Hægefjellskaret Traditional Cache

Hidden : 3/21/2015

Cachen er et militært kokekar plassert i Hægefjellskaret, nær stier og skiløype.

Hægefjellskaret

Hægefjellskaret ligger som navnet antyder ved Hægefjell. Det er et naturlig sted å passere på vei til Hægefjell både sommer og vinter. Det går merka sti både fra Vrådalssida og Fjonesida, henholdsvis fra toppen av skisenteret i Vrådal og fra Landtakdammen rett sør for Hægefjell. Det er kortest fra Landtakdammen, men også noen flere høydemeter å forsere.

Hægefjellskaret mot Hægefjell

Hægefjellskaret med Brennstøylnuten bak

Fra Vrådal

Til høyre for parkeringsplassen nederst ved Vrådal skisenter går det en vei helt opp til toppen på omtrent 720 moh. Betal noen kroner for å kjøre opp bakkene. Om sommeren kan du kjøre til angitt parkering og følge stien derfra.

Om vinteren er det litt mer uklart hvor det er akseptabelt å parkere, men veien blir brøytet helt opp. En mulighet er å følge skilt til parkering ved kaféen ved toppen av stolheisen. Der starter oppkjørt løype til venstre ovenfor stolheisens toppstasjon. Videre over Tverrfjellet i retning Skarstøylnetten før løypa går ned i Romedalen. Der dreier den mot sør og etter litt stigning går det lett siste biten til Hægefjellskaret.

Fra Fjone

Fra sør kan du gjøre som klatrerne i Hægefjell og kjøre inn fra Fjone. Da tar du av veien ved Fjone skule og kjører forbi Borstad der du betaler bompenger for å kjøre på grusveien forbi Lindefjell og helt inn til Landtakdammen. Her parkerer og camper de som klatrer i den bratte sida av Hægefjell og det er fin utsikt til de krevende rutene på sørsida av fjellet.

Letteste vei til Hægefjellskaret og toppen går imidlertid først langs grusveien mot Grimdalen som er stengt med bom, før stien tar av til høyre etter et par kilometer.

Cachen

Cachen er plassert i nærheten av stikrysset der stiene fra skisenteret og Landtaksdammen møtes. Herfra går stien videre mot toppen av Hægefjell. Skiløypa som går fra skisenteret passerer også rett nedenfor. Det vil si, ofte er det bare oppkjørt løype hit siden det videre mot toppen er en bratt kneik som er vanskelig for tråkkemaskinen å komme opp.

Det er også et par andre cacher i området som det passer fint å kombinere med denne. Selvfølgelig cachen på toppen av Hægefjell, men også Broken Bolder som faktisk er Telemarks eldste aktive geocache.

Uratre v tenaxylatr zrq 7-8 geæe. Aæe xylatn fgåe ra sheh zrq xebxrgr fgnzzr.