Kirkkotien maisemat Letterbox Hybrid

Hidden : 6/26/2013

[FIN] Raesärkkien harjulla kulkee vanha kirkkotie. Kärrypolku johti vanhalta Kuopio-Nurmes -maantieltä Ison Raejärven koillispuolella olevalle talolle ja edelleen Rautavaaralle. Yhteen suuntaan matkaa on noin 2,5km.
[ENG] An old road on the Raesärkät ridge, part of the road from Nurmes to Rautavaara. One-way trip is about 2,5km.

Raesärkät on Natura 2000-aluetta. Kulje vain valmiita polkuja pitkin luontoa säästääksesi. Jätä moottoriajoneuvo parkkipaikalle. Kätkölle voit kävellä varsin hyvää polkua pitkin. Kätköreissulle kannattaa varata astia marja- tai sienisaalista varten ja eväät, koska purkki on piilotettu hienon taukopaikan lähelle. Paras uimapaikka on parkkipaikan lähellä Ahven-Valkeisen rannassa, mutta myös kätkön lähellä - tai matkan varrellakin - voit virkistäytyä kirkkaissa vesissä.

Rautavaara kuului aikanaan Nurmeksen ev.lut. seurakuntaan ennen oman, itsenäisen seurakunnan muodostamista vuonna 1907. Tätä harjun polkua on kuljettu Nurmekseen kirkolle ja asioimaan. Harjun molemmilla puolilla on lampia ja puroja, joita pitkin on uitettu tukkeja kohti Pielistä.

Kätköillen
Geokätköilijänä voit hakea tämän purkin helppona mysteerinä seuraavasti. Suuntaa polkua pitkin VP-waypointin kautta RP-waypointille. Etene polun rakennetulle osuudelle laskien kuuteenkymmeneenviiteen ja olet nollapisteessä. Kätköilijätkin voivat lueskella paikkojen taustoista lisää lodjausohjeesta.

Lodjaten
Pääset aloituspisteelle kävellen parkkipaikalta suoraan nuotiopaikan ohi rinteeseen, missä tie nousee loivasti ylös. Jatka eteenpäin seuraten vanhaa tietä. Pienen matkan päässä on risteys: jatka vasemmalle etuviistoon vievää polkua harjun päällä kulkien luoteeseen. Kun ensimmäinen lampi vasemmalla (Pitkälampi) jää selän taakse, voit nähdä polun reunassa vasemmalla kaksi lahoavaa kantoa noin kahden metrin välein. Niiden päällä oli vielä 1990-luvulla yhdestä puusta veistetty penkki, ilmeisesti matkalaisten lepotaukoa varten. Jatka matkaa. Kaivannonlammen ja Kaivannonsuvannon välissä polku painuu notkelmaan. Notkelmassa on ollut kanava, jonka avulla vesistön pintaa on voitu säädellä tukinuittoa varten ja tukkeja on voitu uittaa harjun puolelta toiselle. Kolmas lampi vasemmalla on nimeltään Valkeislampi: sen kohdalla näimme purkkia piiloon viedessämme kaksi hirveä oikealla joen ja harjun välissä. Pian näet oikealla Tammenalussuvannon. Harjanteelle noustua tulet polkujen risteykseen. Jatka oikealle seuraten nuotiopaikalle vievää viittaa. Etene viitan mukaiseen paikkaan ja olet miltei perillä. Täällä on edelleen näkyvissä vanhan uittotammen eli patorakennelman jäänteitä. Padolla on säädelty veden korkeutta uittoon sopivaksi. Etene sitten rakennetulle kulkuväylän osalle laskien kuuteenkymmeneenviiteen ja seisot purkin päällä.

Paluumatkalla penkin jäänteet ohitettuasi ja Pitkälammen kapeutuessa alhaalla, huomaat polun alas oikealle Pitkälammen rantaan. Sitä pitkin pääset halutessasi toista reittiä Kotalammen kautta Ahven-Valkeisen nuotiopaikalle ja parkkipaikalle.

Raesärkät is a Natura 2000- area. Please use the existing paths to preserve the nature. The area is rich of forest berries and mushroom, so you may consider taking a container with you. The cache is hidden near a beautiful camp-fire place so there's an opportunity for a picnic, too. The best place for swimming is near the parking place by lake Ahven-Valkeinen. The presented route used to be part of an old road from Rautavaara to Nurmes.

Rautavaara used to belong to the Nurmes parish untill 1907 and people came to church from long distances. On both sides of the ridge you can see ponds and streams. These were utilized for timber rafting.

Geocachers
You can search the cache as an easy mystery cache. Follow the trail via VP-waypoint to RP-waypoint. Then proceed to the man made part of the trail counting to sixty-five and you are at the cache. Geocachers may read more about the background from letterboxers' guide below.

Letterboxers
The starting point is on the old road right after the place where you can make a camp-fire. Follow the path uphill and at the crossroads choose the left-side path going north-west. Right after passing the first pond on left (Pitkälampi), you can see the remains of an old resting-bench by the path (two old stumps of trees). When the path goes downhill it crosses an old canal for timber transport. When you reach a crossing with a sign pointing to a fireplace follow the sign to the camp-fire place of Tammenalussuvanto. There you should proceed to a man-made structure on the pathway. Count to sixty-five and you will stand on top of the cache box.