Skip to content

Balade géologique à Marseille - St Charles 1 EarthCache

Hidden : 5/30/2023
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1.5 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Balade géologique à Marseille - St Charles 1

L'escalier monumental de la gare de Marseille-Saint-Charles qui donne accès directement au boulevard d'Athènes, est inauguré par le président de la République Gaston Doumergue le 24 avril 1927.

La gare Saint-Charles, inaugurée en 1848, n'a alors pas d'accès direct au boulevard d'Athènes. L'accès est bloqué par les bâtiments du Petit Séminaire, ce qui oblige à faire un grand détour. Il faut attendre 1925 pour qu'un escalier permette cette communication. Pourtant, dès 1859, Adolphe Meyer souligne une telle nécessité : « Un gigantesque escalier, coupé de repos, bordé de belles lignes architecturales, eût conduit avec magnificence aux terrains supérieurs, au plateau de l’embarcadère. ».

En 1911, la municipalité lance un concours pour la réalisation d’un tel escalier qui par ses décorations devait former un décor monumental terminant la perspective du boulevard d'Athènes. Le jugement du concours se fait le 3 juillet 1911 et le candidat retenu est l’architecte Eugène Sénès assisté de Léon Arnal. Le projet est retardé par diverses questions techniques et financières mais surtout par le déclenchement de la Première Guerre mondiale. En 1919, le projet est repris pour que les travaux soient terminés pour la seconde exposition coloniale, en 1922.

Les bâtiments du Petit Séminaire qui séparent la gare du boulevard d'Athènes et qui sont achetés par l'État en 1903 pour y installer le collège Belsunce transféré ensuite dans celui du collège Saint Ignace, sont inoccupés. Les travaux de démolition commencent le 5 décembre 1921. Au pied de la colline, à l'extrémité du boulevard d'Athènes, se trouve le monument de la Vierge dorée élevé en l'honneur de l'Immaculée Conception et inauguré le 8 décembre 1857. Ce monument est transféré fin 1922 à son emplacement actuel au carrefour formé par le boulevard Voltaire, la rue Pierre-Semard et le boulevard de la Liberté.

La première pierre de l'escalier est posée par le maire Siméon Flaissières le 17 juillet 1923. Une première inauguration a lieu le 22 décembre 1925 pour l'ouverture de l'escalier au public, mais les travaux de sculpture ne sont pas terminés. Après l'achèvement définitif des travaux de décoration, une seconde inauguration en grande pompe a lieu le 24 avril 1927 en présence du président de la République Gaston Doumergue, aux côtés du sénateur-maire Siméon Flaissières, du ministre des travaux publics André Tardieu et du préfet Delfini. Au cours de cette même journée est également inauguré le Monument aux morts d'Orient. Le lendemain est inauguré le tunnel du Rove.

Cet escalier de 15,5 m de haut avec 104 marches est entrecoupé de sept paliers plus ou moins vastes. En descendant l'escalier à partir de l'esplanade de la gare Saint-Charles on trouve successivement plusieurs groupes sculptés.

 

Un fossile : qu'est-ce que c'est ?

Un fossile est une trace de vie qui a bien souvent été préservée dans des roches sédimentaires qui se sont formées avant la période géologique actuelle. Il peut s'agir de coquilles, d'excréments, de galeries, de morceaux de bois, d'os, de pollens, de traces de pas, etc.

Ces traces de vie peuvent tout aussi bien être animales que végétales. Elles sont étudiées par des paléontologues ou des géologues.

Bien souvent, les fossiles se forment par minéralisation. Au cours du temps, les tissus de l'organisme mort sont progressivement remplacés par des minéraux. Dans de plus rares cas, de la matière organique peut être conservée, notamment quand le cadavre est conservé dans le froid (par exemple au sein du pergélisol), dans du bitume (cas de momification) ou dans de la résine (comme dans l'ambre jaune).

Comment se forment les fossiles ?

Comparés aux innombrables organismes qui finissent réduits en poussière, les fossiles sont rares et donc d’autant plus précieux pour les paléontologues qui les étudient. Vestiges d’époques reculées, comment ont-ils pu traverser les âges jusqu’à aujourd’hui ?

En général, les plantes et les animaux, nous y compris, meurent, pourrissent et disparaissent sans laisser de traces. Cependant, si certaines conditions sont réunies, les organismes peuvent rester relativement bien conservés presque éternellement ! Il n'y a qu'à voir les fossiles de dinosaures âgés d'environ 230 millions d'années, ou mieux encore, les bactéries fossiles dont l'âge se compte en milliards d’années.

