Skip to content

L'église de Salvetat-sur-Agoût EarthCache

Hidden : 6/1/2023
Difficulty:
1.5 out of 5
Terrain:
1 out of 5

Size: Size:   other (other)

Join now to view geocache location details. It's free!

Watch

How Geocaching Works

Please note Use of geocaching.com services is subject to the terms and conditions in our disclaimer.

Geocache Description:


Français

La Salvetat-sur-Agoût

La Salvetat-sur-Agoût est une commune du parc naturel régional du Haut-Languedoc et un village-étape sur le chemin de Saint Jacques, voie d'Arles. Située à l'extrême ouest de l'Hérault, elle est limitrophe avec le département du Tarn.

La commune est connue depuis les années 1990 pour son eau de source légèrement pétillante (l'eau étant déferrisée et regazéifiée partiellement avec son propre gaz avant embouteillage.) Cette eau a été d'abord commercialisée entre 1850 et 1930 sous l'appellation "Rieumajou". L'exploitation s'arrête ensuite jusqu'au début des années 1990, date du rachat par le groupe Danone.

La Salvetat-sur-Agoût se situe sur un espace protégé (le parc naturel régional du Haut-Languedoc), mais aussi sur un site Natura 2000 pour la protection d'espèces aquatiques (Loutre, Moule perlière et Écrevisse à pattes blanches) et enfin sur une ZNIEFF (Zones naturelles d'intérêt écologique, faunistique et floristique) de type 1 et 2 (Tourbières, massifs, zones humides).

Le territoire de la commune de La Salvetat-sur-Agoût est vulnérable à différents aléas naturels, principalement climatiques (tempête, orage, neige, grand froid, canicule ou sécheresse), inondations (coulées de boue survenues en 1982, 1987, 1995, 1996, 1997, 1999, 2014, 2017 et 2018) et séisme (sismicité très faible). Elle a aussi un risque particulier d'exposition au radon (gaz noble, ou gaz rare, radioactif, incolore, inodore et d'origine le plus souvent naturelle.)

L'église

Le village de La Salvetat (village de sauveté) est apparu aux alentours de 814 avec quelques habitations autour de la chapelle St Étienne de Cavall qui faisait alors partie d’un monastère bénédictin appelé Belle-Celle.
Cette chapelle existe toujours et est inscrite aux monuments historiques.

Au cours du XIIème siècle, le village se déplace sur le piton rocheux (emplacement actuel) afin de se protéger des nombreuses attaques de l’époque.
La population grandissant régulièrement, il fut décidé de construire une nouvelle église dans le village. Eglise qui fût elle-même agrandie vers 1600 et qui prit le nom de St Albin.

Au XIXème siècle, La Salvetat-sur-Agoût compte près de 4000 habitants (3 fois plus qu'aujourd’hui...). L’église est de nouveau trop petite et est de nouveau agrandie. Les travaux débutent en 1863 et se terminent en 1868.
Les 4 piliers situés de chaque côté de la porte dateraient de l’église primitive du Moyen-Âge.


Les toits et les essentages en ardoise

Au XVIIIe siècle, les règlements royaux et municipaux exigent de remplacer l'utilisation du chaume et du genêt par de l'ardoise pour prévenir les incendies.

Il n'y a pas d'ardoise autour du village, les lauzes en calschiste et les pelites ont d'abord été utilisées. Elles sont abondantes dans la région sous forme de petites exploitations voire de "pierres de cueillette" et peuvent être récupérées et façonnées le cas échéant sans trop d’efforts. Leur aspect caractéristique et remarquable leur ont valu l'appellation de "dalles du Somail".
Leur poids nécessitait un renforcement des charpentes et leur étanchéité était parfois précaire.

A partir de 1850, les lauzes ont été remplacées par de l'ardoise de Lacaune. Elle est plus légère et débitée mécaniquement avec des épaisseurs réduites.

Aujourd'hui, c'est l’ardoise "contemporaine", principalement espagnole, qui est majoritairement utilisée. C'est un matériau léger, facile à poser, et à entretenir répondant à des normes ce qui a provoqué une standardisation, uniformisation et perte d’esthétique.

Des ardoises de grandes dimensions servent de parement aux pignons exposés aux pluies (Est et/ou Ouest). C'est ce qu'on appelle l'essentage rustique.


Contexte géologique

Pour comprendre la formation des monts de l'Espinouse, il faut remonter à la formation de la chaîne hercynienne.

