities showed a significant decline, and the inhabitants who remained on the spot became inexorably poorer.

    Around 1960, the name of the street officially took the name we know today.

  4. The Ramparts & the Séminaire de Québec



    The Séminaire de Québec was founded on March 26, 1663 by Monseigneur François de Montmorency-Laval, first bishop of Québec and apostle of America. The priests of the Séminaire de Québec dedicate themselves first and foremost to the service of the parishes and the formation of future priests. In 1765, they transformed their Minor Seminary into a college modeled on that of the Jesuits whom the English conquerors refused to teach. The Jesuit College is requisitioned as a barracks for soldiers. Thus, responding to the request of the bishop, the priests of the Seminary become educators. In 1852, the Séminaire de Québec, relying on recognized expertise, extended its field of action to higher education and founded Université Laval thanks to the Royal Charter obtained from Queen Victoria. The priests of the Séminaire saw to the expansion of Université Laval until they sold it to a new corporation in 1970.

    In the photo, you are at Parc Montmorency National Historic Site at the top of the ramparts and see the Séminaire de Québec in the distance.

  5. The Augustinian Nuns



    For nearly four centuries, the Augustinians devoted themselves to the care of bodies and souls, building the foundations of the current health system.

    Pioneers in health: On August 1, 1639, three Augustinian nuns landed in Quebec. They will establish the first hospital in northern Mexico, which the community will administer until 1962. The Augustinians will found a total of 12 hospitals, which have since been integrated into the Quebec public system.

    The values ​​of the Augustines: The history of the Augustines is a lesson in humanity. In the shadow of their cloister, these pioneers made their values ​​shine in society: compassion for suffering, respect for people and the alliance of science and spirituality in the service of healing.

    A haven of peace in the heart of the city, the Monastère des Augustines occupies the historic spaces of the Hôtel-Dieu de Québec monastery, a heritage complex ranked among the most important in Old Québec.

    The heritage value of the site is due in particular to its architecture of the 17th century European tradition, to its surrounding wall and its vast garden dating from the beginnings of the colony, as well as to the continuity of its social role since its origins.

  6. Hotel-Dieu de Québec



    The Hôtel-Dieu de Québec is a hospital located in Old Québec. Founded on August 16, 1637 under the name of Hôtel-Dieu du Précieux-Sang by the Augustinians of the Mercy of Jesus at the request and thanks to an endowment from the Duchess of Aiguillon, niece of Cardinal de Richelieu, it is the most former hospital facility in northern Mexico.

  7. Dauphine redoubt



    Dauphine Redoubt is among Québec’s oldest military buildings. Its construction began in 1712 and was completed three decades later. Originally it was intended to defend the town on its northwest side, but it ended up as barracks for French soldiers and after 1759, British soldiers. In the years ahead it would play a vital role in military life in the city.

  8. Dufferin Terrace



    In 1620, Champlain, the founder of Québec City, built the St. Louis Fort on this site. His successor, Governor Montmagny, had the residence expanded and a terrace installed for his guests. For many years, this building served as the governor's official residence. The terrace remained private and was reserved for dignitaries.

    In 1834, a fire destroyed the governor's residence and terrace. In 1838, a first public building was inaugurated by Lord Durham, who decided to have a promenade erected over the ruins of the residence so the population could finally admire the gorgeous view from this vantage point. This promenade was called the Durham Terrace.

    In 1879, the new terrace was inaugurated. It had been extended from 85 to 430 m (278.9' to 1410.8') and renamed the Dufferin Terrace. It has not been enlarged since. In 1885, electric arc streetlights were installed for the first time in a public place in North America.

Enjoy your visit and happy geocaching!

Virtual Rewards 3.0 - 2022-2023

This Virtual Cache is part of a limited release of Virtuals created between March 1, 2022 and March 1, 2023. Only 4,000 cache owners were given the opportunity to hide a Virtual Cache. Learn more about Virtual Rewards 3.0 on the Geocaching Blog.




Additional Hints (No hints available.)