Il existe plusieurs types de fossiles, certains plus rares que d'autres. On appelle également fossiles les organismes congelés dans la glace et emprisonnés dans le goudron, la résine ou l'ambre. Dans ces cas, les spécimens sont conservés presque entiers. Citons pour l'exemple les mammouths retrouvés en très bon état dans le pergélisol sibérien ou les malheureux insectes englués depuis le Pléistocène dans les puits de goudron de La Brea Tar Pits, dans l'actuel Los Angeles. Mais les fossiles les plus courants se forment dans les sédiments

 

La fossilisation est un long processus physico-chimique

 

En général, pour former un fossile, il faut que des sédiments - de la boue ou du sable - recouvrent assez rapidement la dépouille de l'organisme. Les tissus mous se décomposent très vite, donc il ne reste plus que le squelette (ou encore la coquille). Au fil du temps, les sédiments continuent à se déposer au-dessus du squelette. Celui-ci finit enterré sous des couches épaisses où la pression devient si forte qu'elle transforme les sédiments en roche dure.

À présent, le squelette est à la merci des eaux souterraines, chargées de minéraux, qui s'infiltrent dans la roche. Plusieurs cas de figure peuvent alors se présenter : soit les minéraux cristallisent à l'intérieur des os et les transforment en fossiles ; soit les os se font complètement dissoudre et la forme du squelette reste imprimée dans la roche. Les minéraux peuvent éventuellement combler l'espace laissé par les os dissous, comme s'ils remplissaient un moule. Une fois formés, les fossiles attendent d'être découverts, ce qui arrive si les strates.

 

Comment reconnaitre le fossile que l'on observe ?

La clé de détermination est un outil d’identification très utilisé par les sciences naturelles (notamment par les biologistes, les géologues… ou les paléontologues !). À partir de caractéristiques spécifiques, une clé de détermination propose une succession de choix qui, étape après étape, permettent d’identifier un objet . La présente clé de détermination est consacrée à la reconnaissance des fossiles les plus communs dans les pierres de construction. Elle est fondée sur la reconnaissance des formes «en coupe». Un même fossile peut se montrer sous plusieurs formes différentes en fonction de la manière dont il est coupé. C’est pour cette raison que la clé de détermination donne un même nom à des formes distinctes.

La EarthCache :

Avec cette EarthCache, vous allez découvrir quelques fossiles présents sur les marches de l'escalier de la gare Saint Charles.

 

Pour répondre aux questions, il vous faudra bien lire le descriptif de la cache et observer le rocher au niveau des coordonnées

Rappel concernant les « Earthcaches »Il n'y a pas de conteneur à rechercher ni de logbook à renseigner. Il suffit de se rendre sur les lieux et d'exécuter les requêtes du propriétaire de la cache avec l'envoi des réponses par mail via mon profil ou par le centre de messagerie de geocaching.com pour validation. Bon Earthcaching!

1 - Expliquez avec vos termes le phénomène de fossilisation.

Dirigez vous vers les coordonnées d'entête et observer le carrelage indiqué : 

2 -  Grâce à la clé de détermination, identifiez le ou les fossiles présents sur la dalle du carrelage de la photo ci-dessous.

3 - Prenez vous en photo avec votre pseudo ou votre gps aux coordonnées avec la statue en arrière plan. 

 

The monumental staircase of the Marseille-Saint-Charles station, which gives direct access to the Athens Boulevard, was inaugurated by the President of the Republic Gaston Doumergue on April 24, 1927.

The Saint-Charles station, inaugurated in 1848, had no direct access to the Boulevard d'Athènes. Access is blocked by the buildings of the Petit Séminaire, which requires a long detour. It was not until 1925 that a staircase allowed this communication. However, as early as 1859, Adolphe Meyer underlined such a necessity: “A gigantic staircase, cut off from rest, bordered by beautiful architectural lines, would have led with magnificence to the upper grounds, to the plateau of the pier. ".

In 1911, the municipality launched a competition for the construction of such a staircase which, through its decorations, was to form a monumental decor ending the perspective of the Boulevard d'Athènes. The judgment of the competition is made on July 3, 1911 and the successful candidate is the architect Eugène Sénès assisted by Léon Arnal. The project was delayed by various technical and financial issues but above all by the outbreak of the First World War. In 1919, the project was resumed to complete the work for the second colonial exhibition, in 1922.