Cette dernière a commencé au Dévonien (−419 à −359 Ma) par la séparation de l'Armorica (microcontinent) du Gondwana (supercontinent), et son rapprochement de la Laurasie (supercontinent).
Au début du Carbonifère, le Gondwana se rapproche, à son tour, de la Laurasie et la plaque océanique qui les sépare glisse sous le socle de de la Laurasie et soulève l'Armorica et le bord du supercontinent.
Ce mécanisme tectonique poursuit la formation de chaîne hercynienne. Le rapprochement des supercontinents formera la Pangée (supercontinent).
A la fin de sa formation, la chaîne hercynienne coupe la Pangée en deux au niveau de l’équateur. Elle mesure 6000 à 7000 kilomètres de long sur 400 kilomètres de large pour une hauteur de 6000 mètres.
Au Namurien (-310 Ma), l'érosion des reliefs est déjà amorcée et le manteau supérieur de la croute terrestre remonte et se décompresse. Les granitoïdes se forment et progressent vers la surface.
À la fin du Permien (-299 à -252 Ma), la chaîne hercynienne est totalement érodée.

On retrouve des traces de cette chaîne en France (Massif ardennais et de Bohême, Vosges-Forêt-Noire, Massif armoricain, Massif central), en Angleterre (Massif de Cornouailles) ou en Espagne (Massif ibérique). Elle affleure aussi dans le Sud de l'Irlande et forme aussi les montagnes de l'Oural en Russie et des Appalaches en Amérique du Nord.

Cette chaîne, aujourd'hui érodée, est principalement constituée de roches métamorphiques et de granites, roches qui constituaient autrefois la racine profonde du massif.

Ce que l'on voit maintenant dans les monts de l'Espinouse est le socle de la chaîne hercynienne. Ces roches se sont formées à plusieurs dizaines de kilomètres de profondeur avant le soulèvement de la chaîne hercynienne.

On y trouve différentes sortes de roches, principalement des gneiss, des schistes, du Granite et des filons de Quartz.

Le gneiss

Le gneiss est une roche métamorphique cristalline.

Le métamorphisme d'une roche consiste à la transformation des roches (sédimentaires, magmatiques ou métamorphiques) à l'état solide en d'autres roches, sur des longues périodes, dans un régime de contraintes extrêmes (pression, température...)
Cette transformation se traduit par une modification de la texture, de l'assemblage minéralogique ou de la composition chimique de la roche.


Le gneiss a subi une fusion partielle de sa roche pendant son métamorphisme. Cette fusion a causé le développement d'un rubanement gneissique où les minéraux quartzo-feldspathiques se disposent en couches relativement parallèles avec l'autres matériaux (micas, amphiboles, ...)

Le rubanement d'une roche est caractérisé par une alternance de bandes de texture et de composition minéralogique différentes.

La taille des minéraux du gneiss peut être millimétrique ou centimétrique.

La couleur de la roche est variable en fonction des éléments qui la constituent. Le plus souvent, elle est grise.

Pour reconnaitre du gneiss, il faut chercher la présence de cristaux de feldspath (sans feldspath, il s'agit de schistes) et de rubanement.

Les gneiss sont classés par variété en fonction de leurs caractéristiques :
- Gneiss homogène (litage non visible à l'œil nu), gneiss lité (litage visible à l'œil nu), gneiss rubané (litage régulier).
- Gneiss œillé : des cristaux de feldspath ou de quartz sont conservés dans leur état d'origine ou recristallisés, formant des yeux (ou des amandes effilées).
- Gneiss plissé : des plis indiquent que la roche a subi des déformations.
- Gneiss amphibolitique : issu du métamorphisme d'une ancienne coulée basaltique.

Il y a beaucoup de gneiss différents qui forment les monts de l'Espinouse (j'en ai désigné quelques-uns sur la carte géologique).
Le plus courant est le gneiss œillés d'Héric. Il constitue le socle des massifs.
On trouve aussi des gneiss veinés, des gneiss à foliation planaire, des gneiss leptynitiques, des gneiss leucocrates ...

L'ardoise

L’ardoise est une roche métamorphique qui provient d'un métamorphisme général faible d'argile.
Elle appartient à la famille des schistes. Par rapport aux autres schistes, elle a une épaisseur qui varie de 3 à 9 mm (contre 20 et 40 mm pour de la lauze par exemple).
Elle est résistante, avec un grain très fin (quelques dizaines de microns) et homogène et un aspect satiné (dû à la présence de petits micas blancs).