The buildings of the Petit Séminaire which separate the station from the Boulevard d'Athènes and which were purchased by the State in 1903 to install the Belsunce college there, later transferred to that of the Saint Ignace college, are unoccupied. Demolition work began on December 5, 1921. At the foot of the hill, at the end of Athens Boulevard, is the monument of the Golden Virgin erected in honor of the Immaculate Conception and inaugurated on December 8, 1857 This monument was transferred at the end of 1922 to its current location at the crossroads formed by Boulevard Voltaire, Rue Pierre-Semard and Boulevard de la Liberté.

The first stone of the staircase was laid by Mayor Siméon Flaissières on July 17, 1923. A first inauguration took place on December 22, 1925 for the opening of the staircase to the public, but the sculpting work was not finished. After the final completion of the decoration work, a second inauguration with great fanfare took place on April 24, 1927 in the presence of the President of the Republic Gaston Doumergue, alongside the Senator-Mayor Siméon Flaissières, the Minister of Public Works André Tardieu and the Prefect Delfini. During the same day, the Monument to the Dead of the East is also inaugurated. The following day, the Rove tunnel was inaugurated.

This 15.5 m high staircase with 104 steps is interspersed with seven more or less wide landings. Going down the stairs from the esplanade of the Saint-Charles station, there are successively several sculpted groups.

A fossil: what is it?

A fossil is a trace of life that has often been preserved in sedimentary rocks that formed before the current geological period. These can be shells, droppings, galleries, pieces of wood, bones, pollen, footprints, etc.

These traces of life can be animal as well as vegetable. They are studied by paleontologists or geologists.

Very often, fossils are formed by mineralization. Over time, dead body tissues are gradually replaced with minerals. In rarer cases, organic matter can be preserved, especially when the corpse is preserved in the cold (for example within permafrost), in bitumen (case of mummification) or in resin (as in the yellow amber).

How are fossils formed?

Compared to the countless organisms that end up reduced to dust, fossils are rare and therefore all the more precious for the paleontologists who study them. Vestiges of remote times, how have they been able to cross the ages until today?

In general, plants and animals, including us, die, rot and disappear without a trace. However, if certain conditions are met, organisms can remain relatively well preserved almost forever! Just look at the dinosaur fossils that are around 230 million years old, or even better, the bacteria fossils that are billions of years old.

There are several types of fossils, some rarer than others. Organisms frozen in ice and trapped in tar, resin, or amber are also called fossils. In these cases, the specimens are preserved almost whole. Take, for example, the mammoths found in very good condition in the Siberian permafrost or the unfortunate insects stuck since the Pleistocene in the tar pits of La Brea Tar Pits, in present-day Los Angeles. But the most common fossils form in sediments

 

Fossilization is a long physico-chemical process


In general, forming a fossil requires sediment - mud or sand - to cover the remains of the organism fairly quickly. Soft tissue breaks down very quickly, so all that's left is the skeleton (or the shell). Over time, sediment continues to settle on top of the skeleton. This ends up buried under thick layers where the pressure becomes so great that it turns the sediment into hard rock.

Now the skeleton is at the mercy of the mineral-laden groundwater seeping through the rock. Several scenarios can then arise: either the minerals crystallize inside the bones and transform them into fossils; or the bones are completely dissolved and the shape of the skeleton remains imprinted in the rock. Minerals can eventually fill in the space left by dissolved bones, as if filling a mold. Once formed, fossils wait to be discovered, which happens if strata.

 

How to recognize the fossil that we observe?

The determination key is an identification tool widely used by the natural sciences (in particular by biologists, geologists... or paleontologists!). Based on specific characteristics, a determination key offers a succession of choices which, step by step, make it possible to identify an object. This identification key is devoted to the recognition of the most common fossils in building stones. It is based on cross-sectional shape recognition. The same fossil can show up in several different forms depending on how it is cut. It is for this reason that the determination key gives the same name to distinct shapes.

The EarthCache:

With this EarthCache, you will discover some fossils present on the steps of the staircase of Saint Charles station.

To answer the questions, you will have to read the description of the cache carefully and observe the rock at the level of the coordinates

Reminder about "Earthcaches": There is no container to search for or logbook to fill in. Just go to the location and execute the cache owner's queries with the responses sent by email through my profile or through the geocaching.com message center for validation. Happy Earthcaching!

1 - Explain in your terms the phenomenon of fossilization.

Head to the header coordinates and observe the tiling shown:

2 - Using the identification key, identify the fossil(s) present on the tile slab in the photo below.

3 - Take a picture of yourself with your nickname or your gps at the coordinates with the statue in the background.

 

Additional Hints (No hints available.)