L’Espagne est le plus grand producteur d’ardoise naturelle au niveau international. Les meilleures et les plus grandes réserves d’ardoise tectonique du monde sont au nord du pays, en particulier à Galice et Castilla y León.
90% du total d’ardoise vendu dans le monde entier est de l'ardoise d’Espagne !

L'ardoise est utilisée principalement en couverture de bâtiments, mais aussi en protection sur les murs (bardages ou essentages).


La molasse

La molasse est un calcaire bioclastique, grossier beige ou jaunâtre. C'est une pierre tendre, facile à tailler, mais résistante aux intempéries.

Elle est formée d'au moins 50% de débris issus de l'érosion d'autres roches et d'organismes vivants (roche détritique). Elle s'accumule dans des bassins proches des montagnes (roche post-orogéniques).


Le marbre cipolin

Initialement, Le cipolin est un calcaire métamorphique à minces filets de silicates (de l'italien cipolla, oignon, évoquant le débit similaire de la roche et du bulbe).
Ce sens restrictif s'est élargi pour désigner les roches métamorphiques calcaires, homogènes ou veinées, constituées de calcite et de minéraux métamorphiques (grossulaire, diopside, chondrodite, etc...).
Ces calcaires cristallins fournissent généralement de beaux marbres.

Le marbre cipolin, utilisé, par les Grecs et les Romains, majoritairement pour des fûts de colonne provenait de l'île grecque d’Eubée. Il avait une couleur blanc-vert, était parcouru de nervures ondulées vert/bleuté et traversé par des couches de mica.
On trouve aussi des marbres cipolins de teintes jaune, rouge ou noire.


Sources
Pour la création de cette earth-cache, j'ai utilisé différentes sources dont les principales sont infoterre, Wikipedia - La Salvetat-sur-Agout, Histoire de La Salvetat, Les schistes, micaschistes, gneiss, Wikipedia - Ardoise, Qu'est-ce qu'un cipolin en géologie ?, Wikipedia - Marbre cipolin, Académie de Montpellier, Lithothèque - Massif gneissique du Caroux, Wikipedia - Gneiss et Mes autres earthcaches.


Entrée de l'église

Pour valider la cache
-- Conformément aux guidelines de Groundspeak --

Envoyez-moi vos propositions de réponses soit via mon profil, soit via la messagerie geocaching (Message Center), PUIS loguez cette cache 'Found it'. Je vous contacterai en cas de problème.

Vu le nombre de logs que je reçois sans message, tout log posté sans avoir envoyé les réponses aux questions sera supprimé sans avertissement.


Rendez-vous sur place

1. Zones 1 & 2 (murs et tour de porte)
  a. De quelle roche s'agit-il ?
  b. Pourquoi a-t-elle été utilisée ici ?
  c. Quels sont les couleurs des roches des zones 1 et des zones 2 ?
2. Zones 3 & 4 (fûts de colonne)
  a. De quelle roche s'agit-il ?
  b. Pourquoi a-t-elle été utilisée ici ?
  c. Quels sont les couleurs des roches des zones 3 et des zones 4 ?
3. Zones 5 (bases et chapiteaux des colonnes)
  a. De quelle roche s'agit-il ?
  b. Pourquoi a-t-elle été utilisée ici ?
4. De chaque côté de la porte (en hauteur), se trouvent des vitraux avec des colonnes similaires aux colonnes de la porte.
  a. Sont-elles de la couleur des colonnes des zones 3 ou des zones 4 ?
5. Au WP2
  a. De quelle roche s'agit-il ?
  b. Pourquoi a-t-elle été utilisée ici ?
6. Ajoutez une photo de vous ou votre GPS devant l'église (à ajouter au log).

English

La Salvetat-sur-Agoût

La Salvetat-sur-Agoût is a commune in the Haut-Languedoc regional natural park and a stopover village on the way to Saint Jacques, via Arles. Located at the extreme west of Hérault, it borders with the department of Tarn.

The town has been known since the 1990s for its slightly sparkling spring water (the water being deferrized and partially regasified with its own gas before bottling.) This water was first marketed between 1850 and 1930 under the name "Rieumajou ". Operations then ceased until the early 1990s, when the Danone group took over.

La Salvetat-sur-Agoût is located in a protected area (the Haut-Languedoc regional natural park), but also on a Natura 2000 site for the protection of aquatic species (otter, pearl mussel and white-clawed crayfish) and finally on a ZNIEFF (natural areas of ecological, faunal and floristic interest) of type 1 and 2 (peat bogs, massifs, wetlands).

The territory of the municipality of La Salvetat-sur-Agoût is vulnerable to various natural hazards, mainly climatic (storm, storm, snow, extreme cold, heat wave or drought), floods (mudslides that occurred in 1982, 1987, 1995, 1996 , 1997, 1999, 2014, 2017 and 2018) and earthquake (very low seismicity). She also has a particular risk of exposure to radon (noble gas, or rare gas, radioactive, colorless, odorless and most often of natural origin.)

the church

The village of La Salvetat (village of safety) appeared around 814 with a few dwellings around the chapel of St Etienne de Cavall which was then part of a Benedictine monastery called Belle-Celle.
This chapel still exists and is listed as a historical monument.

During the 12th century, the village moved to the rocky peak (current location) in order to protect itself from the many attacks of the time.
As the population grew steadily, it was decided to build a new church in the village. Church which was itself enlarged around 1600 and which took the name of St Albin.

In the 19th century, La Salvetat-sur-Agoût had nearly 4,000 inhabitants (3 times more than today...). The church is again too small and is again enlarged. Work began in 1863 and ended in 1868.
The 4 pillars located on each side of the door would date from the primitive church of the Middle Ages.


Slate roofs and walls

In the 18th century, royal and municipal regulations required replacing the use of thatch and broom with slate to prevent fires.

There is no slate around the village, calschist slates and pelites were first used. They are abundant in the region in the form of small holdings or even "picking stones" and can be collected and shaped if necessary without too much effort. Their characteristic and remarkable appearance have earned them the name of "Somail slabs".
Their weight required reinforcement of the frameworks and their sealing was sometimes precarious.

From 1850, the slates were replaced by slate from Lacaune. It is lighter and cut mechanically with reduced thicknesses.

Today, it is "contemporary" slate, mainly Spanish, which is mainly used. It is a light material, easy to install, and to maintain, meeting standards, which has caused standardization, uniformity and loss of aesthetics.

Large slates serve as facing for the gables exposed to rain (East and/or West). This is called the rustic essentage.


Geological context

To understand the formation of the Espinouse mountains, we must go back to the formation of the Hercynian chain.

The latter began in the Devonian (−419 to −359 Ma) with the separation of Armorica (microcontinent) from Gondwana (supercontinent), and its rapprochement with Laurasia (supercontinent).
At the beginning of the Carboniferous, Gondwana approaches, in turn, Laurasia and the oceanic plate which separates them slips under the base of Laurasia and raises Armorica and the edge of the supercontinent.
This tectonic mechanism continues the formation of the Hercynian chain. The coming together of the supercontinents will form Pangea (supercontinent).
At the end of its formation, the Hercynian chain cut Pangea in two at the equator. It measures 6000 to 7000 kilometers long by 400 kilometers wide for a height of 6000 meters.
In the Namurian (-310 Ma), the erosion of the reliefs has already begun and the upper mantle of the earth's crust rises and decompresses. The granitoids form and progress towards the surface.
At the end of the Permian (-299 to -252 Ma), the Hercynian chain is totally eroded.

We find traces of this chain in France (Ardennes and Bohemian Massif, Vosges-Black Forest, Armorican Massif, Central Massif), in England (Massif de Cornouailles) or in Spain (Iberian Massif). It also outcrops in southern Ireland and also forms the Ural Mountains in Russia and the Appalachians in North America.

This chain, now eroded, is mainly made up of metamorphic rocks and granites, rocks that once formed the deep root of the massif.

What we see now in the Espinouse mountains is the base of the Hercynian chain. These rocks were formed several tens of kilometers deep before the uplift of the Hercynian chain.

There are different kinds of rocks, mainly gneisses, schists, Granite and Quartz veins.

The gneiss

Gneiss is a crystalline metamorphic rock.

THEmetamorphismof a rock consists in the transformation of rocks (sedimentary, magmatic or metamorphic) in the solid state into other rocks, over long periods, in a regime of extreme constraints (pressure, temperature, etc.)
This transformation results in a modification of the texture, the mineralogical assembly or the chemical composition of the rock.


The gneiss underwent partial melting of its rock during its metamorphism. This fusion caused the development of a gneissic banding where the quartzo-feldspathic minerals are arranged in relatively parallel layers with the other materials (micas, amphiboles, etc.)

THEribboningof a rock is characterized by alternating bands of different texture and mineralogical composition.

The size of gneiss minerals can be millimeter or centimeter.

The color of the rock is variable depending on the elements that constitute it. Most often it is gray.

To recognize gneiss, you have to look for the presence of feldspar crystals (without feldspar, it is shale) and banding.

Gneisses are classified by variety according to their characteristics:
-Homogeneous gneiss(bedding not visible to the naked eye),layered gneiss(bedding visible to the naked eye),banded gneiss(regular bedding).
-Eyed gneiss: feldspar or quartz crystals are preserved in their original state or recrystallized, forming eyes (or slivered almonds).
-Pleated gneiss: folds indicate that the rock has undergone deformations.
-Amphibolite gneiss: resulting from the metamorphism of an old basalt flow.

There are many different gneisses that form the Espinouse mountains (I have marked some of them on the geological map).
The most common is the eyed gneiss of Héric. It constitutes the base of the massifs.
There are also veined gneisses, planar foliation gneisses, leptynitic gneisses, leucocratic gneisses...

slate

Slate is a metamorphic rock that comes from general weak metamorphism of clay.
It belongs to the shale family. Compared to other shales, it has a thickness that varies from 3 to 9 mm (against 20 and 40 mm for lauze for example).
It is resistant, with a very fine grain (a few tens of microns) and homogeneous and a satin appearance (due to the presence of small white micas).

Spain is the largest producer of natural slate internationally. The best and largest reserves of tectonic slate in the world are in the north of the country, especially in Galicia and Castilla y León.
90% of the total slate sold worldwide is slate from Spain!

Slate is mainly used to cover buildings, but also for protection on walls (cladding or essentages).


Molasses

Molasse is a bioclastic limestone, coarse beige or yellowish. It is a soft stone, easy to cut, but resistant to bad weather.

It is made up of at least 50% debris from the erosion of other rocks and living organisms (detrital rock). It accumulates in basins close to the mountains (post-orogenic rock).


Cipolin marble

Initially, the cipolin is a metamorphic limestone with thin threads of silicates (from the Italian cipolla, onion, evoking the similar flow of the rock and the bulb).
This restrictive meaning has been extended to designate calcareous metamorphic rocks, homogeneous or veined, made up of calcite and metamorphic minerals (grossular, diopside, chondrodite, etc.).
These crystalline limestones generally provide beautiful marbles.

Cipolin marble, used by the Greeks and Romans mainly for column shafts, came from the Greek island of Euboea. It had a white-green color, was covered with wavy green/bluish veins and crossed by layers of mica.
There are also cipolin marbles in yellow, red or black hues.


Sources
For the creation of this earth-cache, I used different sources, the main ones are infoterre, Wikipedia - La Salvetat-sur-Agout, Histoire de La Salvetat, Les schistes, micaschistes, gneiss, Wikipedia - Ardoise, Qu'est-ce qu'un cipolin en géologie ?, Wikipedia - Marbre cipolin, Académie de Montpellier, Lithothèque - Massif gneissique du Caroux, Wikipedia - Gneiss and My other earthcaches.


Entrance to the church

To validate the cache
-- In accordance with Groundspeak guidelines --

Send me your suggested answers via my profile either via messaging geocaching (Message Center), THEN log this cache 'Found it'. I will contact you in case of problems.

Given the number of logs I receive without a message, any log posted without having sent the answers to the questions will be deleted without warning.


Go on site

1. Zones 1 & 2 (walls and door surround)
  a. What rock is it?
  b. Why was it used here?
  c. What are the colors of the rocks in Zone 1 and Zone 2?
2. Zones 3 & 4 (fûts de colonne)
  a. What rock is it?
  b. Why was it used here?
  c. What are the colors of the rocks in Zone 3 and Zone 4?
3. Zones 5 (bases and column capitals)
  a. What rock is it?
  b. Why was it used here?
4. On each side of the door (in height), are stained glass windows with columns similar to the columns of the door.
  a. Are they the color of the Zone 3 or Zone 4 columns?
5. At WP2
  a. What rock is it?
  b. Why was it used here?
6. Add a photo of you or your GPS in front of the church (to be added to the log).

Additional Hints (No hints available.)